Avatar billede eitreach Nybegynder
25. juli 2009 - 15:06 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

CSS-implementering i Joomla

Hej folkens.

Jeg er blevet beordret til at lære Joomla, så det er jeg gået igang med.

Jeg har designet en side i CSS, komplet med tekst, billeder og hvad har vi, men jeg aner ikke hvordan jeg kan få implementeret Joomla i det XHTML'en. Jeg kan godt indsætte moduler og behandle dem layoutmæssigt, men jeg vil gerne være i stand til at bestemme tekstdesignet og lignende på disse moduler.

Så - hvordan gør jeg det?
Avatar billede maffy Nybegynder
25. juli 2009 - 15:44 #1
Det er længe siden jeg har brugt Joomla, (jeg sætter apache og tilbehør op manuelt). Egentlig vil jeg gerne have fortalt om joomla har en knap i redigeringen til css. Men hvis ikke har det, så laver du et link i headeren på dine html filer over til et css ark.
<LINK href="minCSSfolder/template.css" type="text/css" rel="stylesheet">

Du kan bruge Topstyle fra Bradbury til at lave formidable css ark. (lite udgaven er gratis).
http://topstyle.en.softonic.com/

Dette eksempel er et eksternt css ark. Man kan også sætte css direkte i html dokumentet men kræver mere redigering i forhold til, hvis din css kan bruges igen af andre dokumenter.
Avatar billede eitreach Nybegynder
25. juli 2009 - 15:50 #2
Den del har jeg fundet ud af. Mit spørgsmål går mere på hvordan jeg overrider standard-CSS'en Joomla bruger, eller hvilke elementer jeg skal bruge i min CSS for at rette dem.

Altså - et modul har f.eks. en overskrift, en underoverskrift, og noget standard-tekst. Jeg vil gerne være i stand til at redigere de to overskrifter, uden at redigere teksten. Det ved jeg ikke hvordan jeg gør, da jeg ikke har noget indhold i min XHTML at sætte divs og spans omkring, men kun et overordnet modul.
Avatar billede maffy Nybegynder
25. juli 2009 - 15:54 #3
Jeg forestiller mig at der allerede er css der styrer dette, og hvis det er sådan, må du søge i indstillingerne efter forud-definerede overskrifter eller søge i folderen efter css-ark du ikke selv har lavet, hvor joomla er installeret, derefter redigere den css manuelt.
Avatar billede eitreach Nybegynder
25. juli 2009 - 15:58 #4
Det frygtede jeg. Er der ikke en måde hvorpå man selv kan bruge sine CSS-ark? Jeg vil af gode grund helst have noget jeg selv har lavet.
Avatar billede maffy Nybegynder
25. juli 2009 - 16:06 #5
Dette er et godt spørgsmål, men har du brugt 5 minutter til at læse i hjælpe-sektionen om predefinerede overskrifter hvis der er en som så?
Når du laver et dokument med overskrift, er der allerede en færdiglavet henvisning til et css ark i dit nyoprettede html dokument?
Avatar billede maffy Nybegynder
25. juli 2009 - 16:09 #6
Denne side http://docs.joomla.org/Tutorial:Understanding_Joomla%21_templates

fortæller at der er en template.css, har du kigget på den template? Med topstyle lite har du mulighed for at loade css arket ind og få et preview af arkets arkitektur uden at have siden læst ind.
Avatar billede eitreach Nybegynder
25. juli 2009 - 16:23 #7
Jeg sidder og prøver at lave en custom template, og skal derfor også lave en custom css. Jeg sidder og arbejder i template.css.

Hvis jeg bare skulle redigere en færdiglavet template ville det være nemt nok - jeg skal bare selv lave templates, og så er det jeg spørger, hvordan styler jeg f.eks. en header som jeg ikke kan smide en div om, og en rule i mit css?

Jeg håber det giver mening.
Avatar billede maffy Nybegynder
25. juli 2009 - 16:42 #8
der kan sagtens være div før table og /div efter /table og derefter kan der være udført css inde i <td> cellerne. Men du kan tildele css til opkaldte <td> fra dit css ark:

i css arket har vi:
TD.wrath3{
    color: #3E9CDC;
    font-family: verdana, tahoma, arial, sans-serif;
    font-size: 11px;
    width: 502px;
    height: 744px;
    margin-top: 0px;
    margin-left: 8px;
    padding-top: 1px;
    padding-bottom: 1px;
    border: 0px none;
    text-align: justify;
    padding-left: 15px;
    padding-right: 8px;
    background: url(../images/wrathk2.jpg);
}

og i dokumentet har vi:
<table><tbody>
<TR><TD class="wrath3"><DIV class="wrathlogo"></DIV></tbody></table>

Så du kalder en predifineret TD fra cssarket, så undgår du css style indsættelser stort set.
Avatar billede maffy Nybegynder
25. juli 2009 - 16:49 #9
Men normalt for at lave en overskrift større vil man bruge H1, H2, H3 eller H4 og de kan sagtens defineres i et css ark. Man behøver ikke sætte div eller noget ind for at de træder i kraft. De er standard men er der et gyldigt css ark vil de være under effekt.
h1 {
    color : black;
    font-weight : bold;
    font-family:verdana,arial,sans-serif;
    font-size : 16px;
    text-align : center;
}

h2  {
    color :  #dedede;
    font-weight : bold;
    font-family:verdana,arial,sans-serif;
    font-size : 15px;

}
Avatar billede maffy Nybegynder
25. juli 2009 - 17:01 #10
Rettelse til koden, manglede en "</TD>":
<table><tbody>
<TR><TD class="wrath3">noget indhold i cellen</TD></TR></tbody></table>

og <DIV class="wrathlogo"></div> har sin egen definition i css arket også, men kan erstattes af andet tekst og lign.
Avatar billede eitreach Nybegynder
25. juli 2009 - 17:42 #11
Nå, jeg fik løst mit problem ved at bruge Firebug til at se de forskellige CSS-elementer på siden, og derefter lave rules til dem. Ellers tak for forsøget, maffy.
Avatar billede maffy Nybegynder
25. juli 2009 - 17:52 #12
Synes du at du har løst dette helt ved egen hjælp så?
Avatar billede maffy Nybegynder
26. juli 2009 - 15:34 #13
Du har i denne tråd 2 spørgsmål som jeg begge har besvaret. Jeg vil se nogle points.
Avatar billede eitreach Nybegynder
26. juli 2009 - 15:37 #14
Jeg har ikke kunne bruge dine svar til noget, og var derfor nødt til selv at finde det via Google, hvilket jeg gjorde. Men screw it - point betyder ikke alverden for mig, heldigvis.
Avatar billede eitreach Nybegynder
26. juli 2009 - 15:39 #15
Til I andre som måtte læse dette, så er svaret jeg har markeret her ikket et egentligt brugbart svar, men jeg har været nødsaget til det.

For at løse opgaven, kan Firefox-udvidelsen Firebug bruges til at finde navnene på de core-elementer man vil ændre i sin CSS.