Avatar billede kongen72 Nybegynder
30. juli 2009 - 09:21 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Inner join - forbinde tabeller

Hej..

Jeg har lidt problemer med inner join, jeg vil gerne skabe forbindelse med 2 tabeller til mit gridview. Men ved ikke helt præcis hvordan det skal udføres. I mit gridview skal der være kolonnerne: ProId, Username, Status, Team. Håber nogle kan hjælpe mig!

Lige nu har jeg bare følgende:

<asp:SqlDataSource ID="SqlDataSource1" runat="server" ConnectionString="<%$ ConnectionStrings:ConnectionString1 %>" OldValuesParameterFormatString="original_{0}"
SelectCommand="
SELECT [ProId}, [ProUsername]
FROM [form_Pro]
INNER JOIN [form_End]
ON form_Pro.ProId = ??">
</asp:SqlDataSource>

<asp:GridView ID="GridView1" runat="server" AutoGenerateColumns="False" DataSourceID="SqlDataSource1">
<Columns>
<asp:BoundField DataField="ProId" HeaderText="ProId" SortExpression="ProId" />
<asp:BoundField DataField="ProUsername" HeaderText="Username" SortExpression="Username" />
<asp:BoundField DataField="EndStatus" HeaderText="Status" SortExpression="Status" />
<asp:BoundField DataField="EndTeam" HeaderText="Team" SortExpression="Team" />
</Columns>
</asp:GridView>

Tak på forhånd..
Avatar billede softspot Forsker
30. juli 2009 - 10:02 #1
Noget i stil med:

<asp:SqlDataSource ID="SqlDataSource1" runat="server" ConnectionString="<%$ ConnectionStrings:ConnectionString1 %>" OldValuesParameterFormatString="original_{0}"
SelectCommand="
SELECT form_Pro.ProId, form_Pro.Username, form_End.Team, form_End.Status
FROM form_Pro
INNER JOIN [form_End]
ON form_Pro.ProId = form_End.ProId">
</asp:SqlDataSource>
Avatar billede kongen72 Nybegynder
30. juli 2009 - 21:19 #2
Hej softpot..

jeg får denne fejl: System.Data.SqlClient.SqlException: Invalid column name 'ProId'
Avatar billede softspot Forsker
30. juli 2009 - 21:33 #3
ok, men humlen i mit eksempel er, at den kolonne der binder de to tabeller sammen, skal benyttes i stedet for form_End.ProId.

Jeg ved at gode grunde ikke hvilke andre felter du har i dine tabeller, så jeg var nød til at antage, at den kolonne hed ProId (det vile i det mindste være et sigende og intuitivt navn ;-)).
Avatar billede kongen72 Nybegynder
30. juli 2009 - 22:13 #4
har kun de felter som jeg har beskrevet. -også har jeg tilføjet ProId i form_End! hader bare når tingene ikke virker!! ;-)
Avatar billede softspot Forsker
30. juli 2009 - 22:41 #5
Hvis du vil lave en join mellem to tabellers data, er du nød til at have mindst én kolonne der binder data sammen, dvs. en fremmednøgle som peger på noget i den anden tabel. Hvilket felt/kolonne i form_End peger på en række i form_Pro?
Avatar billede kongen72 Nybegynder
30. juli 2009 - 23:16 #6
Det forstår jeg ikke helt.. Kan du give et eksempel?
Avatar billede softspot Forsker
31. juli 2009 - 14:32 #7
For at kunne lave en join mellem to tabellen skal man typisk bruge en information (en kolonne) i hver tabel der binder de to tabellers data sammen. Hvis du f.eks. kigger på et klassisk eksempel med postnumre, så kunne følgende data

person_tabel =
  navn +
  postnr

postnr_tabel =
  postnr +
  bynavn

joines på følgende måde:

select
  person_tabel.navn,
  person_tabel.postnr,
  postnr_tabel.bynavn
from
  person_tabel
  inner join postnr_tabel
      on postnr_tabel.postnr = person_tabel.postnr

postnr i de to tabeller er altså den kolonne der binder data sammen og følgende data:

person_tabel:
persona    6000
personb    7000
personc    7100
persond    7000

postnr_tabel:
6000      Kolding
7000      Fredericia
7100      Vejle

ville med SQL fra eksemplet give følgende resultat:

persona    6000 Kolding
personb    7000 Fredericia
personc    7100 Vejle
persond    7000 Fredericia

Jeg håber det kaster lidt lys over hvad jeg snakker om... :-)
Avatar billede kongen72 Nybegynder
03. august 2009 - 21:47 #8
mange tak, dejligt eksempel..:-) svar?
Avatar billede softspot Forsker
03. august 2009 - 22:03 #9
Velbekomme :-)
Avatar billede kongen72 Nybegynder
03. august 2009 - 22:25 #10
Hej igen.. har du nogle gode idéer til, hvordan man tilføjer den samme data til 2 tabeller? tak!
Avatar billede softspot Forsker
03. august 2009 - 22:33 #11
Hvad tænker du mere specifikt på (giv gerne nogle eksempler på hvad du vil opnå)?
Avatar billede softspot Forsker
03. august 2009 - 22:33 #12
Tak for point i øvrigt :-)