Avatar billede martinsorensen Nybegynder
21. juli 2009 - 12:40 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Read write

Hej eksperter.

Jeg vil gerne skrive og læse til en txt fil som jeg vil bruge som en lille database. I text filen skal stå et tal. Det tal skal man kunne ligge til og trække fra med et tal man skriver i en tekstbox.

Men det jeg gerne vil have hjælp til er hvordan jeg kan skrive og læse fra en *.txt fil som ligger på min hjemmeside.

Mvh

Martin
Avatar billede keysersoze Guru
21. juli 2009 - 12:43 #1
http://web-dev.dk/post/2008/10/FileSystemObject---FSO.aspx

Og så skal du sørge for at txt-filen ligger et sted hvor du har skriverettigheder.
Avatar billede martinsorensen Nybegynder
21. juli 2009 - 13:21 #2
Kan jeg ikke ligge filen på min server, som f.eks:

http://www.minseide.dk/pages/test.txt?

Sådan så jeg kan arbjede på nettet med filen? Eller har du en anden og bedre metode? :o)

Mvh
Avatar billede keysersoze Guru
21. juli 2009 - 14:07 #3
jo - det er netop det FSO lægger op til. Du skal bare henvise til filens placering i FSO-koden - så i stedet for fx "c:/dinfil.txt" kan du skrive fx Server.MapPath("/pages/dinfil.txt")
Avatar billede martinsorensen Nybegynder
21. juli 2009 - 23:18 #4
Tak!

Når jeg prøver at lave en *.asp (alt hvad filen indeholder) med følgende kode:

<%
Set FSO = Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
'Definering af hvilken fil vi vil skrive til
Set FILE = FSO.OpenTextFile("../pages/test.txt", 2)
FILE.WriteLine("test test test")
FILE.Close
Set FILE = Nothing
Set FSO = Nothing
%>

får jeg denne fejl:

This error (HTTP 500 Internal Server Error) means that the website you are visiting had a server problem which prevented the webpage from displaying.

For more information about HTTP errors, see Help.

Og *.txt filen ligger det rigtige sted. Er det en mulighed at jeg ikke kan skrive til filder fordi dem jeg hoster hos ikke tillader dette?

Mvh
Avatar billede keysersoze Guru
21. juli 2009 - 23:31 #5
funktioner -> internetindstillinger -> avanceret -> fjern kryds i "vis meddelelse om uskadelige http-fejl"

få en korrekt fejlbesked eller det er umuligt. De to mest oplagte issues er manglende rettigheder til mappe og forbudt brug af ../
Avatar billede martinsorensen Nybegynder
22. juli 2009 - 18:52 #6
Tak! så får jeg denne fejl:

Microsoft VBScript runtime error '800a004c'

Path not found

/martin.asp, line 4
Avatar billede keysersoze Guru
22. juli 2009 - 19:03 #7
jah - som fejlen selv siger, så kan den ikke finde den fil/sti du henviser til.
Avatar billede martinsorensen Nybegynder
22. juli 2009 - 20:22 #8
jep :o)

så får jeg denne:

Microsoft VBScript runtime error '800a0034'

Bad file name or number

/martin.asp, line 4

Det er en *.txt fil og den ligger det rigtige sted. Betyder det jeg ikke har adgang til at skrive til filder på den server, hvor det ligger?
Avatar billede martinsorensen Nybegynder
23. juli 2009 - 10:53 #9
allright.. jeg kører database i stedet.. det virker ikke rigtigt. Tak for det! ellers!