Avatar billede serverservice Praktikant
12. august 2009 - 12:37 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Problemer med netværk couldn´t read /etc/network/interfaces:1: misplaced option - HJÆLP!

Hej alle. Jeg har et akut problem med min server.

Jeg har haft problemer med sendmail og har forsøgt forskellige ting og har gennemgået hele configuration af netværk m.m

Men nu har jeg et akut problem med netværtskortet

Jeg kan ikke få den på nettet og kan ikke få den til at optage/vise en ipadresse . Det er et standard netkort med kabel.

Jeg får fejlen
couldn´t read /etc/network/interfaces:1: misplaced option

Når jeg vil ændre i filen /etc/network/interfaces spørger den efter en encryption key (admin password ?) og det har den ikke

gjort før ?

Min /etc/network/interfaces ser ud som i eksemplet her

# This file describes the network interfaces available on your system and how to activate them.

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.1.25
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.1.10

Når jeg tager en ifconfig -a har den ikke ipadresse og kan ikke læse filen.
Jeg har prøvet at chown root:root of chmod 775 til filen uden resultat.
Avatar billede serverservice Praktikant
12. august 2009 - 12:46 #1
Jeg har fundet ud af at det er filen som er crypteret og hvis man ser den med nano viser den Vimcrypt og en masse ulæse lige tegn ...?

Hvordan fjerner jeg den kryptering ?

MVH Dennis
Avatar billede serverservice Praktikant
12. august 2009 - 13:05 #2
Nu har jeg slettet filen og oprettet en ny manuelt og den viser nu ip adressen ok , men jeg kan ikke starte firestarter firewallen ?

Jeg vil også gerne geninstallere grafisk mode fra cdrommen , men kan ikke huske kommandoen til det ?
Avatar billede lassebm Nybegynder
12. august 2009 - 13:11 #3
Hvad sker der når du prøver at starte firewallen? Skriver den ikke noget i loggen eller lign.

Bemærk at firestarter bare er en frontend til iptables, så det kan måske svare sig at droppe GUI'en ?
Avatar billede serverservice Praktikant
12. august 2009 - 13:51 #4
Hej lassebm og tak - serveren kører ok nu - men jeg vil geninstallere firestarter eller en anden firewall og konfigurere den igen ?

Jeg er ikke programmør , men kan de vigtigste kommandoer i linux.
Jeg vil da gerne være helt fri af gui interface , men indtil vidre har jeg brugt den til firestarter for at konfigurere den.

Men hvis du har nogle tips og links til ip tables konfiguration vil jeg gerne se på det ?
Avatar billede lassebm Nybegynder
12. august 2009 - 14:02 #5
Prøv at kigge på disse:
http://cyrix.dk/linux/files/iptables_open
http://cyrix.dk/linux/files/iptables_closed

Det er meget lang tid siden jeg har rodet med ipables, men det er forholdvis til at gå til.
Avatar billede lassebm Nybegynder
12. august 2009 - 14:03 #6
Og så kan du bare afinstallere firestarter og iptables med aptitude, og så installere det igen bagefter.
Avatar billede serverservice Praktikant
12. august 2009 - 14:05 #7
Hvis det er den her guiden du mener jeg skal anvende må jeg erkende at det ser rimelig langhåret ud http://www.aboutdebian.com/firewall.htm og ikke noget jeg vil kaste mig over ?

MVH Dennis
Avatar billede lassebm Nybegynder
12. august 2009 - 14:11 #8
Se evt. denne, den er lidt mere simpel end den du selv har fundet.
http://debianguiden.dk/wiki/Firewall_og_deling_af_internetforbindelse

Ellers må du have gang i firestarter tror jeg.
Avatar billede serverservice Praktikant
12. august 2009 - 15:28 #9
Nå men jeg har valgt en løsning hvor jeg anvender firestarter og konfigurer filerne via min ftp og det virker ok.

Du må gerne komme med et svar hvis du vil have lidt point
Avatar billede lassebm Nybegynder
12. august 2009 - 15:40 #10
Ligemeget, har jo ikke rigtig hjulpet. :)
Avatar billede serverservice Praktikant
12. august 2009 - 15:51 #11
ok håber du får lyst til at hjælpe mig næste gan jeg har et problem i linux