Avatar billede niels_c Nybegynder
11. juli 2001 - 18:21 Der er 3 kommentarer

OO og relationelle databaser

Hej allesammen,

Min gruppe og jeg er p.t. ved at skrive en opgave, hvor vi vil beskrive en
lidt bagvendt problemstilling:

Hvordan implementerer man et objektorienteret design i Microsoft Access (97 i dette tilfælde).

Vi leder efter noget litteratur på området - gerne bøger vi kan købe, eller URL\'er / henvisninger til lignende projekter.

Det er vores opfattelse, at mange i dag lærer database teori ud fra den objektorienterede tankegang, men rent faktisk laver databaserne i Access.

Med simple databaser er det ret overskueligt at omsætte designet til Access, men kan der opstilles et regelsæt / en \"kogebog\"?

På forhånd tak for hjælpen.
Niels Casselgreen
Avatar billede seider Nybegynder
11. juli 2001 - 19:06 #1
desvære der findes kun relationele databaser, men jeg har engang læst noget fra dem med paradox og også fra ibm om object orienteret databaser.

eneste løsning er at dele dit object op i data bider og gemme dem i databasen.
Avatar billede castle Nybegynder
11. juli 2001 - 19:46 #2
Hej,

tidligere versioner af Oracle implementerede alle objektorienterede udvidelser i det sædvanlige relationelle skama. Prøv at kigge dem i kortene.

Mere tilgængeligt er nok information om Postgres. Deres tilgang var

klassse = relation
tupel = instans
objekt id = tupel id

http://www.se.postgresql.org/
http://db.cs.berkeley.edu/~jmh/cs262/postgres.html

Check også GemStone og Shore.

/cheers
Avatar billede niels_c Nybegynder
11. august 2001 - 12:34 #3
Hej Castle,

Vi har anvendt samme tilgang som du nævnte, så den simple forklaring klasse = relation osv. er faktisk en del af kogebogen nu.

Problematikken opstår i forbindelse med aggregeringer, nedarvning og indkapsling, der ikke umiddelbart er muligt i Access.

Jeg har endnu ikke boret i dybden i VBA\'s muligheder, selvom sproget indeholder nogle muligheder for at lave klasser. Min umiddelbare holdning er nemlig, at hvis der skal foretages større mængder programmering er C++ eller Java mere oplagt.

Nu har du udformet dit indlæg som en kommentar, og derfor kan jeg ikke give dig point. Laver du lige et svar?