Avatar billede minus Nybegynder
27. juli 2009 - 16:13 Der er 27 kommentarer

Harddisk "låst"

Hej eksperter.

Jeg sidder med en kammerats pc, hvis harddisk er på en måde låst. Når man forsøger at åbne den igennem denne computer, får man besked på at harddisken ikke er formateret, hvorefter man bliver spurgt om man vil formatere den.
Det svarer vi selvfølgelig nej til.

Mit spørgsmål er, hvordan kommer jeg ind i harddisken uden at skulle formatere den?
Avatar billede claes57 Ekspert
27. juli 2009 - 16:19 #1
prøv at starte fra en cd med linux (ubuntu fx)
hvis den kan læse data, så er fejlen ikke så alvorlig, og du kan boote på en windows-cd (svarende til den windows, der er på disken), og så vælge reparer i menuen.
i xp kan man køre fixmbr og fixboot fra konsollen, i vista er det lidt anderledes
http://www.vistaheads.com/forums/microsoft-public-windows-vista-general/26168-fix-mbr-vista.html
Avatar billede minus Nybegynder
27. juli 2009 - 16:33 #2
jeg kan prøve det med live cd på et andet tidspunkt.
umiddelbart så virker fejlen lidt alvorlig. han købte et program, der hev filerne ud til hans eksterne disk, men de enkelte filer var enten korrupte eller lign. Han kan i hvertfald ikke åbne dem.
Avatar billede ixion1 Nybegynder
27. juli 2009 - 16:56 #3
din hard disc har gennereret en fejl og kan ikke åbnes.. du bliver nødt til at formatere den, men inden du gør det skal du få et program der kan finde de gamle filer på discen.. du kan evt. benytte dig af GetDataBack for NTFS. det tager lidt tid men det er nok den eneste udvej du har.
Avatar billede minus Nybegynder
27. juli 2009 - 17:05 #4
Jeg sidder og kører med testdisc lige nu, den ser ud til at hive nogle filer ud. Dog er mange af dem korrupte. Også tager det også meget lang tid synes jeg.

Til getdataback, kan man godt bruge den til "RAW" format? Det er harddisken nemlig, kan jeg se.
Avatar billede claes57 Ekspert
27. juli 2009 - 17:11 #5
hvis det er udtrækket til den eksterne disk, der er gået galt - så ligger filerne jo stadig på maskinen.
Muligvis er den eksterne disk frakoblet forkert, så et cache-lager ikke var skrevet på disken.
I så fald ville jeg formatere den eksterne, og prøve en gang til.
I kan også prøve med SyncToy fra m$ (det er gratis)
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=e0fc1154-c975-4814-9649-cce41af06eb7&DisplayLang=en
Avatar billede claes57 Ekspert
27. juli 2009 - 17:12 #6
Avatar billede off-line Nybegynder
27. juli 2009 - 17:22 #7
Hvis harddisken står som RAW, skal du ikke forsøge at hive filer
ud. Den har mistet partitionstabellen (filtabellen) og netop
Testdisk kan genskabe den. Se her:
http://sitecenter.dk/jasveg/testdisk/
Avatar billede off-line Nybegynder
27. juli 2009 - 17:30 #8
Jeg havde med vilje slettet H-partitionen på min slavedisk.
Den blev med Testdisk fundet med det samme. Og efter reboot
kunne jeg se den igen i Denne computer, og alle filer var intakte.
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. juli 2009 - 20:36 #9
ixion1> din hard disc har gennereret en fejl og kan ikke åbnes.. du bliver nødt til at formatere den

Det er i de fleste tilfælde slet ikke nødvendigt med så drastiske metoder. Prøv at læs hvad bl.a. off-line giver af guldkorn :)
Avatar billede minus Nybegynder
28. juli 2009 - 13:19 #10
Jeg vil forsøge at køre guiden fra off-line igennem her senere idag :) I får lige en update når det er gjort.
Avatar billede minus Nybegynder
28. juli 2009 - 19:18 #11
Okay så, det var ikke så heldigt. Jeg har lige kørt guiden igennem, hvor harddisken ikke bliver vist på listen i denne computer.

