Avatar billede mormors-smykker Nybegynder
26. juli 2009 - 17:01 Der er 49 kommentarer og
1 løsning

Indrykning af box.

Hej eksperten.dk

Jeg er igang med n side til min mormor fordi at hun vil ha solgt noget af alt de hn sidder og laver.

Jeg er stødt ind i et problem nemlig at den box på siden som ses her: http://skolesager.users.whitehat.dk/halskaeder.html
vil jeg gerne ha rykket ind på siden.

åber i fårstår mig.

Hilsen: Mormor's Smykker ;)
Avatar billede mormors-smykker Nybegynder
26. juli 2009 - 17:03 #1
og så har jeg også en problem med mit grå billede i menuen, mit docktype virker ikke på den, og den er sat ind i css.

Håber i kan hjælpe.

Hilsen: Mormor's Smykker ;)
Avatar billede keysersoze Guru
26. juli 2009 - 17:05 #2
Avatar billede mormors-smykker Nybegynder
26. juli 2009 - 17:16 #3
Undskyld men jeg fatter ikke noget med det der invalid kode :)
Kan jeg få mere info eller hjælp :)

Det der med docktype syntes jg heller ikke virkede jeg har indsat den RIGTIGE docktype men det virker stadig ikke.

Hilsen: Mormor's Smykker ;)
Avatar billede keysersoze Guru
26. juli 2009 - 17:38 #4
10 minutter og så opgiver man allerede at forstå - så er der godt nok lang vej igen til at kunne opbygge rigtige hjemmesider...

en doctype sikrer "kun" at browseren læser dokumentet på den rigtige måde - den er et must hvis man vil forvente at ens kode fortolkes som standarderne siger. Den sikrer ikke at koden fortolkes som du vil have den til at blive eller at resultatet ser ud som du håber på.

Valid kode indebærer at man overholder standarderne - og det gør du langt fra. For eksempel har du en div- og img-tag før din body-start og du har en tr og td uden en table.

Så længe disse ting ikke er i orden vil det være så godt som irrelevant at bruge tid på at få visningen til at se rigtig ud.
Avatar billede mormors-smykker Nybegynder
26. juli 2009 - 18:11 #5
hvor finder du den tr og td uden table? :)
Avatar billede keysersoze Guru
26. juli 2009 - 18:35 #6
linje 12 og 13.
Avatar billede mormors-smykker Nybegynder
26. juli 2009 - 19:32 #7
så den fixet ;)
Avatar billede keysersoze Guru
26. juli 2009 - 19:57 #8
Avatar billede mormors-smykker Nybegynder
26. juli 2009 - 20:54 #9
Der er ju ingen fejl, hvad er det for nogen fejl hvis der er nogen???
Avatar billede keysersoze Guru
26. juli 2009 - 21:23 #10
Ingen fejl? Der er 40 fejl på den side - du bruger attributter der ikke eksisterer jf standarderne i den valgte doctype, du mangler nogle attributter andre steder og mangler at lukke elementer. Først når validatoren står på 0 fejl opfylder du betingelserne for rigtig kode.

Når først det er klaret kan du fx komme din table ind i en div med style="width: 900px; margin: auto;".
Avatar billede mormors-smykker Nybegynder
26. juli 2009 - 21:42 #11
Har fixet mange af fejlene nu men de sidste 12 er jeg gået kold i, kan jeg eventuelt få lidt hjælp?

Hilsen: Mormor's Smykker
Avatar billede mormors-smykker Nybegynder
26. juli 2009 - 21:52 #12
og hvorfor står alting stadig meget rodet på min side?
Avatar billede mormors-smykker Nybegynder
26. juli 2009 - 21:52 #13
:)
Avatar billede keysersoze Guru
26. juli 2009 - 23:48 #14
Det står rodet fordi du har sat det sådan op - ganske enkelt :)

Hvis ting skal kunne ligge ved siden af hinanden skal du enten benytte tables (dårlig idé) eller bruge css til at styre dine divs enten vha style="float: left;" (og så formentlig huske at afslutte dine floatede elementer med et element med style="clear: both;" da dine elementer ellers ingenting fylder og det kan give problemer med fx baggrundsbilleder) eller benytte position, fx style="position: absolute; left: 0px; top: 0px;" (og så sørge for at dit overliggende element har position: relative;) og så også gerne sætte en bredde på elementerne.
Avatar billede mormors-smykker Nybegynder
27. juli 2009 - 18:44 #15
kan jeg måske få lidt hjælp til det? Css er ikke lge min stærke side :)

