Avatar billede dklap3 Nybegynder
10. august 2009 - 22:56 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til lille forum

Hej Eksperter,

Jeg forsøger at lave et lille forum på min side men er røget ind i nogle problemer. Først idéen bag mit forum:

Planen er at bygge videre på "kommentar" muligheden i bunden af denne side: http://www.herningshuse.dk/tema02.php
Der ligger alt i en tabel i min DB, og den viser så bare hele indholdet, altså alle kommentarerne. Når man vælger en tråd i på min forumforside (hvor alle tråde bliver vist) skal man så komme til en side der minder om den jeg linker til herover - men den skal selvfølgelig kun vise de posts der hører til tråd IDet.

Jeg har nu lavet 2 nye tabeller. En til mine tråde (forum_threads) der indeholder:
tid, tnavn

Og en til alle posts (forum_posts), den indeholder:
pid, threadid, navn, email, besked, news_mail, dato

Jeg har nu lagt lidt data i databasen, så jeg har 5 tråde og 10 posts fordelt ud i de 5 tråde. Jeg kan dog ikke få min side til at vise de forskellige posts, der må være noget galt med kodningen. Her her siden hvor indholdet af hver tråd skal vises:
http://www.herningshuse.dk/thread.php?threadid=2
Havde jeg lavet det rigtigt ville der være 2 posts i tråden med "threadid=2", men den viser ikke rigtig noget selvom threadid 2 tydeligvis ER valgt (bliver udskrevet på siden).

Mine php evener er ikke hvad de burde være, så jeg har hugget lidt fra mine andre sider og forsøgt at få det til at virke, men altså uden held. Her er php koden fra linket:

<?
$hent_data = mysql_query("SELECT * FROM `forum_posts` ORDER BY `pid` WHERE `threadid` = %s", $_GET['threadid'] );

//        $test = mysql_query($sql) or die (mysql_error());

        if ($row = mysql_fetch_assoc($test))
          {
          $threadid = $row["threadid"];

if (isset($threadid)) {

if(mysql_num_rows($hent_data)) {
$vis_antal = mysql_num_rows($hent_data);
?>
<table width="90%" align="center" cellspacing="2" cellpadding="0" bgcolor="#666666" class="tdtema">
  <tr>
    <td width="38%"><div align="left"><font color="#FFFFFF" size="1" family="Arial"><? echo("Der er&nbsp;$vis_antal kommentarer.<br>"); ?></font></div></td>
    <td width="62%"><div align="left"><font color="#FFFFFF" size="2" family="Arial">Kommentar</font></div></td>
  </tr>
</table>
<?
$i=0;
?>
      </div>
      <table width="90%" align="center" cellpadding="4" cellspacing="0" style="border: 1px solid #000000" class="linkfarver">

<? while($vis_data = mysql_fetch_array($hent_data)) {

++$i;
if ($i%2 == 0) {
$col = "#E2E2E2";
}
else {
$col = "#cccccc";
}
?>
        <tr bgcolor=<? echo $col; ?>>
          <td width="38%" valign="top"><B><? echo $vis_data['navn']; ?></B></a><br><br>
            <? echo $vis_data['dato'] ?></td>
          <td width="62%"><? echo nl2br($vis_data["besked"]); ?></td>
        </tr>
<?
}}}
?>

</table>

<?
} else {
print "Der er endnu ingen kommentarer.<br>";
print "Dette threadid er valgt: $threadid";
}
?>

Hvordan jeg lige får vist trådene (og i rigtig rækkefølge) samt hvordan jeg lige får gent nye tråde og post må lige komme når jeg har fået styr på koden herover.

nogen der kan se hvor jeg har klokket i det? :-)
Avatar billede repox Seniormester
10. august 2009 - 23:07 #1
<?
$hent_data = mysql_query("SELECT * FROM `forum_posts` ORDER BY `pid` WHERE `threadid` = %s", $_GET['threadid'] );

Det er da også noget sludder? Hvor har du den syntaks fra?
Avatar billede dklap3 Nybegynder
10. august 2009 - 23:22 #2
Det må være en blanding af nogle andre jeg har brugt. På mit første link, hvor den bare hiver alle posts ud at tabellen uden at tage hensyn til ID hvirker dette fint:

$hent_data = mysql_query("SELECT * FROM tema_2 ORDER BY id DESC") or die(mysql_error());

Har så forsøgt at flette dette ind fra en anden side, eftersom jeg jo skal bruge ID (threadid) nu, men det har altså så åbenbart resulteret i noget sludder:
WHERE `threadid` = %s", $_GET['threadid']
Avatar billede repox Seniormester
10. august 2009 - 23:26 #3
mysql_query() har ikke en variabel argument liste.
http://php.net/mysql_query

Det første argument skal være en streng - din sql sætning.

