Avatar billede gipa Nybegynder
11. august 2009 - 14:56 Der er 16 kommentarer

Centrering af knap

Hey eksperter!

Jeg er i gang med min første omgang CSS, og har fundet en fin knap. Desværre er den vist ikke beregnet til at blive centreret...?!

Knappen skifter størrelse efter indholdet, og hvis jeg centrerer knappen, ryger venstre del af knappen ud i venstre side, og højre del ryger ud i højre side...

Kloge ord?

http://www.god-mandag.dk/index.html

:o)  Rie
Avatar billede eXcluzive Nybegynder
11. august 2009 - 15:21 #1
hvordan centrere du den?
i din css
a.button {
...
    float: left;
...
}
prøv float:center;
Avatar billede 88mouv-net Nybegynder
11. august 2009 - 15:22 #2
margin-left: auto;
margin-right: auto;

på din knap :)
Avatar billede gipa Nybegynder
11. august 2009 - 15:33 #3
@ eXcluzive:
Har prøvet at skifte "float: left;" ud med "float: center;", men så flyder de to dele af knappen ud til hver sin side...  :os
Avatar billede gipa Nybegynder
11. august 2009 - 15:34 #4
@ 88mouv-net:
Hvor sætter jeg det ind? Jeg har alt det her...:

.clear { /* generic container (i.e. div) for floating buttons */
    overflow: hidden;
    width: 100%;
}
a.button span {
    background: transparent url('images/bg_button_span2.gif') no-repeat;
    display: block;
    line-height: 14px;
    padding: 5px 0 5px 18px;
    overflow: hidden;
}
a.button {
    background: transparent url('images/bg_button_a2.gif') no-repeat scroll top right;
    color: #444;
    display: block;
    float: left;
    font: normal 12px arial, sans-serif;
    height: 24px;
    margin-right: 6px;
    padding-right: 18px; /* sliding doors padding */
    text-decoration: none;
}

.button:active {
    background-position: bottom right;
    color: #000;
    outline: none; /* hide dotted outline in Firefox */
}
.button:active span {
    background-position: bottom left;
    padding: 6px 0 4px 18px; /* push text down 1px */
}
Avatar billede olebole Juniormester
11. august 2009 - 15:35 #5
<ole>

Nej, ingen af delene. En knap er et inline element, som centreres med text-align:center på det omkransende element  ;o)

Et enkelt element mere, og det kører:

<div style="text-align:center>"
<a class="button" href="#" onclick="this.blur();"><span>Læs mere...</span></a></div>

/mvh
</bole>
Avatar billede gipa Nybegynder
11. august 2009 - 15:35 #6
Har prøvet at sætte det ind her, men det gør ingen forskel...:

a.button {
    background: transparent url('images/bg_button_a2.gif') no-repeat scroll top right;
    color: #444;
    display: block;
    float: left;
    font: normal 12px arial, sans-serif;
    height: 24px;
margin-left: auto;
margin-right: auto;
    padding-right: 18px; /* sliding doors padding */
    text-decoration: none;
}
Avatar billede olebole Juniormester
11. august 2009 - 15:36 #7
- eller:
    <a class="button" style="display:block;margin:0 auto" href="#" onclick="this.blur();"><span>Læs mere...</span></a></
Avatar billede gipa Nybegynder
11. august 2009 - 15:37 #8
@ olebole:
Så forsvinder knappen...? Teksten står der stadig, men selve grafikken er væk...?  :os
Avatar billede gipa Nybegynder
11. august 2009 - 15:39 #9
@ olebole:
Div-tagget får knappen til at forsvinde (men efterlader teksten).

Det sidste a class gør ingen synlig forskel...?  :os
Avatar billede jokkejensen Novice
11. august 2009 - 15:47 #10
Fjern float, giv anchoret, display: block;margin:0 auto;width XXXpx;

/J
Avatar billede jokkejensen Novice
11. august 2009 - 15:48 #11
a.button span {
    background: transparent url('images/bg_button_span2.gif') no-repeat;
    display: block;
    line-height: 14px;
    padding: 5px 0 5px 18px;
    overflow: hidden;
}
a.button {
    background: transparent url('images/bg_button_a2.gif') no-repeat scroll top right;
    color: #444;
    display: block;
width: 75px;
    font: normal 12px arial, sans-serif;
    height: 24px;
margin: 0 auto;
    padding-right: 18px; /* sliding doors padding */
    text-decoration: none;
}
Avatar billede gipa Nybegynder
11. august 2009 - 15:49 #12
@ olebole:
Ah...! Div-tagget fik grafikken til at forsvinde, fordi der var byttet om på " og > til sidst...
Men når jeg stiller dem rigtigt, er knappen stadig i venstre side...
Avatar billede jokkejensen Novice
11. august 2009 - 15:49 #13
width, på spannet :)
Avatar billede gipa Nybegynder
11. august 2009 - 15:55 #14
@jokkejensen:
Jæææii! Det virker!!  :oD

Og tak fordi du sætter det op, så jeg bare kan copy-paste...  ;o)

Hmm... Det betyder at jeg nu har defineret bredden på knappen - og det var jo lidt smart at den selv kunne styre det alt efter tekstens længde.

(Hvis jeg sætter den til "width: auto;", så deler knappen sig igen... Men det virker med 100 px i bredden...)

Men det kan ikke kombineres, eller hvad? Så knappen er centreret, og stadig selv bestemmer bredden?
Avatar billede gipa Nybegynder
11. august 2009 - 21:10 #15
Nå, det får lov at være sådan...  :o)

Jokkejensen - lægger du et svar, så jeg kan give dig point og lukke tråden?

Tak for hjælpen alle sammen!  :oD

:o)  Rie
Avatar billede olebole Juniormester
11. august 2009 - 22:51 #16
Dooohhhhh ... width, selvfølgelig! Sorry  ;o)