Avatar billede rudfaden Nybegynder
30. juli 2009 - 10:44 Der er 8 kommentarer

Automatisk skift af fane farve i excel 2003

til dataindsamling har jeg en excel workbook med en række faneblade, hvor der skal indtastes positive heltal i en eller flere faner. Da jeg gerne vil vide, hvilke faner der indeholder data, uden at skulle gennemgå dem alle, vil jeg gerne lave en VBA, der gør at fanefarven automatisk skifter, hvis man indtaster data. Er der nogen der har en ide?
Avatar billede supertekst Ekspert
05. august 2009 - 23:33 #1
Rem Koden anbringes i ThisWorkbook i VBA-vinduet (Alt+F11)
Private Sub Workbook_SheetChange(ByVal Sh As Object, ByVal Source As Range)
    If Source.Value <> "" Then
        Sh.Tab.ColorIndex = 3                      'rød fanefarve
    End If
End Sub
Avatar billede rudfaden Nybegynder
05. august 2009 - 23:38 #2
Hvad hvis man gerne vil definere et specefikt celleområde på hvert art?
Avatar billede supertekst Ekspert
05. august 2009 - 23:56 #3
Hvordan skal celleområderne markeres pr. ark?
Avatar billede rudfaden Nybegynder
06. august 2009 - 00:03 #4
F.eks. Ark 1 celle D2:D25 og Ark 2 celle J23:J44. Altså sålede at det kun er i disse celler makroen skal virke
Avatar billede supertekst Ekspert
06. august 2009 - 09:51 #5
Rem Koden anbringes i ThisWorkbook i VBA-vinduet (Alt+F11)
Private Sub Workbook_SheetChange(ByVal sh As Object, ByVal Source As Range)
    If Source.Value <> "" And erIområdet(sh, Source.Address) = True Then
        sh.Tab.ColorIndex = 3                      'rød fanefarve
    End If
End Sub
Private Function erIområdet(sh, celleAdr)
Dim områdeDef As Variant, aktuelleOmråde As String
Rem.............. "ark0",..Ark1,.... Ark2,......Ark3
    områdeDef = Array("", "D2:D25", "J23:J44", "A1:A27")

    aktuelleOmråde = områdeDef(sh.Index)

    For Each cc In sh.Range(aktuelleOmråde).Cells
        If celleAdr = cc.Address Then
            erIområdet = True
            Exit Function
        End If
    Next cc

    erIområdet = False
End Function
Avatar billede supertekst Ekspert
10. august 2009 - 10:55 #6
Er det som ønsket?
Avatar billede rudfaden Nybegynder
10. august 2009 - 19:56 #7
Jeg tror på det virker, men jeg fandt en anden løsning, der virkeede lidt nemmere
Avatar billede supertekst Ekspert
10. august 2009 - 22:24 #8
OK - så del din løsning med os andre og tag selv point...