Det andet argument skal være en reference til din sql forbindelse. Denne er dog ikke påkrævet, men hvis du har flere forbindelser åben er den selvfølgelig nødvendig.
Avatar billede dklap3 Nybegynder
10. august 2009 - 23:36 #4
Nu er jeg allerede mere forvirret end da jeg startede, men det kræver heller ikke meget. Roder kun med php et par gange om året, og hver gang er det som at starte forfra.

Her er det jeg har taget udgangspunkt i, det virker. Jeg skal jo så have flettet "threadid" in på en eller anden måda da den jo skal bruges. Ville det ikke være noget i stil med: WHERE `threadid` = %s", $_GET['threadid'] ?

Her er koden fra siden der virker:

$hent_data = mysql_query("SELECT * FROM tema_2 ORDER BY id DESC") or die(mysql_error());
if(mysql_num_rows($hent_data)) {
$vis_antal = mysql_num_rows($hent_data);
?>

<table width="90%" align="center" cellspacing="2" cellpadding="0" bgcolor="#666666" class="tdtema">
  <tr>
    <td width="38%"><div align="left"><font color="#FFFFFF" size="1" family="Arial"><? echo("Der er&nbsp;$vis_antal kommentarer.<br>"); ?></font></div></td>
    <td width="62%"><div align="left"><font color="#FFFFFF" size="2" family="Arial">Kommentar</font></div></td>
  </tr>
</table>

<?
$i=0;
?>

      </div>
      <table width="90%" align="center" cellpadding="4" cellspacing="0" style="border: 1px solid #000000" class="linkfarver">

<? while($vis_data = mysql_fetch_array($hent_data)) {

++$i;
if ($i%2 == 0) {
$col = "#E2E2E2";
}
else {
$col = "#cccccc";
}
?>

        <tr bgcolor=<? echo $col; ?>>
          <td width="38%" valign="top"><B><? echo $vis_data['navn']; ?></B></a><br><br>
            <? echo $vis_data['dato'] ?></td>
          <td width="62%"><? echo nl2br($vis_data["besked"]); ?></td>
        </tr>

<?
}
?>

</table>

<?
} else {
print "Der er endnu ingen kommentarer.";
}
?>
Avatar billede repox Seniormester
10. august 2009 - 23:57 #5
Ville det ikke være noget i stil med: WHERE `threadid` = %s", $_GET['threadid']?

Nej, det har jeg jo egentlig lige fortalt dig at det ikke ville.
Ganske vist, i den rigtige funktion, vil den syntaks da være rigtig, men nu er det mysql_query() vi snakker om.

Det du egentlig fortæller mysql_query() er at $_GET["threadid"] er din åbne forbindelse til MySQL. Og det er forket.

For at få noget der kan virke må du konkatenere din streng i stedet:

<?php
    $threadid = (int)$_GET["threadid"];
    $sql = "SELECT * FROM forum_posts WHERE threadid = ".$threadid."  ORDER BY pid";
    $result = mysql_query($sql);

    if(!$result)
        die(mysql_error());

    $vis_antal = mysql_num_rows($result);

    if($vis_antal == 0)
    {
        echo "Der er endnu ingen kommentarer.<br>";
        echo "Dette threadid er valgt: $threadid";
        exit;
    }
?>
<table width="90%" align="center" cellspacing="2" cellpadding="0" bgcolor="#666666" class="tdtema">
  <tr>
    <td width="38%"><div align="left"><font color="#FFFFFF" size="1" family="Arial"><?php echo("Der er&nbsp;$vis_antal kommentarer.<br>"); ?></font></div></td>
    <td width="62%"><div align="left"><font color="#FFFFFF" size="2" family="Arial">Kommentar</font></div></td>
  </tr>
</table>
      </div>
      <table width="90%" align="center" cellpadding="4" cellspacing="0" style="border: 1px solid #000000" class="linkfarver">

