Avatar billede chris0905 Nybegynder
01. august 2009 - 22:10 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kommer jeg igang med at lære at programmere???

Hey eksperter!

Som sagt: "Hvordan kommer jeg igang med at lære at programmere???"

Jeg har været igang med noget roby eller sådan noget, men det var ikke det jeg gerne ville.

Er C# det rigtig sprog hvis jeg er nybegynder???

Håber I kan hjælpe!!!

/Christoffer
Avatar billede arne_v Ekspert
01. august 2009 - 22:23 #1
Ruby ??

C# er et udmærket sprog at gå igang med. Der er også andre udmærkede sprog, men C# er et fornuftigt valg.

Bemærk at meget af logikken i programmering er den samme uanset sprog.
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2009 - 22:26 #2
Hej

Jeg kan ikke anbefale dig at starte med C/C++/C#. De er ikke særligt begyndervenlige, og du vil få meget mere ud af at lære det grundlæggende i et andet sprog.

Jeg kan anbefale Python. Det er let at begynde på, og der findes masser af materiale om det online. Du kan starte med at kigge på denne bog:
http://www.swaroopch.com/files/byteofpython/byte_of_python_v192.pdf

Ellers kan du kigge her for mere materiale om Python:
http://wiki.python.org/moin/BeginnersGuide/NonProgrammers
Avatar billede arne_v Ekspert
01. august 2009 - 22:33 #3
C, C++ og C# er 3 ret forskellige sprog - også i denne sammenhæng

C++ er absolut ikke begynder venligt.

C er ikke specielt begyndervenligt.

Men der er ikke noget galt med C# med hensyn til brugervenlighed.
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2009 - 23:20 #4
Jeg har fuldstændig (rettelse, nogenlunde) styr på forskelle mellem C, C++ og C#.

Da jeg aldrig selv har programmeret i C#, men kun læse om det, er min udtalelse heller ikke særligt velbegrundet, men C og C++ er ikke særligt begyndervenlige.
Avatar billede zuran Nybegynder
02. august 2009 - 00:10 #5
Jeg synes egentlig det var ganske nemt, at komme igang med C#, da jeg begyndte. Det kan dog skyldes, at jeg har arbejdet med PHP i mange år, da jeg synes sprogene godt kan ligne hinanden, på nogle punkter.

Jeg vil du dog mene, at du bør specificere dig, angående hvad det er du ønsker, at være i stand til at programmere. Hvis jeg ikke tager fejl (Ret mig endelig), så er et sprog som C++, eksempelvis mere egnet til store krævende spil, sammenlignet med C#.

Der skulle dog være mere "fremtid" i at programmere C#, end sprog som C++ og C. (Dem der programmere C++/C må endelig ikke tage dette som en negativ kommentar, da jeg intet har imod disse sprog).

Alt i alt, synes jeg det er fornuftigt nok, at du vælger at starte med C#.
Avatar billede zuran Nybegynder
02. august 2009 - 00:13 #6
Og så lige svar på, hvordan du kommer igang med:

Jeg kom igang med det, via følgende hjemmeside: http://www.homeandlearn.co.uk/csharp/csharp.html

Da jeg lige var begyndt, syntes jeg selv, at overstående side var _ekstrem_ lærerig, og alle punkter derinde, er både beskrevet med forståligt engelsk samt gode billeder.
Avatar billede chris0905 Nybegynder
02. august 2009 - 08:51 #7
kimsey0 - Kan jeg lave .exe filer i phyton???
Avatar billede Slettet bruger
02. august 2009 - 11:48 #8
Ja.

For at lave exe filer med Python skal du bruge en såkaldt compiler, ligesom du også skal med C, C++ og C#. Den officielle og mest brugte hedder py2exe, er open source og kan downloades her:
http://sourceforge.net/projects/py2exe/files/
Avatar billede windcape Praktikant
02. august 2009 - 14:29 #9
C# er nok et ideelt sprog at starte med, da værktøjer som Visual Studio hjælper dig hurtigt i gang.

Alle andre sprog har relativt dårlige værktøjer, og er super besværlige hvis du vil arbejde med GUI (Grafisk Interface), og mange andre sprog (Java/Python/etc.) laver ikke .exe filer af dine programmer, hvilet kan være træls som begynder.

C# i .NET 3.5 tilbyder cirka alle paradigmer af programmering, og .NET tilbyder alt hvad hjertet kan begære af biblioteker. Det er helt klart det bedste begynder sprog der findes!
Avatar billede arne_v Ekspert
02. august 2009 - 19:45 #10
Så vidt jeg ved oversætter py2exe ikke Python koden til native executable kode, men producerer en pakke som indeholder en start exe plus Python fortolker plus relevante Python libs plus al Python koden.

Slutbrugeren er ligeglad - det virker med at dobbeltklikke på exe selvom man ikke har Python installeret.

Men det er ikke en kompilering ligesom C/C++.

