Avatar billede kennethv Nybegynder
31. juli 2009 - 14:19 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Update SQL kolonne med højere værdi

jeg skal have opdateret en kolonne hvor jeg skal forhøje tallet med en. Hvordan ser den SQL kommando ud? Kolonne er en string.
Avatar billede kennethv Nybegynder
31. juli 2009 - 14:20 #1
Dvs. hvis der findes 1 i kolonnen, skal der så stå 2. Hvis der stod 4 skal der stå 5, osv.
Avatar billede kennethv Nybegynder
31. juli 2009 - 14:43 #2
Hmm, tror at jeg fandt ud af det. :)
Avatar billede keysersoze Guru
31. juli 2009 - 14:44 #3
hvorfor en string kolonne? vil tal ikke være mere logisk - og i så fald kan du benytte

update tabel set kolonne = kolonne + 1 where id = 5
Avatar billede hrc Mester
31. juli 2009 - 14:49 #4
.. eller bare bruge et auto inc felt?
Avatar billede kennethv Nybegynder
31. juli 2009 - 15:00 #5
Keysesoze: Jeg tror bestemt at du har ret.
HRC: Feltet skal bruges inviduelt henholdt til hvad der er sket i databasen. Der er for at holde styr på hvor mange gange jeg har sendt en mail til den person uden at der er blevet gjort noget i recorden.

try
  Query := TADOQuery.Create(Nil);
  Query.Connection := ADOConnection1;
  Query.SQL.Clear;
  Query.SQL.Text := 'update StaffLeftCompany set reminder = cast(reminder as int) + 1 where SecurityCode =' + quotedstr(ADOQuery1.FieldByName('SECURITYCODE').AsString);
  Query.Prepared := true;
  Query.ExecSQL;
finally
  Query.Free;
end;