<?php
    while($vis_data = mysql_fetch_array($result)):

    if ($col == "#CCCCCC")
        $col = "#E2E2E2";
    else
        $col = "#CCCCCC";

?>
        <tr bgcolor="<?php echo $col; ?>">
          <td width="38%" valign="top"><B><?php echo $vis_data['navn']; ?></B></a><br><br>
            <?php echo $vis_data['dato'] ?></td>
          <td width="62%"><?php echo nl2br($vis_data["besked"]); ?></td>
        </tr>
<?php endwhile; ?>

</table>

Den er godt nok utestet, men giver mere mening og så bør det være nemmere at tilpasse.
Avatar billede dklap3 Nybegynder
11. august 2009 - 01:21 #6
^^ Meget bedre (og meget mere overskueligt), og ja så virker det også. :-)

Har også fået den til at hente den rette overskrift nu fra den anden tabel.

Må hellere stoppe nu, vender tilbage igen i morgen aften.
Tak for hjælpen indtil nu. :-)
Avatar billede dklap3 Nybegynder
11. august 2009 - 23:42 #7
Næste "problem". Jeg har nu fået sat forum forsiden op, og trådene bliver vist fint med links. Lige nu sorterer den bare efter ID, så ældste tråd øverst. Nu vil jeg jo gerne have den til at sortere så den tråd med det seneste indlæg bliver vist øverst, men her driller det. Jeg skal jo på en eller anden måde have kædet de to tabeller sammen her så jeg kan hive de korrekte data ud af min tabel (se tabel struktur i første øverste post her).

Lige nu viser den bare navnet på den person der har skrevet en ny tråd senest, men de er heller ikke kædet sammen på nogen måder.

Jeg skal vel have fortalt den at "tid" i forum_threads tabellen skal være = "threadid" i forum_post tråden. Hvordan ved jeg ikke.

Forum forsiden jeg snakker om: http://www.herningshuse.dk/forum.php

Og koden fra filen:

<?php
    $sql = "SELECT * FROM forum_threads ORDER BY tid";
    $result = mysql_query($sql);

    if(!$result)
        die(mysql_error());

    $vis_antal = mysql_num_rows($result);

    if($vis_antal == 0)
    {
        echo "Der er endnu ingen tråde.<br>";
        exit;
    }
?>

<?php
  $sql1 = "SELECT * FROM forum_posts ORDER BY threadid DESC";
    $test1 = mysql_query($sql1) or die (mysql_error());

    $row = mysql_fetch_assoc($test1);
?>

        <table width="90%" align="center" cellspacing="2" cellpadding="0" bgcolor="#666666" class="tdtema">
          <tr>
            <td width="38%"><div align="left"><font color="#FFFFFF" size="1" family="Arial"><?php echo("Der er $vis_antal tråde.<br>"); ?></font></div></td>
          </tr>
        </table>
      </div>
      <table width="90%" align="center" cellpadding="4" cellspacing="0" style="border: 1px solid #000000" class="linkfarver1">

<?php
    while($vis_data = mysql_fetch_array($result)):

    if ($col == "#CCCCCC")
        $col = "#E2E2E2";
    else
        $col = "#CCCCCC";

?>
        <tr bgcolor="<?php echo $col; ?>">
          <td width="77%" valign="top"><B><a href="thread.php?threadid=<?php echo $vis_data['tid']; ?>"><?php echo $vis_data['tnavn']; ?></a></B>
            </td>
          <td width="23%"><?php echo ($row["navn"]); ?></td>
        </tr>
<?php endwhile; ?>
Avatar billede dklap3 Nybegynder
12. august 2009 - 20:11 #8
Ingen der har et forslag til hvordan jeg får tråden med det seneste indlæg frem øverst?

