Avatar billede webzone Nybegynder
08. august 2009 - 16:43 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Problem med upload af billeder i tiny mce, tinybrowser plugin, på æøå domæner

Hej eksperter

Jeg har oprettet dette spørgsmål tilsvarende under php men er blevet lidt i tvivl om det hørte til der og har så oprettet det her efter opfordring fra anden bruger.

Jeg har siddet og rodet med en billede upload til tiny mce, som hedder tinybrowser.
Den virker upåklageligt på de domæner, som ikke indeholder æøå men så snart der er æøå i domænenavnet giver den en fejl når jeg prøver at oploade et billede.
Den skriver at jeg skal tjekke filrettighederne for upload mappen men jeg ved at de er sat korrekt.
Den kan også godt se mapperne som der skal uploades til men den kan bare ikke uploade til dem.

det bruges i forbindelse med php-fusion.
tiny browser er et plugin til tiny mce til masse upload og redigering af billeder og filer, og indeholder så vidt jeg kan se, både php og java, samt lidt flash.

Der må være et eller andet sted i koden hvor den oversætter den kryptiske adresse, da den i toppen af vinduet skriver domænet med æøå. Men jeg er desværre ikke skrap nok i programmering til helt at gennemskue hvor problemet opstår
Men jeg kan se at den bruger komandoen urldecode samt urlencode i flere af php filerne

Er der nogen der ved hvor eller hvordan jeg kan få dette til at fungerer eller omgå denne oversættelse? Det er ikke er så vigtigt om den lige skriver den danske domæneadresse korekt? bare den kan uploade billederne.

Jeg kan godt poste koderne i filerne men så bliver det en meget lang post, da den indeholder flere filer og mapper. Så det venter jeg lige lidt med
Jeg sender gerne filerne til vedkommende, som vil kigge nærmere på det. ellers kan den også hentes her:
http://www.lunarvis.com/products/tinymcefilebrowserwithupload.php

Både jeg selv, samt dem jeg har talt med på php-fusion supportsiden, er lidt rådvilde over problemet. Så nu vil jeg sætte min lid til jer eksperter... Håber at i kan hjælpe mig
Avatar billede olebole Juniormester
08. august 2009 - 17:40 #1
<ole>

Hvilket tegnsæt bruger du i dine dokumenter?

/mvh
</bole>
Avatar billede webzone Nybegynder
08. august 2009 - 18:12 #2
det skulle vist nok være utf-8, men der er vist nok stadig lidt iso-8859 gemt hist og her i selve cms systemet. Men det undre mig at det virker fint på de domæner, som ikke indeholder æøå og det er det samme cms system der er på disse.
Avatar billede olebole Juniormester
08. august 2009 - 20:09 #3
Alle dine filer skal være i utf-8 - hvilket også betyder, de skal være gemt som sådan. Det kan du evt. tjekke forneden i Notepad's Gem som... dialog. Dog gemmer Notepad med BOM tegn i begyndelsen af filen ( http://en.wikipedia.org/wiki/Byte-order_mark ), hvilket kan give problemer ved inkludering af dokumenter i andre. Det kan du komme uden om ved at bruge Notepad++ i stedet:
    http://notepad-plus.sourceforge.net/uk/download.php

- tjek Format menuen.

Sammenrod af tegnsæt giver problemer med specialtegn. Derfor er det helt naturligt, du kun har problemer med domæner med æ, ø og å  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
08. august 2009 - 20:10 #4
PS: Du skal også sørge for, din evt. database bruger utf-8
Avatar billede webzone Nybegynder
08. august 2009 - 21:07 #5
Jeg prøver lige at kigge mig omkring og få rettet det lidt til, for at se om det afhjælper problemet, og så vender jeg lige tilbage
Avatar billede olebole Juniormester
08. august 2009 - 21:18 #6
Gør det. Jeg abonnerer på tråden  =)
Avatar billede webzone Nybegynder
09. august 2009 - 11:03 #7
Jeg har kigget lidt nærmere på nogle af filerne på webstedet og har fundet ud af at langt de fleste er inkodet i ansi.

Samtidig da jeg påbegyndte at ændre på indkodningen til utf-8 blev alt tekst på hjemmesiden ændret så den viser æøå som firkanter

Skal man indkode som utf-8 eller skal man konverterer til utf-8 notepad++ har begge muligheder

For det ser da ud som om at det bliver et kæmpe stykke arbejde at ændre alt til utf-8 og her efter skal der jo så laves noget, så den viser æøå på siderne også
eller vil det rette sig når alt er kodet om?

Fandt ud af at jeg havde en httacces fil liggende som lavede default language til iso-8859
Avatar billede webzone Nybegynder
09. august 2009 - 11:27 #8
ps. i databasen er det vel utf_danish_ci jeg skal bruge?
Avatar billede webzone Nybegynder
23. august 2009 - 15:58 #9
Prøvede på en testside at ændre alt til utf-8 men dette afhjalp desværre ikke problemet.
Det er som sagt et plugin til tiny mce og alt vises som det skal.
Den kan også se mapperne. Men den kan ikke uploade.
Når man uploader, ser det ud til at virke men når den når til 100% skriver den i toppen at man skal kontrollerer filtilladelserne.
Der må være et sted i koden til tinybrowser at den oversætter domænenavnet. Men hvor?
For i toppen af vinduet skriver den domænet med danske bogstaver og jeg er ret overbevist om at det er der den går galt.
Avatar billede webzone Nybegynder
18. marts 2011 - 20:25 #10
Problemet blev løst ved at skifte domæne til et uden æøå.