Avatar billede hhdsleizer Nybegynder
27. juli 2009 - 17:59 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

problemer med opdatering af et textarea.

Hej eksperter.
Efter ca 1 time med javascript er jeg stødt i et problem jeg ikke helt forstår hvorfor ikke virker..

Jeg har et textarea:
<textarea name="indhold" rows="10" cols="80" id="indhold"></textarea>

dette vil jeg så gerne kunne opdateret med en javescriptfunktion:

<script type="text/javascript">
    function addcode(kode)
    {
        document.getElementById("indhold").innerHTML += kode;
    }
    </script>

denne funktion kalder jeg med en onclick fra et en række andre elementer fx: onclick=addcode("TEST")

Hvis jeg så trykker på elementet kommer der også korrekt nok TEST ind i textarea.. og trykker jeg flere gange kommer det også korrekt flere gange efter hinanden. Hvis jeg imidlertid selv har skrevet noget i textarea virker funktionen ikke mere(textarea bliver ihvertfald ikke opdateret).

Jeg prøvede så i min fejlfinding at smide en "alert(document.getElementById("indhold").innerHTML);" ind i min funktion. Og den bliver opdateret hver gang med TEST efter hinanden. Her er teksten brugeren har skrevet dog ikke med?

Så hvad jeg ikke forstår er:
1: Hvad går galt så funktionen ikke gør hvad jeg umiddelbart havde i tanker?
2: Hvordan kan det være at opdateringen kun går godt indtil brugeren har skrevet noget i feltet men ikke bagefter(selv hvis brugeren sletter alt han har skrevet)
3: Hvordan kan det være der er forskel på indholdet i textarea og alertbeskeden?

Håber i kan hjælpe mig med dette spørgsmål.

(bruger Firefox som browser hvis det har betydning)
Avatar billede fant0mas Nybegynder
27. juli 2009 - 18:18 #1
function addcode(kode)
{
e = document.getElementById("indhold");
e.value = e.value + kode;
}

Og pas på med giv name og id attributten samme navn, IE har en bug der.
Avatar billede hhdsleizer Nybegynder
27. juli 2009 - 19:27 #2
mange tak for hjælpen. Lægger du et svar så du kan få points?
Avatar billede fant0mas Nybegynder
27. juli 2009 - 19:52 #3
Ellers tak.
Avatar billede hhdsleizer Nybegynder
27. juli 2009 - 19:56 #4
ok.. men mange tak for hjælpen ihvertfald:) lukker.
Avatar billede olebole Juniormester
27. juli 2009 - 21:56 #5
<ole>

Som fant0mas skrev, er det value property'en på objektet, du skal sætte. For sjov kan du prøve at se, hvor forskellige resultater, du får ud af andre metoder (test mindst i IE, FF og Opera):

<p><textarea id="fooBar" style="width:500px;height:200px;">Test </textarea></p>

<p><button onclick="foo()">Test</button></p>

<script type="text/javascript">
var oTxt = document.getElementById("fooBar");
function myAlert(sStr) {
    alert(sStr+"\n\nvalue: "+oTxt.value+"\ninnerHTML: "+oTxt.innerHTML+"\nfirstChild.nodeValue: "+oTxt.firstChild.nodeValue+"\ngetAttribute('value'): "+oTxt.getAttribute('value'));
}
function foo() {
    myAlert("Inden indsættelser:");

    oTxt.value = "noget";
    myAlert("Indsat med value:");

    oTxt.firstChild.nodeValue += " - og noget mere";
    myAlert("Indsat med firstChild.nodeValue:");

    oTxt.innerHTML += " - og noget tredie";
    myAlert("Indsat med innerHTML:");

    oTxt.setAttribute("value" , oTxt.getAttribute("value")+" - og noget fjerde");
    myAlert("Indsat med getAttribute/setAttribute:");
}
</script>

- og så har innerHTML i øvrigt aldrig været del af nogen standard  ;o)

/mvh
</bole>