Avatar billede vejsgaard Nybegynder
09. august 2009 - 22:27 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Fremstilling af nummertavle med syvsegment?

Hej

Jeg vil gerne have hjælp til at fremstille en nummer tavle med 3 stk syvsegmenter.

Det skal bruges som nummertavle til motorsport i forbindelse med flagsignaler.

Jeg har fundet dette syvsegment som har den rigtige størrelse:

http://www.el-supply.dk/?Gid=622&VNr=FMX04

Kan man lave så man kan styre hvert enkelt segment til at vise tallene fra 0-9 på en slags omskifter? I så fald hvordan?

Kan man købe færdige kabinetter til sådan noget?

På forhånd tak :O)

Niels
09. august 2009 - 22:33 #1
Prøv at spørg hos nævnte [el-supply] ?

Evt. hos www.danbit.dk - de har så mange "spøjse dimser" ...
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. august 2009 - 11:06 #2
Du kan få en chip, som styrer en 7 segment LED ved blot at give den et tal fra 0 til 9 i binær. Giver du den 011 står der 3 i segmentet.
Du kan så med et "tumblewheel" vælge f.eks 3, og den outputter så 011 til segmentet, som viser 3.

Du kan cascade både "thumblewheel" og chip, og få lige så mange cifre du ønsker.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. august 2009 - 11:58 #3
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. august 2009 - 12:02 #4
http://www.surplussales.com/switches/swthumbw-1.html

Der findes også drejeknapper som kan kode til BDC
Avatar billede vejsgaard Nybegynder
10. august 2009 - 23:33 #6
Tak for input indtil videre :O)

Jeg er lidt af en novice inden for elektronik ;O)

Forstår jeg det rigtigt at hvis jeg køber en BCD kode switch er det alt jeg behøver? (jeg synes ikke de er så nemme at finde i DK)

Ellers drejer det sig om en 4-polet switch med 10 stillinger og desuden en ic (f.eks 4511)? Skal jeg også bruge en 5-volts spændingskreds?

Skal jeg bruge denne: http://www.el-supply.dk/?Gid=622&VNr=FMX07

Jeg har fundet dette diagram : http://www.thelearningpit.com/lp/doc/7seg/7seg.html

Ser det fornuftigt ud?

På forhånd tak
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. august 2009 - 00:50 #7
Der findes en 74LS47, som er en BCD dekoder.

Jeg har linket til en BDC koder, som er den hvorpå du vælger hvad 7 segmentet skal vise.

Disse 2 kobles sammen, og strømforsyningen er 5 volt. Evt. ved hjælp af en 7805, som med hjælp af nogle modstande og kondensatorer vil give dig 5 volt.

Hvis du vil anvende trykknaper til at skifte nummer på syvsegmentet, kan du koble en 74LS160 foran 74LS47, og ved hvert tryk vil 7 segment skifte opad. Med en 74LS160 kan du selv bestemme hvor langt op den skal tælle, for det koder man chippen for. Hvis du vil have den til at tælle op til 6 og kun seks, presetter du 0 1 1 0 i 74SL160.
Vil du have den til at tælle til 9 presetter du den til 1 0 0 1

En ting du skal huske på, er at der er 2 typer 7 segment. En med fælles katode (fælles stel). 4511 kan køre med begge, men du skal have en transistor til stel, hvis du anvender fælles anode. En med fælles anode (fælles 5 volt).
Så et 7 segment er ikke blot et 7 segment.

74LS47 klarer fælles anode uden transistor, men skal blot have en 150 ohms modstand til de 5 volt, på samme måde skal 4511 også have en modstand, men til stel ved fælles kathode 7 segment.

http://www.cornerstonerobotics.org/curriculum/lessons_year2/erii8_digital_applications.pdf er et link fra mit første link, som du kunne blive klog på at læse. Der er nogle eksempler, som viser hvordan du kommer frem til din løsning, hvis du vil sammenkæde flere cifre..

En fordel ved 4511, er at du kan give den 12 volt, som dit 7 segment kræver, og kan derfor forsynes fra samme strømforsyning, evt. lavet med 7812 chip. 7812 skal helt sikkert køles hvis den skal levere strøm til 140 dioder.
Om dit 7 segment er fællea katode eller anode kan jeg ikke se, men dit sidste link er et godt udgangspunkt. Sw 1, 2, 3, 4 skal blot erstattes af en 4 polet BCD koder, enten som thumbwheel eller drejeknap. førstnævnte fåes også med 2 trykknapper, hvor overste tæller op, og nederste tæller ned.

Som tidligere nævnt kan du med en 74LS160 koblet foran klare dig med et ringetryk til at skifte med.

Den FMX07 du linker til, er helt sikket lavet til FMX04, som du vil anskaffe dig.
Avatar billede thov Forsker
11. august 2009 - 12:11 #8
Benytter du kredsløbet med CMOS chippen 4511, kan du godt forsyne det hele med 12V - 4511 klarer op til 18V.

Til gengæld kan ingen af de omtalte chips, drive dit jumbo-display, for det har 20 dioder (60mA) pr. segment, og det er alt for meget.
Der skal 7 transistorer mellem 4511 og displayet (en lille Darlington som BC517 er nok), og så skal strømmen gennem segmenterne begrænses med modstande (220 Ohm ved 12V forsyning).
(Det er muligt at det er det sidstnævnte FMX07 gør).
Avatar billede vejsgaard Nybegynder
23. marts 2013 - 11:20 #9
lukker