Avatar billede leif Seniormester
29. juli 2009 - 16:45 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Find afdelinger inden for x radius af adresse

Hej,

Jeg har fået en sjov og spændende opgave.

Giv mig nogen idéer osv til hvordan man kan lave således at jeg indtaster en adresse på en side og så finder den fx. nærmeste afdeling eller alle afdelinger inden for fx. 5 km

Jeg er blevet lidt blank på om det kan lade sig gøre.

/Leif
Avatar billede arne_v Ekspert
29. juli 2009 - 16:51 #1
Medmindre du vil implementere et komplet rute planlaegnings system, saa er dit bedste bud nok at faa fat paa noget som kan omregne fra adresse til laengde og bredde grader + have laengde og bredde grader for afdelingerne + udregne afstand paa globus.
Avatar billede magic-mouse Novice
29. juli 2009 - 17:00 #2
Hej Leif.
En ide som måske er lidt omfattende.
Den består af 2 set koder som fungere sammen.
Eller rettere den samme kode som fungere på 2 måder.

#1 Du laver en node som indeholder alle de store byer i det land som du skal udregne på. Noderne skal kun være forbundet med de byer de ligger ved siden af. ie. Århus -> Vejle -> Fredericia.

#2 Den samme kode kan bruges her. Du laver en afstands måler fra de store stader til de små byer. Ie. Århus->Odder Århus->Randers osv.

Dvs. Du har afstanden fra Fredericia til Randers = F->V->Å + Å->R
Når du har sat værdier på alle noderne kan du vedhjælp af recursivt søgning igennem noderne finde den nærmeste ved at lave en lille regne maskine ala totalafstand += afstand; der efter vil du få en masse resultater som du kan lave en almindelig algoritme som finder den korteste.

Postnummerlister kan du hente fra post.dk :) God arbejds lyst.
Avatar billede ddf93 Nybegynder
29. juli 2009 - 21:10 #3
Hejsa

En måde at gøre det på er at bruge google map funktioner.

Eksemplet http://maps.huge.info/dragcircle2.htm har jeg på http://www.ddf93.dk/person/dommercirkel.php kombineret med et par opslag i en database(med dommere og haller og deres koordinater).

Se blot kildekoderne på siderne(det meste er javascript).
Der anvendes geocoding til at finde koordinater for en adresse(i førstnævnte eksempel kan en dansk adresse skrives som f.eks. Skeltoften 4, 4400, dk) og afstanden beregnes.

Ikke en færdig løsning - men forhåbentligt lidt inspiration.

Aage
Avatar billede magic-mouse Novice
30. juli 2009 - 08:59 #4
Problemet med koordinat teorien er at den giver fugleflugts linien ... og ikke den reelle (Kører)afstand.
Avatar billede olebole Juniormester
30. juli 2009 - 10:47 #5
<ole>

Magic_mouse >> Nej, det er ikke en teori, men en velafprøvet fremgangsmåde. Fidusen ved Google's API er jo netop, at det giver en rutelængde - ikke den lige afstand mellem to punkter. Den kan endda fås både med og uden brug af motorvej, hvilket betyder, at den gående, cyklende eller kravlende bruger også kan få oplyst en realistisk afstand  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede leif Seniormester
04. april 2010 - 00:12 #6
Projektet faldt lidt til jorden så det blev ikke et behov alligevel, men ddf93 kom nok med det tætteste svar jeg kunne bruge til noget konkret. Så hvis han gider at smide et svar.
Avatar billede leif Seniormester
12. juni 2010 - 10:50 #7
Da ddf93 ikke er kommet med et svar lukker jeg spørgsmålet.