Avatar billede coolcom Nybegynder
05. august 2009 - 21:03 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Zend framework problemer

Hej

Jeg har besluttet mig for at kigge lidt på Zend framework.
Dog har jeg lidt problemer med at få det til at virke, sikkert fordi jeg ikke har fået det "installeret" rigtigt.

Jeg har downloaded den nyeste version af frameworket fra deres hjemmeside og har kopieret libary mappen over i en mappe kaldet Zend, som ligger i roden af min lokale webserver (C:\AppServ\www\Zend).
Zend mappen ser således ud:

-application
  -configs
  -controllers
  -forms
  -layouts
  -models
  -views
  -Bootstrap.php

-libary
  -Zend
    - Hele Zend Frameworket her

-public
  -css
  -.htacces
  -index.php

-test
  -application
  -library
  -log

Denne struktur har jeg fundet i en tutorial, men når jeg i en browser skriver "localhost/Zend" kommer jeg hen på en side der viser mappestrukturen inde i Zend mappen, dog uden at "Public" mappen er vist og jeg kan heller ikke få adgang, via browseren, til disse filer.

Jeg har prøvet at rode lidt med og flytte rundt på forskellige ting og rette lidt her og der, men uden succes. Derfor søger jeg nu en guide til at få det installeret korrekt og få vist en "Hello World!" side.

På forhånd tak.
Avatar billede repox Seniormester
05. august 2009 - 22:46 #1
Jeg skal ikke kunne sige hvordan skidtet agerer på en windows server, men det er da værd at have i betragtning at frameworket nok ikke er lavet til et win32 miljø.

Never the less; er der nogen særlig grund til at du har valgt at benytte/prøve Zend frameworket? Altså set i forhold til andre framworks? Eller er det en slags 'jeg bruger PEAR fordi andre siger det er godt' situation?
Avatar billede jenz3n Nybegynder
06. august 2009 - 02:19 #2
Hvilket framework foretrækker du repox, hvis noget?
Avatar billede repox Seniormester
06. august 2009 - 08:52 #3
Jeg foretrækker det jeg selv har lavet, til de projekter jeg laver. Men det er irrelevant for tråden.

Min pointe er at du skal vælge dit framework ud fra behov; at implementere et framework bare fordi du kan er spild af tid og energi som kunne bruges på at udvikle andre ting - f.eks. et framework der passer til dit eget behov.

Alt for tit støder jeg på folk som argumenterer for brugen af Zend Framework, PEAR, CakePHP eller lignende med sætninger som 'fordi det er smartere' eller 'fordi andre bruger det' - udover at det er argumentationsteknik for børn, så vil det vigtigste være om folk får løst deres udviklingsopgaver på en bedre og mere effektiv måde med den applikation de vælger at benytte.
Avatar billede jenz3n Nybegynder
06. august 2009 - 11:56 #4
Det har du ret i repox, men nu er det ikke alle der har tid eller resourcer til at udvikle deres eget framework og så kan det være en stor fordel at bruge noget som fungerer i forvejen.
Mit spørgsmål var ikke mere irrelevant end din undren over hvorfor han havde valgt Zend, det var ikke det han sprugte om hjælp til. ;-)

coolcom:
det lyder lidt som om din server ikke er sat rigtigt op, eller at du bruger en forkert adresse til at komme ind i mappen.
Du burde havne direkte i public mappen. Jeg kender desværre ikke noget til windows miljøet.
Avatar billede repox Seniormester
06. august 2009 - 12:11 #5
#4
Mit spørgsmål var relevant i forhold til indledningen: Jeg har besluttet mig for at kigge lidt på Zend framework.
Hvis begrundelsen er 'bare for at gøre det' kan han lige så godt finde et framework han kan få til at virke, fremfor at forsøge at få noget der tilsyneladende ikke virker til at spille. Og hvis du gerne vil måle det i tid/resourcer, så kan jeg ikke se hvorfor man skal spilde tid og resourcer på at sætte noget op man ikke forstår som alligevel ikke virker ved første øjekast.
Avatar billede jenz3n Nybegynder
06. august 2009 - 13:05 #6
Hvorfor skulle man ikke forstå det og hvorfor skulle det ikke virke ved første øjekast?
Jeg afprøver netop for tiden et framework kaldet Yii, og indtil videre så spilder det bare. Jeg har også prøvet Zend, men bryder mig ikke om det, udover at nogle af deres strategi klasser er ret lækre.
Avatar billede jenz3n Nybegynder
06. august 2009 - 13:25 #7
spiller* Det andet gav min kommentar en helt anden mening :P
Avatar billede repox Seniormester
06. august 2009 - 13:27 #8
#6
OP kan tilsyneladende ikke få Zend frameworket til at virke ved første øjekast - det kan vi konstatere grundet spørgsmålet. OP kan ikke på egen hånd få Zend frameworket til at virke. Det indikerer mangel på forståelse (intet ondt ment i det, det er blot en konstatering). Og de to konstateringer vil du konsekvent argumentere imod? God fornøjelse med det.