De to tabeller i min DB der bliver brugt er:

"forum_threads" der indeholder: tid, tnavn
(forum_posts), den indeholder: pid, threadid, navn, email, besked, news_mail, dato

Lige nu bliver trådene bare vist og sorteret efter "tid", men jeg skal så have koblet den sammen seneste indlæg for hver "threadid" fra tabellen med alle mine indlæg (forum_posts).
Avatar billede dklap3 Nybegynder
13. august 2009 - 22:10 #9
Jeg er kommet lidt videre, men er nu stødt ind i andre problemer. Arbejder nu på en test side, så ny url: http://www.herningshuse.dk/testforum.php

Problemerne:
Af en eller anden grund viser den kun 4 tråde, selvom LIMIT er sat til 5 (ud fra hvor mange tråde der er). Den senste post der burde være øverst er væk.

Kan ikke få den til at sortere efter seneste post. Lige nu viser den bare de 4 seneste posts, dvs at den også samme tråd 4 gange hvis de seneste 4 indlæg er i samme tråd.

Kan heller ikke få "antal posts" til at virke efter hensigten.

Koden:

<?php
    // antal tråde
    $antal = mysql_query( "SELECT * FROM forum_threads");
    $antal_threads = mysql_num_rows($antal);
    // hent data fra posts
    $sql = "SELECT * FROM forum_threads, forum_posts WHERE tid = threadid ORDER BY pid DESC LIMIT $antal_threads";
    $result = mysql_query($sql);

    $row1 = mysql_fetch_array($result);
    $tid = $row1['tid'];

    // antal indlæg
    $antalposts = mysql_query( "SELECT * FROM forum_posts WHERE threadid = $tid");
    $antal_posts = mysql_num_rows($antalposts);

    if(!$result)
        die(mysql_error());

    $vis_antal = mysql_num_rows($result);

    if($vis_antal == 0)
    {
        echo "Der er endnu ingen tråde.<br>";
        exit;
    }
?>

        <table width="90%" align="center" cellspacing="2" cellpadding="0" bgcolor="#666666" class="tdtema">
          <tr>
            <td width="38%"><div align="left"><font color="#FFFFFF" size="1" family="Arial"><?php echo("Der er&nbsp;$antal_threads tråde.<br>"); ?></font></div></td>
          </tr>
        </table>
      </div>
      <table width="90%" align="center" cellpadding="4" cellspacing="0" style="border: 1px solid #000000" class="linkfarver1">
        <?php
    while($vis_data = mysql_fetch_array($result)):

    if ($col == "#CCCCCC")
        $col = "#E2E2E2";
    else
        $col = "#CCCCCC";

?>
        <tr bgcolor="<?php echo $col; ?>">
          <td width="73%" valign="top"><B><a href="thread.php?threadid=<?php echo $vis_data['threadid']; ?>"><?php echo $vis_data['tnavn']; ?></a></B>
          </td>
          <td width="6%" valign="top"><?php echo("$antal_posts"); ?></td>
          <td width="21%"><font size="1"><B><?php echo $vis_data['navn']; ?></B><br>
            <?php echo $vis_data['dato']; ?></font> </td>
        </tr>
        <?php endwhile; ?>
Avatar billede repox Seniormester
13. august 2009 - 22:49 #10
Nu har jeg godt nok ladet dig lidt i stikken - mest fordi jeg synes du formulerer dig dårligt, men det skyldes nok din eksisterende kode.

Udover det, så roder du lidt rundt i de koder du får skrevet...

Det her, f.eks.:
    // antal tråde
    $antal = mysql_query( "SELECT * FROM forum_threads");
    $antal_threads = mysql_num_rows($antal);
    // hent data fra posts
    $sql = "SELECT * FROM forum_threads, forum_posts WHERE tid = threadid ORDER BY pid DESC LIMIT $antal_threads";
    $result = mysql_query($sql);

er et større rod; det giver ingen mening og der er ikke noget under det ikke virker.

Hvis du bare gerne vil opnå at vise den tråd med det sidstskrevne indlæg, skal du først finde ud af hvilket indlæg der er det sidst skrevne:

$sql = "SELECT threadid FROM forum_posts ORDER BY dato DESC LIMIT 1";
$res = mysql_query($sql);
$threadid = mysql_result($res, 0, "threadid");

Nå har du threadid og kan i princippet gøre hvad du ønsker:

$sql = "SELECT tnavn FROM forum_threads WHERE tid = ".$threadid;
$res = mysql_query($sql);
$tnavn = mysql_result($res, 0, "tname");

Ret simpelt.