Hvad gør jeg nu? :I
Avatar billede minus Nybegynder
28. juli 2009 - 19:21 #12
... Altså den låste harddisk er forsvundet på listen over dreve. På samme tid står der nu inde på diskhådtering at de 130gb, som harddiskens størrelse er, ikke er allokeret.
Avatar billede off-line Nybegynder
28. juli 2009 - 19:25 #13
Har disken forandret status fra RAW til Ikke allokeret?
Men du kan vel se disken i Testdisk? Hvis du kan så kør
programmet alligevel.
Avatar billede off-line Nybegynder
28. juli 2009 - 19:30 #14
Brugeren helgec har også en brugsanvisning på  Testdisk. den er
lidt anderledes, så måske er der der noget du kan bruge?
http://helgec.dk/lost%20partition.html
Avatar billede minus Nybegynder
28. juli 2009 - 19:51 #15
Okay, dvs der ikke er mistet noget data? Lige uimddelbart kan jeg ikke finde flere partitioner igennem guiden på helgecs side. Andre ting jeg kan gøre?
Avatar billede off-line Nybegynder
28. juli 2009 - 20:08 #16
"Til getdataback, kan man godt bruge den til "RAW" format? Det er harddisken nemlig, kan jeg se. "

"... Altså den låste harddisk er forsvundet på listen over dreve. På samme tid står der nu inde på diskhådtering at de 130gb, som harddiskens størrelse er, ikke er allokeret."

Hvis jeg har forstået dig rigtigt, er der sket følgende: Du har
en partion, som står som RAW. Du kører Testdisk og ender med en
partition som står som  Ikke allokeret.
Og nu kan du slet ikke se partitionen i Testdisk?  men det kunne godt før du kørte testen, korrekt?
Det lyder besynderligt.
Er du sikker på, du har fulgt anvisningen rigtigt?
Og nej data forsvinder ikke uden videre fra en harddisk.
Avatar billede minus Nybegynder
28. juli 2009 - 20:15 #18
Ja fulgte anvisningerne fra punkt til prikke.

Harddisken er gået fra Raw til at være ikke allokeret nu. Og nej, nu kan jeg ikke længere se partitionen, det kunne jeg godt før jeg kørte testdisc.

Jeg forsøger at køre en photorec på hele harddisken. Det er umiddelbart mit eneste løsning på nuværende tidspunkt. Vender tilbage imorgen.
Avatar billede off-line Nybegynder
28. juli 2009 - 20:33 #19
Ok held og lykke med det:)
Avatar billede minus Nybegynder
29. juli 2009 - 17:38 #20
Hm, intet nyt. Den hev ingen nye filer ud. Det virker som om  man ikke har adgang til den partition der nu er ikke-allokeret. Er der andre ting jeg kan gøre?
Avatar billede off-line Nybegynder
29. juli 2009 - 17:48 #21
Jeg ved det desværre ikke. Forstår heller ikke rigtigt hvad der
sker. Jeg har prøvet Testdisk flere gange, også fra en Ekstern
disk. Det gik godt hver gang. At en RAW disk, som kan ses, forandres til en Ikke allokeret, som ikke kan ses, er for mig,
en gåde.
Kører den som slave på din computer?
Avatar billede minus Nybegynder
29. juli 2009 - 17:57 #22
Det er en enkelt harddisk på 150 gb som er blevet delt op i to. C og D. Før var det D-drevet, som var RAW. Jeg kunne, før jeg kørte testdisc, godt vælge den ikke allokerede harddisk i photorec. Nu er den væk, så jeg valgte istedet at køre photorec på hele harddisken. De filer der er blevet hevet ud er ikke fra den anden partition.
Avatar billede minus Nybegynder
29. juli 2009 - 18:00 #23
Jeg har lige installeret paragon. Hvilket menupunkt skal jeg vælge deri?
Avatar billede off-line Nybegynder
29. juli 2009 - 18:27 #24
Forneden til højre. Så kan du se hvad programmet kan vise.
Når du er der, så se i 2 rubrik for oven, i venstre side.
Tryk på "Undelete partitions" så leder den selv.
Avatar billede minus Nybegynder
29. juli 2009 - 19:15 #25
Når jeg gør det, får jeg beskeden at den ikke kunne finde nogen "deleted partitions". :(
Avatar billede off-line Nybegynder
29. juli 2009 - 19:29 #26
Ja så er der desværre ikke længere nogen partition. Spørgsmålet
er så, om det skyldes bad sektors. Jeg tror ærlig talt du godt
kan opgive det. Men Paragon kunne godt se disken?
Hvis den vise partitionen, så prøv at højreklikke. Hvis muligheden
er der, det er den normalt, så prøv "Test surface"
Avatar billede claes57 Ekspert
29. juli 2009 - 22:43 #27
jeg har haft succes med partition magic - den kunne gendanne en partition hvis den fx gik ned undervejs i en rettelse.
Tilsvarende må den have en chance for at finde andres defekte partitioner.