Avatar billede rmk24 Nybegynder
21. juli 2009 - 20:07 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

is_numeric hjælp

jeg har denne som skal tjekke for at det er et postnummer men skal have is_numeric lavet om til at hvis det IKKE er tal og at det ikke er 4 tal langt.

    public function postnummer($submit){

        if((isset($_POST["postnr"])) && (is_numeric($_POST['postnr'])) && (strlen($_POST["postnr"]) <> 4)){
            $postnr = false;
            $msg = "&larr; Dit postnr skal være på 4 tal!";

        }else{
            $postnr=true;
        }
        ?>
                    <input class="felt" type="text" name="postnr" value="<?php echo $_POST['postnr'];?>" /><?php echo $msg; ?> <span class="fail"></span><br />
            <?php
    }

håber på nogen hr foreslag til hvordan det kan gøres
Avatar billede mrgumble Nybegynder
21. juli 2009 - 21:05 #1
Det korte svar:
!is_numeric($_POST['postnr'])
Avatar billede rmk24 Nybegynder
21. juli 2009 - 21:39 #2
har prøvet.. virker ikke for ville jeg også mene der var det nemmeste..
Avatar billede mrgumble Nybegynder
21. juli 2009 - 21:51 #3
$postnr = $_POST['postnr'];
if ($postnr && !is_numeric($postnr) && len($postnr) != 4) {
echo "Båt";
}
Hvis det ikke virker, må jeg desværre melde pas. :(
Avatar billede rmk24 Nybegynder
21. juli 2009 - 21:55 #4
prøver lige at kigge på det.. takker for tiden..
Avatar billede mrgumble Nybegynder
21. juli 2009 - 21:56 #5
function checkPostnr($postnr, &$msg) {
  if (len($postnr) != 4) {
    $msg = "Postnummeret er ikke lang nok!";
    return false;
  }
  if (is_numeric($post) == false) {
    $msg = "Postnummeret må kun bestå af tal!";
    return false;
  }
  return true;
}

Jeg tror hellere jeg ville lave sådanne funktioner, og så kalde den:
$msg = '';
if (checkPostnr($_POST['postnr'], $msg) == false) {
  echo $msg;
  // break, stop, die?
}
Og så på den måde, tjekke hver betingelse, én efter én, for hvis postnummeret ikke er 4 tegn lang, gør det noget det ikke er tal? Eller omvendt?
Avatar billede rmk24 Nybegynder
21. juli 2009 - 22:01 #6
har lavet linien sådan her nu. og melder kun fejl hvis der ikke er 4 bokstaver. melder ikke fejl på tal

if((isset($_POST["postnr"])) && !is_numeric($_POST['postnr']) && strlen($_POST["postnr"]) != 4){
Avatar billede rmk24 Nybegynder
21. juli 2009 - 22:05 #7
har prøvet at fjerne strlen og så virker det også med at det kun må være tal. men skal jo også have det med at det skal være 4 tal.
Avatar billede rmk24 Nybegynder
21. juli 2009 - 22:22 #8
andre med nogen ideer/løsninger
Avatar billede kpdk Nybegynder
22. juli 2009 - 00:25 #9
Du kunne prøve noget i retning af:

if( preg_match("/^[0-9]{4}$/", $_POST["postnr"] ) {
    // gør noget
}
Avatar billede showsource Seniormester
22. juli 2009 - 05:35 #10
Og f.eks. 12.1 er jo også numeric, så brug kpdk's forslag
Avatar billede js_delphi Nybegynder
22. juli 2009 - 08:18 #11
Hvis din side skal bruges af folk, som bor udenfor Danmark, er 4 tal ikke altid nok.
I Tyskland har vi f.eks. 5.

Jeg kunne for et par aar siden ikke tilmelde mig netbank i min bank i Danmark, da deres system ikke ville godtage et 5-cifret postnummer. Ikke saerlig professionelt.
Den fik de dog hurtig rettet...
Avatar billede olebole Juniormester
22. juli 2009 - 09:25 #12
<ole>

- og hvad med de dele af Danmark, som kun har tre ciffre i postnummeret?  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede rmk24 Nybegynder
22. juli 2009 - 09:52 #13
er der nogen i dk der har 3. det er en klasse jeg laver så skulle gerne kunne bruges uden for dk på et tidspunkt. men i starten er det ok kun med dk.
Avatar billede rmk24 Nybegynder
22. juli 2009 - 10:07 #14
må sige tak til kpdk for hans løsning.. virker bare perfekt. og der er ikke nogen med 3 i. der er et 0 foran :) smid svar hvis du vil have point
Avatar billede olebole Juniormester
22. juli 2009 - 10:11 #15
Færørerne og Grønland har udelukkende 3-ciffrede postnumre - og de skrives uden foranstående 0. Så kun hvis dine grønlandske og færøske brugere gør, som de ikke plejer, skriver de et 4-ciffret postnummer (0 + tre ciffre)
Avatar billede rmk24 Nybegynder
22. juli 2009 - 12:08 #16
okay.
Avatar billede kpdk Nybegynder
22. juli 2009 - 17:46 #17
Svar :)
Håber det kan bruges.