Avatar billede learner Praktikant
15. august 2009 - 01:47 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Genvej til at lave flotte lister og design

Hej herinde. Jeg er kommet frem til at "jeg må bare have nogle værktøjer der kan hjælpe mig med at arbejde mere visuelt med design af mine django og php templates i html og css"
Jeg bruger simpelthen oceaner af tid på webdesign og jeg må altså bare have nogle værktøjer som kan hjælpe mig med at lave pænere lister og tables, site-menuer osv. Håber nogen af Jer herinde har været i mine sko og har fundet guldægget :o)

Jeg tror jeg har nemmest med at lave sådan noget på en grafisk måde.

Jeg søger derfor enten det perfekte software til at lave udkast til mine templates som jeg senere kan putte data i fra db eller andet. Det kunne være et webdesign-værktøj som webdesignere bruger.

Eller alternativt kunne jeg godt bruge links til samlinger af flotte lister og tables og generelt ting til hjælp og inspiration i forb med design af hjemmesider.

Jeg har fået anbefalet at jeg skal droppe old faschion (D)html og xhtlm og istedet se på xml. Jeg kender nada til xml desværre. Er xml bedre/smartere/fremtiden?

Håber nogen har nogle guldkorn :o)

På forhånd tak :o)
Avatar billede keysersoze Guru
15. august 2009 - 10:32 #1
først omkring dhtml/xhtml/xml - skal du have en hjemmeside er html så godt som den eneste vej frem. xhtml har mere eller mindre fået dødsstødet så det er fint at fravælge det - det kan godt lade sig gøre at lave noget vha xml med det er som udgangspunkt ikke hverken vejen frem eller den normale måde at gøre det på - dhtml er sådan set bare html tilføjet dynamik med javascript og som sagt kan html ikke undgåes men det kan javascript derimod, men der er umiddelbart ingen grund til at fravælge javascript da det er meget få der har disablet det og rigtig mange sider i forvejen benytter javascript.

Jeg ved ikke hvad du kan eller "er" - men jeg vil umiddelbart mene at din beslutning om at lede efter værktøjer ikke nødvendigvis er korrekt, betragt derimod dig selv som værktøjet. Der er ingen tvivl om at et program kan være med til at gøre tingene hurtigere så man fx slipper for stave- og syntaksfejl, men et program er under alle omstændigheder ikke bedre end personen bag der styrer det. Kan man sit kram kan man lave lige så gode ting i Notepad som man kan i de bedste programmer og derfor vil jeg mene den bedste tilgang til tingene er først at lære sit kram og derefter finde et program der kan gøre tingene lettere og hurtigere for en.

Af programmer vil jeg nævne Visual Studio (kan fås i en gratis version) samt DreamWeaver - men glem som sagt ikke at lære og forstå hvad koden egentlig gør (fx på www.w3.org, som er dem der sætter standarderne eller www.w3schools.com) da du med denne viden automatisk giver dig selv værktøjerne til at kunne lave det du ønsker så det kun er dine egne grafiske begrænsninger der sætter grænsen.
Avatar billede learner Praktikant
15. august 2009 - 11:57 #2
Tak for indlæg :o)

Jeg tror vist jeg har underdrevet mine kompetencer lidt i spørgsmålet :o)
Og måske er mit spørgsmål lidt forkert stillet.

Jeg er rimelig velbevandret med både html, javascript og css. Har lavet adskillige hjemmesider. Kender godt DreamWeaver og det kunne god være jeg skulle prøve om det kan være til hjælp. Jeg synes bare jeg bruger for meget tid på at opfinde design på fx lister. Altså nok mest css i den forbindelse. Og det er nok korrekt at mit niveau i css er relativ lavt ihvertfald når det handler om at style lister og tables så de ser godt ud. Så det er nok der skoen trykker, jeg skal øve mig mere i css.

Så spørgsmålet lyder nu:
Jeg leder efter software, spændende artikler eller eksempler, som kan hjælpe mig med at lave flotte lister vha css.