Og skal du have antal posts tilknyttet dit threadid:

$sql = "SELECT COUNT(pid) AS antal FROM forum_posts WHERE threadid = ".$threadid;
$res = mysql_query($sql);
$antal_posts = mysql_result($res, 0, "antal");
Avatar billede dklap3 Nybegynder
13. august 2009 - 23:18 #11
Først tak fordi du stadig gider. :-)

Ja det bliver hurtigt noget rod når man (som jeg) bare tager enkelte ting fra andre af mine sider, og derved forsøger at få det til at virke. Når der så er en ting der virker forsøger jeg at bygge videre på den, hvilket nok ikke gør det bedre.

Jeg vil gerne have den skal vise alle de forskellige tråde der er, det var derfor jeg forsøgte mig med "antal tråde" så limit kunne sættes til det præcise antal tråde.

Jeg har svært ved at kombinere din kode med selve udskrivningen. I forvejen havde jeg det her:

while($vis_data = mysql_fetch_array($result)):

    if ($col == "#CCCCCC")
        $col = "#E2E2E2";
    else
        $col = "#CCCCCC";

...hvilket naturligvis ikke bare kan bruges igen uden at tilpasse det, men den skulle gerne stadig vise trådene med med forskellig farve i rækkerne.
Avatar billede repox Seniormester
13. august 2009 - 23:25 #12
Gjorde mit oprindelige forslag ikke det du efterlyser nu? Altså, viser alle dine forum_posts?

Jeg ved ikke hvad det er der gør det, men jeg har virkelig svært ved at forstå hvad det er du forsøger at opnå.
Avatar billede dklap3 Nybegynder
13. august 2009 - 23:41 #13
Jeg er i tvivl om vi taler totalt forbi hinanden.

Med "mit oprindelige forslag" mener du så kommentar #5?

For det er jo en helt anden side (thread.php), hvor indholdet af hver tråd bliver vist. Den virker fint nu.

Nu er jeg i gang med "forsiden" af forumet, hvor jeg skal have vist alle trådene (forum.php). I stil med "Seneste svar og kommentarer - PHP" sektionen her: http://www.eksperten.dk/spm/Programmering/Script/PHP/
Avatar billede repox Seniormester
13. august 2009 - 23:48 #14
Ja, så tror jeg at jeg misforstod dig.

Og du siger det ikke er godt nok at sortere resultatet fra forum_threads efter 'tid' feltet?
Avatar billede dklap3 Nybegynder
13. august 2009 - 23:54 #15
Hvis jeg sortere efter "tid" vil den jo bare vise trådene i den rækkefølge de er skrevet (eller omvendt ved DESC). Jeg vil gerne have at trådene er sorteret efter seneste indlæg, og med den tråd med nyeste indlæg øverst. Ligesom de fleste "rigtige" forums fungerer.
Avatar billede repox Seniormester
13. august 2009 - 23:56 #16
Så ville det mest korrekte være at tilføje et dato felt til forum_threads der f.eks. hedder 'updated' som du så opdaterer når der skrives en ny post til den tråd og så sortere efter det.
Avatar billede dklap3 Nybegynder
14. august 2009 - 00:36 #17
God idé, det virkede med det samme.

Lad os tage udgangspunkt i min oprindelige forum.php, det er vist den der er mest overskuelig, og sorteringen er nu også korrekt: http://www.herningshuse.dk/forum.php

Nu skal jeg så have koblet navn, dato og #indlæg på.

Koden:

<?php
    $sql = "SELECT * FROM forum_threads ORDER BY tdato DESC";
    $result = mysql_query($sql);

    if(!$result)
        die(mysql_error());

    $vis_antal = mysql_num_rows($result);

    if($vis_antal == 0)
    {
        echo "Der er endnu ingen tråde.<br>";
        exit;
    }
?>

        <table width="90%" align="center" cellspacing="2" cellpadding="0" bgcolor="#666666" class="tdtema">
          <tr>
            <td width="73%"><div align="left"><font color="#FFFFFF" size="1" family="Arial"><?php echo("Der er&nbsp;$vis_antal tråde.<br>"); ?></font></div></td>
            <td width="9%"><font color="#FFFFFF" size="1" family="Arial"># Indl&aelig;g</font></td>
            <td width="18%"><font color="#FFFFFF" size="1" family="Arial">Seneste Indl&aelig;g</font></td>
          </tr>
        </table>
      </div>
      <table width="90%" align="center" cellpadding="4" cellspacing="0" style="border: 1px solid #000000" class="linkfarver1">
        <?php
    while($vis_data = mysql_fetch_array($result)):

    if ($col == "#CCCCCC")
        $col = "#E2E2E2";
    else
        $col = "#CCCCCC";