Hilsen: Mormor's Smykker ;)
Avatar billede keysersoze Guru
27. juli 2009 - 19:47 #16
så er det jo en fremragende situation at lære det i nu :)

<div style="background-color: red;">
  <div style="float: left; width: 100px;">boks1</div>
  <div style="float: left; width: 600px;">boks2</div>
  <div style="clear: both;"></div>
</div>
Avatar billede mormors-smykker Nybegynder
27. juli 2009 - 20:13 #17
skal det sættes ind i css filen? :)
Avatar billede mormors-smykker Nybegynder
27. juli 2009 - 20:16 #18
har fundet ud af det :) tak

Kan du hjælpe mig med et andet problem?
Avatar billede keysersoze Guru
27. juli 2009 - 21:41 #19
som er?
Avatar billede mormors-smykker Nybegynder
27. juli 2009 - 22:31 #20
når jeg bruger det du sendte til mig hvordan får jeg så boks 1 rykket ud så den komer til at stå der hvor den står nu?

http://skolesager.users.whitehat.dk/halskaeder.html
Avatar billede mormors-smykker Nybegynder
27. juli 2009 - 22:32 #21
altså boks 1 er min menu og boks 2 er den med billedet i
Avatar billede keysersoze Guru
27. juli 2009 - 22:51 #22
du får boksene sat om ved at læse svar #14 og kigge på eksemplet i #16 - du skal floate dine bokse.
Avatar billede keysersoze Guru
27. juli 2009 - 22:52 #23
ja - mit eksempel svarer til at boks 1 er din menu og boks 2 er dit produkt.
Avatar billede mormors-smykker Nybegynder
27. juli 2009 - 23:19 #24
hvorrdan floater jeg boks 1 ud fra kanten, har prøvet alt? :)
Avatar billede keysersoze Guru
28. juli 2009 - 07:25 #25
Det er ikke float der er problemet - eller løsningen - til din menu. Dit baggrundsbillede har en stor hvid kant rundt omkring sig og den skal selvfølgelig væk hvis du skal kunne få den ud til kanten når du top-billede ikke har samme store hvide kant.
Avatar billede mormors-smykker Nybegynder
28. juli 2009 - 10:09 #26
Nej det jeg mener er at den skal stå hvor den står nu og så sal boksen med mit prudukt op ved siden af. Kan man det?
Avatar billede keysersoze Guru
28. juli 2009 - 10:17 #27
har du overhovet kigget på mit eksempel i #16 - der sker jo præcis det du efterspørger?
Avatar billede mormors-smykker Nybegynder
28. juli 2009 - 10:29 #28
Nuhar jeg brugt dit exempel og det virker fint :)

Men hvordan får jeg så min menu ud hvor den var før? :)
Avatar billede keysersoze Guru
28. juli 2009 - 10:36 #29
Det blev besvaret nederst i #10.
Avatar billede mormors-smykker Nybegynder
28. juli 2009 - 10:54 #30
Det virker altså ikke ellers er det mig der gør noget forkert :)

Hvor i dit eksempel skel jeg sette <div style="TEXT-ALIGN: center; MARGIN: auto; WIDTH: 930px"> ind henne?

måske et eksempel mere :)?
Avatar billede keysersoze Guru
28. juli 2009 - 11:01 #31
<div style="background-color: red; margin: auto; width: 930px;">
  <div style="float: left; width: 100px;">boks1</div>
  <div style="float: left; width: 600px;">boks2</div>
  <div style="clear: both;"></div>
</div>