Hvis du synes at frameworket Yii spiller, så anbefal det som et fungerende alternativ som OP kan gå igang med.
Avatar billede jenz3n Nybegynder
06. august 2009 - 13:34 #9
Så misforstod jeg din kommentar.
Udfra de ting han skriver, så ligner det, for mig, ikke et problem med frameworket, men den måde han tilgår sine sider på.
Avatar billede coolcom Nybegynder
06. august 2009 - 14:58 #10
Det er korrekt at jeg ikke har den store forståelse af frameworks endnu. Jeg har tidligere arbejdet lidt med CakePHP, hvilket jeg sagtens har kunne få til at virke da mappestrukturen i forvejen er fastsat og der er helt klare standarder for hvordan det skal bygges op.

Zend derimod, har jeg læst, skulle have mange forskellige måder hvorpå det kan bygges op. Netop derfor tror jeg også at jeg har problemer. Bare mappe strukturen har jeg fundet 4 forskellige eksempler på.

Mht. Frameworks har jeg fuld forståelse for MVC strukturen og det der hører til. Tidligere har mine applikationer været bygget op omkring almindelig PHP, uden brug af classes.
Dette er selvfølgelig en kæmpe fejl og netop derfor ville jeg gerne prøve at bruge et framework, da man der er sikker på at få en ordentlig struktur i sit arbejde.
Selvfølgelig er jeg godt klar over at det optimale ville være at bygge sit eget, men når jeg stadig mangler en noget forståelse i opbygningen af frameworks føler jeg mest for at begynde med et færdigudviklet og gennemtestet et af slagsen.

At det lige blev Zend Framework, skyldes udelukkende tests, fundet på google, af de forskellige tilgængelige frameworks, hvor de blev holdt op mod hinanden og hvor der blev fortalt om gode og dårlige sider.

Men ville det være lige så godt at tage CakePHP og lære det fuldt ud, som at starte på Zend, som flere steder er kåret som det bedste?
Avatar billede repox Seniormester
06. august 2009 - 15:33 #11
Hvis du ikke ved hvordan du bruger OOP korrekt, vil du næppe få meget ud af at benytte et framework uanset. Men basalt set, så skal du tage det der virker for dig.

Hvis du får Zend Framework til at virke og du kan lide at arbejde med det, så brug det fremover.
Hvis du kan få CakePHP til at virke og du kan lide at arbejde med det, så brug det fremover.

Det er to forskellige stiler i udviklingen og implementering, videreudvikling, brug og resourcer er vidt forskellige, fra framework til framework. Så at sammenligne frameworks bliver ofte gjort på forkerte præmisser; det handler om hvilken kode du bedst kan overskue og arbejde med. Ikke hvad andre bedst kan overskue og arbejde med.

Som det er lige nu får du jo ikke meget ud af at forsøge at få Zend frameworket til at virke; hvorfor så ikke prøve CakePHP - eller Yii eller noget helt tredie - hvis du kan starte det, så giv det et forsøg og find ud af om det er en stil du vil arbejde med.
Avatar billede coolcom Nybegynder
06. august 2009 - 16:14 #12
Da der indtil videre ikke er nogen der kan hjælpe mig videre med Zend, tror jeg bare jeg følger dit råd og arbejder videre med Cake. Smid et svar hvis du ønsker point :)
Avatar billede repox Seniormester
06. august 2009 - 17:14 #13
Behold du selv pointene - dit problem blev jo ikke løst. :)
Avatar billede coolcom Nybegynder
06. august 2009 - 17:40 #14
Nej det kan du have ret i men du hjalp mig da videre :)
Avatar billede jenz3n Nybegynder
06. august 2009 - 17:43 #15
repox har fat i den lange ende her. Jeg kan varmt anbefale Yii, hvis du leder efter noget nyt. Du er altid velkommen til at skrive, hvis du oplever problemer med det.

Hvis du leder efter sammenligninger er der en her: http://www.phpframeworks.com/, på samme side ligger Yii faktisk nummer 1, og Zend nummer 8, men som repox påpeger, så er det individuelt. http://www.phpframeworks.com/top-10-php-frameworks/

Held og lykke.