Avatar billede phuc69 Juniormester
15. august 2009 - 20:56 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

oprette dynamiske knapper via makro

jeg vil gerne have hjælp til at lave en makro som gør følgende.

opretter det antal knapper i en formular, som der er poster i tabel1 hvor caption skal være felt test fra tabellen. Samt visning af hvor jeg skal indsætte  kode for at bestemme hvad der skal ske når man trykker på knappen.
Avatar billede mugs Novice
15. august 2009 - 21:27 #1
Hvis du med ordet "makro" virkelig mener en makro, mener jeg ikke, at det ikke kan lade sig gøre.

Du kan gøre teksten på en knap dynamisk med denne:

Me.DIN KNAP.Caption = Me.FELTNAVN & vbNewLine & " Hvad skal der ske?"

Men jeg nysgerrig efter at vide, hvad du vil opnå. Måske kan det afføde nogle ideer.
Avatar billede phuc69 Juniormester
15. august 2009 - 21:35 #2
>>En ven ar spurgt om jeg kunne lave et kasseapperat system. Som kan bruges på en touchscreen. Jeg tænkte at det nemmeste var at lave det i access. Da så selv kan veligeholde det. Jeg er nået et stykke af vejen. Jeg kan bare ikke finde ud af hvordan jeg får den placeret. Jeg mener i visual basic det hedder location men det gør det ikke i access.

Any one?
Avatar billede mugs Novice
15. august 2009 - 21:48 #3
Med denne:

"hvordan jeg får den placeret"

Forstår jeg koden. Jeg vil placere den i Knappens VedKlik (OnClick)
Avatar billede phuc69 Juniormester
15. august 2009 - 21:51 #4
mugs ???
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2009 - 23:57 #5
jeg tror det er en dårlig ide at lave knapperne dynamisk!~)

...normalt laver man de knapper man ønsker på en side og i dit tilfælde vil det nok være på en maksimeret formular, så du fra starten går efter en specifik skærmstørrelse. Hvis knapperne så skal ændre sig, så vil det faktisk være formularen, som skifter til en ny formular. Man kan også have underformularer, som skifter hvis det kun er en sektion af siden, som ændrer sig...

jeg er booket op, men min nysgerrighed gør, at jeg ikke kan lade være med at kaste et blik på det hvis du sender din db til spg.eksperten@gmail.com

ps. egentlig bruger man mere firkanter i forskellige størrelser og farver, som knapper til touchscreen... hvor man evt. simulerer en trykknap-effekt!~)
Avatar billede mugs Novice
16. august 2009 - 08:36 #6
Helt enig med spg.
Avatar billede phuc69 Juniormester
16. august 2009 - 18:07 #7
Tak for jeres indlæg. Jeg tror jeg ser om jeg kan lave det i visual basic. Der kan jeg nemlig lave knapperne. Så skal jeg lige have styr på det med databasen. Det finder jeg nok ud af, ellers er der sikkert nogle jeg kan spørge.

spg jeg har ikke lavet databasen endnu, så der er ikke noget at sende. Det tror jeg nemlig jeg har styr på. så jeg ville lige prøve det med knapperne først. :-)

Spg, vil du have point, så smid lige en kommentar det der med knap effekter, havde jeg ikke tænkt på. :-)
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
16. august 2009 - 18:56 #8
Det er sådan set ikke så vanskeligt at oprette knapperne dynamisk. Det største problem er sådan set at for at man kan gøre det, skal formen være i designmode og efterfølgende skal du gemme den.
Det giver jo straks lidt problemer med næste gang der skal oprettes knapper. Enten skal man checke om de eksisterer eller man skal navngive dem så de er nemme at identificere og dermed slette og oprette igen.

Jeg kan udemærket se ideen i at oprette dem dynamisk i dit tilfælde.
Jeg kan forestille mig at det er forskellige 'hurtigtaster' til varer der er stort salg på.

At man ikke skulle bruge alm. buttons på en touchskærm kan jeg ikke lige se problemet i - jeg bruger det hele tiden i Delphi programmer.

Skull du have interesse, har jeg et lille eksempel jeg lavede engang jeg selv var ved at rode med ideen. Det er absolut ikke færdig, men det kan give en ide.  Smid mig en mail på  oz8hp snabela hotmail punktum com  hvis du vi se det.
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2009 - 11:22 #9
ang. knapper i access... så er det et af de områder, som godt måtte få en overhaling, man kan nemlig stort set ingenting.. man kan ikke skifte form eller farve, teksten kan formateres og det er stort set det!~(

På en touchskærm er det ofte rart af få nogle farver på og så må man være lidt kreativ!~)

..det kunne være en firkant med en eller anden farve, en etikette af samme størrelse ovenpå til at skrive tekst i og så:

Private Sub Etiket1_MouseDown(Button As Integer, Shift As Integer, X As Single, Y As Single)
Me.Knap1.SpecialEffect = 2
End Sub

Private Sub Etiket1_MouseUp(Button As Integer, Shift As Integer, X As Single, Y As Single)
Me.Knap1.SpecialEffect = 1
End Sub

evt. kan man eksperimentere med at få etikketten til at flytte sig lidt også, for at optimere effekten!~)
Avatar billede phuc69 Juniormester
17. august 2009 - 14:05 #10
Er nu gået væk fra at bruge access til andet end at være databasen.

Jeg bruger i stedet visual basic express hvor jeg har fået lavet knapper så de virker. En boks hvor man kan se hvad der er købt og hvad det bliver i alt.

Så fundamentet er på plads.

Nu mangler jeg bare tid til at lave resten. Ærgeligt for det er egentligt meget sjovt. :-)