Tak :o)
Avatar billede keysersoze Guru
15. august 2009 - 12:14 #3
med fare for så igen at ramme ved siden af - jeg er ret sikker på at du ikke kan finde hverken software eller artikler som kan hjælpe dig. Skabelsen af de designmæssige elementer ligger hos en designer og det er så programmørens opgave at omdanne de elementer til funktionel kode og har designeren udført opgaven godt nok er det ofte relativt let at lave til html/css selv uden dybdegående kendskab til html/css. Skabelsen af design sker ikke i hverken html eller css.

eksempler på flotte lister, hvis vi har samme forståelse af lister selvfølgelig, er der masser af, se fx et søgeresultat på google (http://www.google.dk/search?sourceid=navclient&hl=da&ie=UTF-8&rlz=1T4GGLL_daDK317DK317&q=css), en produktliste i en webshop (http://makalay.dk/produkter/Hoeretelefoner) eller bare spørgsmål her på E (http://www.eksperten.dk/spm?show=all). Der er lister overalt på nettet så det er bare at føle sig inspireret og kigge lidt i kilden.
Avatar billede learner Praktikant
16. august 2009 - 14:56 #4
Jeg har fundet ud af en nem måde at designe lister altså ul li. bruger simpelthen firebug og retter i css og kan se me det samme hvordan det ser ud. Når jeg er tilfreds, kan jeg kopiere css og sætte det ind i min css fil. har faktisk brugt firebug i lang tid men havde ik lige tænkt over at den kan bruges til det formål at designe og se resultaterne med det samme. Det er den slags gode råd jeg gerne vil have flere af ;o)
Det letter jo processen og gør det lidt sjovere
Avatar billede keysersoze Guru
16. august 2009 - 15:21 #5
Så vil jeg igen fremhæve Visual Studio, som i en Express version er gratis. Her kan du dele arbejdsvinduet op i split så du både har et kode og et design vindue. Samtidig for du intellisence m.m.
Avatar billede olebole Juniormester
16. august 2009 - 20:21 #6
<ole>

Velbevandret er man, når man kikker på designerens PSD-fil (man designer i et billedbehandlingsprogram - ikke i en HTML editor) og med det samme ved, hvad der skal stå i koden.
Ligesom når en møbelsnedker kikker på en arbejdstegning og med det samme rækker ud efter det rigtige stykke værktøj for at komme i gang - og fortsætter med at vide, præcist, hvad han skal gøre. Det kaldes at kunne et håndværk  ;o)

Kan du ikke det, har du bare to applikationer åbne ad gangen - din editor og en browser. Når du har lavet en rettelse i editoren, trykker du Ctrl+S - derefter Alt+TAB - derefter F5. Så kan du med det samme se, hvad din ændring betød for udseendet. Derefter trykker du Alt+TAB og er tilbage til din editor. Easy as that  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede learner Praktikant
16. august 2009 - 20:50 #7
Okay jeg tror vist bare vi slutter her. Tak for indslagene
Avatar billede learner Praktikant
16. august 2009 - 20:53 #8
ov så ikke lige det med Visual Studio.

Tak for tippet :o)
Avatar billede Michael2650 Nybegynder
16. august 2009 - 21:09 #9
Vendt lige.. De points du havde lagt ud tildeler du dig selv.
Er det ikke lidt beskidt ?
Avatar billede learner Praktikant
17. august 2009 - 14:31 #10
hvor mange point vil du have? Det er ikke et problem for mig. du kan få alle mine point. Men jeg plejer kun at forære mine pouint væk når jeg føler jeg har fået en generøs hjælpende hånd, og det føler jeg ik denne gang. Måske tværtimod føler jeg noget lidt andet.... Men du kan få alle de point jeg har hvis du vil.
Avatar billede trissebasse Nybegynder
17. august 2009 - 17:32 #11
Du fik nogle RET generøse svar. Du efterspurgte de guldæg professionelle designere bruger og du fik dem.... op til flere med megen god forklaring til.
Avatar billede olebole Juniormester
18. august 2009 - 00:40 #12
learner >> Mens jeg var ansat hos Framfab, bestod vores kundeportefølje bl.a. af firmaer som Nike, Kellogg's, Novo, Danske Bank og Lundbeck. I den periode slæbte vi den ene guld-, sølv- og bronzeløve hjem fra Cannes efter den anden og var kendt som den absolutte, internationale 'cutting edge' indenfor avanceret webdesign.

Alle vore sites blev kodet i Homesite, som havde en elendig WYSIWYG-del - men som til gengæld gav rigtig god kontrol over koden. Vi brugte - som så mange andre professionelle - præcis den metode, jeg beskrev ovenfor.

Jeg skal undlade at gætte på, hvad du havde forventet, men det var tydeligvis ikke et godt, professionelt råd!  =)