Avatar billede thomasahlers Nybegynder
15. august 2009 - 22:05 Der er 2 kommentarer

Udelad tekst i celler?

Først skal jeg lige sige at jeg arbejder i Numbers på en Macbook, men formlerne er det samme som i excel så tror ikke det bliver noget problem.

Har en enkel formel som denne:

=SUM(C4-B4)+(E4-D4)+(G4-F4)+(I4-H4)+(K4-J4)+(M4-L4)+(O4-N4)

Hvis en af ovenstående celler indeholder tekst så melder den fejl, hvordan kan jeg fortælle den at den ikke skal medtage denne celle hvis den indeholder tekst.

Har prøvet at finde svaret herinde men kan ikke få det til at lykkes med de svar der er.
Avatar billede natkatten Mester
16. august 2009 - 13:29 #1
Jeg kender ikke dit regneark, men jeg ville nok overveje opbygningen af det, for umiddelbart tror jeg, at du med dette eksempel skal have lavet en ret lang og tricky formel, der checker om de enkelte beregningstrin i sum-formlen indeholder tekst.

I Excel kan man ellers ved at lave en normal sumformel få udeladt de celler, der indeholder tekst. Fx vil (hvis B4 og C4 er tal, men D4 indeholder tekst):

SUM(B4:D4) summere tallene i B4 og C4

Det samme vil SUM(B4;C4;D4)

Mens B4+C4+D4 giver en fejl (#VÆRDI!)

Man kunne således omsat til dit eksempel måske tro, at denne formel ville fungere:

=SUM((C4-B4);(E4-D4);(G4-F4);(I4-H4);(K4-J4);(M4-L4);(O4-N4))

Men det gør den blot ikke. Og hvis man tænker lidt over logikken i Excel, så er dette logisk nok.

En måde at løse dit problem på, hvis du ikke vil omstrukturere regnearket vil være at lave noget i denne retning:

=SUM(HVIS(OG(ELLER(ER.TEKST(B4);ER.TEKST(C4)));0;C4-B4);HVIS(OG(ELLER(ER.TEKST(D4);ER.TEKST(E4)));0;E4-D4);HVIS(OG(ELLER(ER.TEKST(F4);ER.TEKST(G4)));0;G4-F4);HVIS(OG(ELLER(ER.TEKST(H4);ER.TEKST(I4)));0;I4-H4);HVIS(OG(ELLER(ER.TEKST(J4);ER.TEKST(K4)));0;K4-J4);HVIS(OG(ELLER(ER.TEKST(L4);ER.TEKST(M4)));0;M4-L4);HVIS(OG(ELLER(ER.TEKST(N4);ER.TEKST(O4)));0;O4-N4))

Denne kan sikkert laves mere elegant (dvs. bl.a. ikke så lang), men ideen er, at den checker for om de enkelte beregningstrin i summeringerne indeholder tekst. Hvis dette er tilfældet, så indgår de ikke i beregningen (de får en 0-værdi).
Avatar billede jkrons Professor
25. september 2009 - 17:24 #2
Du kan evt prøve med noget i denne stil:

=SUM(C4;E4;G4;I4;K4;M4;O4)-SUM(B4;D4;F4;H4;J4;L4;N4)