?>
        <tr bgcolor="<?php echo $col; ?>">
          <td width="73%" valign="top"><B><a href="thread.php?threadid=<?php echo $vis_data['tid']; ?>"><?php echo $vis_data['tnavn']; ?></a></B>
          </td>
          <td width="9%">&nbsp;</td>
          <td width="18%"><?php echo ($row["navn"]); ?><br>
          <?php echo ($row["dato"]); ?>
          </td>
        </tr>
        <?php endwhile; ?>
Avatar billede dklap3 Nybegynder
14. august 2009 - 01:41 #18
Bare lige for at opdatere, jeg har nu også tilføjet et "lastposter" felt til forum_threads, så det også er nemt at hive ud. Skulle også være simpelt at lave en update på den hver gang der kommer en ny post.

Nu mangler jeg kun lige at få "# Indlæg" på hver tråd, så er vi ved at være der - og så lige hele delen med at få gemt nye tråde og indlæg rigtigt, men det tager jeg til sidst.

Forsiden som den ser ud nu:

<?php
    $sql = "SELECT * FROM forum_threads ORDER BY tdato DESC";
    $result = mysql_query($sql);

    if(!$result)
        die(mysql_error());

    $vis_antal = mysql_num_rows($result);

    if($vis_antal == 0)
    {
        echo "Der er endnu ingen tråde.<br>";
        exit;
    }
?>
        <table width="90%" align="center" cellspacing="2" cellpadding="0" bgcolor="#666666" class="tdtema">
          <tr>
            <td width="70%"><div align="left"><font color="#FFFFFF" size="1" family="Arial"><?php echo("Der er&nbsp;$vis_antal tråde.<br>"); ?></font></div></td>
            <td width="10%"><font color="#FFFFFF" size="1" family="Arial"># Indl&aelig;g</font></td>
            <td width="20%"><font color="#FFFFFF" size="1" family="Arial">Seneste Indl&aelig;g</font></td>
          </tr>
        </table>
      </div>
      <table width="90%" align="center" cellpadding="4" cellspacing="0" style="border: 1px solid #000000" class="linkfarver1">
        <?php
    while($vis_data = mysql_fetch_array($result)):

    if ($col == "#CCCCCC")
        $col = "#E2E2E2";
    else
        $col = "#CCCCCC";

?>
        <tr bgcolor="<?php echo $col; ?>">
          <td width="70%" valign="top"><B><a href="thread.php?threadid=<?php echo $vis_data['tid']; ?>"><?php echo $vis_data['tnavn']; ?></a></B>
          </td>
          <td width="10%">&nbsp;</td>
          <td width="20%"><font size="1">Af:&nbsp;<B><?php echo $vis_data['tlastposter']; ?></B><br><?php echo $vis_data['tdato']; ?></font></td>
        </tr>
        <?php endwhile; ?>
Avatar billede repox Seniormester
14. august 2009 - 08:31 #19
Efter whileløkken:
[i]while($vis_data = mysql_fetch_array($result)):[i]

Kan du skrive noget ala:
$sql = "SELECT COUNT(pid) AS antal FROM forum_posts WHERE threadid = ".$vis_data["tid"];
$antalres = mysql_query($sql);
$antal = mysql_result($antalres, 0, "antal");

echo $antal." indlæg";
Avatar billede dklap3 Nybegynder
14. august 2009 - 19:54 #20
Fantastisk, det virkede sørme også.

Forumet er stort set færdigt nu: http://www.herningshuse.dk/forum.php

Der mangler vist kun lidt smårettelser som jeg selv kan klare.

Tusind tak for hjælpen, havde vist aldrig klaret det uden. :-) Smider du ikke lige et svar.
Avatar billede repox Seniormester
14. august 2009 - 20:08 #21
Det fik du her :)
Avatar billede repox Seniormester
14. august 2009 - 20:08 #22
Prøver lige igen...