Det vil faktisk være ekstremt vanskeligt at compile et sprog så dynamisk som Python til native executable kode.
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2009 - 19:44 #11
Den beste måde at lære at programmere på, er at stille sig selv en opgave som man brænder for og vil løse og ud fra den opgave finde det bedst egent sprog.

Ellers er det ligesom at bladre i en telefonbog uden at vide hvem man skal ringe til.

Jeg startede selv med en stregkodelæser og ville lave et program som kunne styre dette og derfra gik det ud over markerne.

En anden indgangsvinkel er at, tage en uddannelse. Men igen, hvis ikke man har et mål falder man i søvn og dropper ud.
Avatar billede MasterException Nybegynder
04. august 2009 - 22:31 #12
Min holdning er at du bliver nød til at starte det sted, hvor alt programmering startede og det er altså c/c++. hvis du kan disse sprog/dette sprog kan du hurtig lære andre fordi alt andet er en afart af c bare på et højere abstraktionsniveau, og det hjælper dig også til at se hvad der sker under motoren i andre sprog typer.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. august 2009 - 14:29 #13
Fortran, Lisp og Cobol er ca. 25 aar aldre end C++ og det halve aeldre end C, saa programmering er ikke startet med dem.

Hvis man er god til C++, saa er det nemt at laere Java, C# etc..

Men der er rigtigt mange som gaar igang med C++ og ender med at opgive programmering. Det er simplthen svaert.
Avatar billede Slettet bruger
05. august 2009 - 14:53 #14
Jamen, hvis man skal starte i starten kan man jo lige så godt begynde med Fortran eller Algol, eller måske assembly, eller hvad med bare at lære maskinsprog. For hvis du kan maskinsprog, kan du lære ALT andet med et knips med en finger.

Pointe: Nogle gange er simplificeret godt. Der er (praktisk talt) ingen der kan lære maskinsprog, og mange der ikke kan lære C (som desuden er udviklet til styresystemer, ikke applikationer), men de simple high-level sprog kan mange lære.
Avatar billede Slettet bruger
05. august 2009 - 15:33 #15
Ja... Hvis man starter med at studerer Elektronik og Ohm´s lov så starter man vel fra begyndelsen?

Hvor vil du hen kimsey0 ???
Avatar billede Slettet bruger
05. august 2009 - 16:24 #16
Hov, #14 var rettet mod #12, IKKE mod 13.
Jeg er ked af hvis det blev misforstået.
Avatar billede chris0905 Nybegynder
05. august 2009 - 19:17 #17
Skal jeg så starte med noget som Fortran eller noget som C++???
Avatar billede Slettet bruger
05. august 2009 - 21:00 #18
Du skal helt sikkert ikke starte med Fortran. Mit indlæg var meget ironisk. Start heller med et high-level sprog som C# eller Python, som tidligere forslået.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. august 2009 - 22:00 #19
Mennesker er forskellige. Men jeg vil anbefale dig at gå igang med noget som ikke er alt for svært og som er nogenlunde mainstream.

Java eller C#.
Avatar billede chris0905 Nybegynder
06. august 2009 - 09:33 #20
Ok, tror jeg vælger C#. Er der nogen der kan fortælle mig hvor jeg kan komme igang med det????
Avatar billede MasterException Nybegynder
06. august 2009 - 09:45 #21
dette kunne være et sted at starte med at læse denne pdf det er let læselig og starter med den obligatorisk "hallo world" øvelse

http://www.charlespetzold.com/dotnet/DotNetBookZero11.pdf
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2009 - 10:01 #22
Ellers kan du prøve at se på denne, allerede foreslåede side:
http://www.homeandlearn.co.uk/csharp/csharp.html
Avatar billede chris0905 Nybegynder
06. august 2009 - 10:09 #23
tak kikker på det...
Avatar billede chris0905 Nybegynder
06. august 2009 - 11:08 #24
Er der nogen der har noget på dansk???
Avatar billede arne_v Ekspert
07. august 2009 - 04:33 #25
Det vil være svært at lære C# uden at bruge materiale på engelsk.

De fleste bøger, internet resourcer etc. er på engelsk.
Avatar billede chris0905 Nybegynder
07. august 2009 - 08:07 #26
Tror du man kan finde nogen på danks??
Avatar billede arne_v Ekspert
07. august 2009 - 13:59 #27
Jeg kan ikke komme i tanke om noget.

Men der må findes et eller andet et eller andet sted.

Jeg tror bare ikke at kvaliteten er på højde med de bedste af hvad der findes på engelsk.
Avatar billede chris0905 Nybegynder
10. august 2009 - 17:40 #28
Kan ikke finde ud af hvem af jer der skal have point. I har alle sammen været meget behjælpelige.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. august 2009 - 18:55 #29
En maade er at bede alle laegge et svar og saa fordeler du point ud.
Avatar billede chris0905 Nybegynder
11. august 2009 - 16:02 #30
Jep. ALLE smid et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
11. august 2009 - 16:44 #31
.