Med al respekt, mange af de problemer du oplever kan løses med ret grundlæggende viden inden for HTML og CSS. Alle skal selvfølgelig begynde et sted, men det er måske lidt vel optimistisk at lægge ud med at lave en side der skal kunne sælge produkter.
Avatar billede mormors-smykker Nybegynder
28. juli 2009 - 11:06 #32
Tak for rådet, vil jeg lige overveje :)
Avatar billede mormors-smykker Nybegynder
28. juli 2009 - 11:12 #33
Avatar billede mormors-smykker Nybegynder
28. juli 2009 - 12:28 #34
LUKKET
Avatar billede mormors-smykker Nybegynder
28. juli 2009 - 16:06 #35
Kan jeg lige spørge dig om en ting mere angående dit sidste eksempel?
Avatar billede keysersoze Guru
28. juli 2009 - 17:42 #36
du kan da prøve.
Avatar billede mormors-smykker Nybegynder
28. juli 2009 - 18:01 #37
http://skolesager.users.whitehat.dk/halskaeder.html

kan det lade sig gøre at få 3 ved siden af hinanden i dit eksempel?

Altså så den anden prudukt boks kommer vedsiden af den første. :)
Avatar billede keysersoze Guru
28. juli 2009 - 18:29 #38
har du i det hele taget forsøgt inden du spørger? når du kan få 2 til at sidde ved siden af hinanden med float - kan du selvfølgelig også få 3 eller 84 for den sags skyld. Du sætter bare float på alle de elementer det drejer sig om.

Men inden du kommer for godt i gang med at floate skal det altså overvejes om det er den rigtige tilgang eller om du måske skal benytte position som foreslået i #14. Hvis ikke du grundigt overvejer og ikke mindst tester får du store problemer når der kommer mere indhold på siden.
Avatar billede mormors-smykker Nybegynder
28. juli 2009 - 18:32 #39
jeg har prøvet det er derfor jeg spørger om hjælp, eventuelt et exempel :)
Avatar billede keysersoze Guru
28. juli 2009 - 18:39 #40
<div style="background-color: red; margin: auto; width: 930px;">
  <div style="float: left; width: 100px;">boks1</div>
  <div style="float: left; width: 600px;">boks2</div>
  <div style="float: left; width: 100px;">boks3</div>
  <div style="clear: both;"></div>
</div>

Hvor mange år har du til at lave sitet færdig? :)
Avatar billede mormors-smykker Nybegynder
28. juli 2009 - 18:49 #41
Den skulle gerne være klar om 14 dage :(

Kan jeg så bruge dit eksempel i #31 til at sætte 2 prudukt bokse lige nedenunder de andre?
Avatar billede keysersoze Guru
28. juli 2009 - 18:52 #42
prøv
Avatar billede keysersoze Guru
28. juli 2009 - 19:01 #43
Avatar billede mormors-smykker Nybegynder
28. juli 2009 - 19:04 #44
jubii :D

Men så støtte jeg på et problem jeg ikke kan løse, hvordan rykker jeg dem op så der kun er et lille mellemrum mellen de øverste og de nederste ligesom det nederste mellemrum? :)

Håber ikke at jeg er for meget til besvær :)
Avatar billede keysersoze Guru
28. juli 2009 - 20:32 #45
jeg har ikke i sinde at lære dig hverken HTML og CSS, for så ender det vist med at jeg bruger mere tid på at hjælpe dig end at kode det for dig - og igen er det problem du står i mangel på omtanke i koden. Installer FireFox og installer FireBug - så kan du vha inspicer-funktionen tydeligt se hvad der går galt.
Avatar billede mormors-smykker Nybegynder
28. juli 2009 - 20:48 #46
okay, så må jeg prøve det, men kunne jeg ikke lige få et sidste hjælp til hvordan jeg får rykket min boks op så der ikke er sådan et stort mellemrum? :)
Avatar billede keysersoze Guru
28. juli 2009 - 21:27 #47
du bliver nødt til at omstrukturere din HTML - du har tre bokse, én med menu og 2 produkter og 2 med 2 produkter, den opsætning er helt skæv. lav én med kun menuen og én med produkterne.
Avatar billede mormors-smykker Nybegynder
28. juli 2009 - 21:40 #48
Avatar billede keysersoze Guru
28. juli 2009 - 22:38 #49
ja
Avatar billede mormors-smykker Nybegynder
29. juli 2009 - 09:58 #50
Tak for hjælpen keysersoze :)

Du har været til en stor hjælp for mig her de sidste par dage
Håber at du gider hjælpe mig iggen hvis jeg støder på nye problemer undervejs :)

Hilsen: Mormor's Smykker ;)