Avatar billede szaabi Nybegynder
21. juli 2009 - 09:09 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

IF formel med flere intervaller

Hej gutter

jeg er i gang med et excelark, som skal kunne analysere en vejstrækning, ud fra dens vejgeometri og på den måde kunne indsætte skilte selv. Jeg har et faneblad med mine kriterier også et ark med selve geometrien.

Det er jeg ude efter er at brugeren skal kunne opsætte nogle kriterier for hvilke kurveradier der er gældende for en given skiltet hastighed. Eksempelvis:
80 km/t = 250 m
60 km/t = 120 m
50 km/t = 100 m
30 km/t = 50 m

nu vil jeg så rigtig gerne lave en IF formel som tager den specifikke kurves radie(fra geometri fanen) og finder ud af hvilken hastighed skal der skal skiltes med.

Har i et godt bud på det?

mvh

Sami
Avatar billede j3ppah Novice
21. juli 2009 - 09:24 #1
Jeg må sku nok indrømme jeg ikke er helt med på hvad du mener, kan du prøve at give nogle eksempler på hvad der kan stå i de forskellige, og hvad du vil nå frem til?
Avatar billede szaabi Nybegynder
21. juli 2009 - 10:57 #2
he he jeg prøver lige igen.

I min geometrifane, står der hvilken type element det er(tangent, klotoide eller cirkel), hver gang cirkel optræder betyder det at vejen slår et sving. For at vejen kan slå et sving skal den have en given radius. Denne radius er oplyst i min geometrifane. Nu vil jeg, for hvergang jeg har en radie, have arket til at finde ud af hvilken hastighed der skal skiltes med. Kriterierne får hvilke radier der er gældende, har jeg stående i en seperat fane. Mine kriterier kunne være:
Hastighed Radius
80 km/t = 250 m
60 km/t = 120 m
50 km/t = 100 m
30 km/t = 50 m

Dvs.
En kurve med radius 40, skal den skrive 30 km/t
En kurve med radius 75, skal den skrive 50 km/t
En kurve med radius 105, skal den skrive 60 km/t
osv.

Er det mere klart eller undlader jeg fortsat at oplyse nogle ting?
Avatar billede j3ppah Novice
21. juli 2009 - 11:15 #3
Hehe, tror sku jeg må hoppe fra :D...

Men altså hvis det skal være en IF statement i cellerne, kan du vel bruge noget alla.

=IF(('Sheet2'!a1<100),30,IF(('Sheet2'!a1<=120 AND 'sheet2'!a1>100),50,IF((*osv. osv.*))))

Er dog ikke helt 100 på at det ville virke, så der er hellere en anden der må tage over her hvis der er en der har styr på det... Sidder og bliver lidt små forvirret :P

Er sku ikke helt sikker på at syntaxen er korrekt, men har lidt småtavlt så har ikke lige tid til at teste ;)
Avatar billede anedi Ekspert
22. juli 2009 - 15:18 #4
Hvis det er forstået ret, vil jeg foreslå dig følgende:
=IF(F2<=$B$5;$C$5;IF(F2<=$B$4;$C$4;IF(F2<=$B$3;$C$3;IF(F2<=$B$2;$C$2;"")))).

Og den kræver så lidt forklaring.
1) I kolonne B står værdierne for Radius, som angivet ovenfor.
2) I kolonne C står værdierne for km/t, som angivet ovenfor.
3) I kolonne F står dine radius-værdier. Jeg har prøvet at lade den løbe fra 10 - 250 som eksempel.
4) I feltet G2 indsættes så formlen, og så skulle det virke.

/anedi
Avatar billede szaabi Nybegynder
22. juli 2009 - 15:44 #5
Works like a charm... :)

Tak for det
Avatar billede szaabi Nybegynder
22. juli 2009 - 15:47 #6
Hov kom lige i tanke om en ting. Mine Radius værdier kan både være positive og negative, positiv radie er en højredrejende kurve og negativ radie er en venstredrejende.

Kan jeg indarbejde noget i formlen så den evt. tager den numeriske værdi af radien?
Avatar billede anedi Ekspert
22. juli 2009 - 15:54 #7
Yes sæt abs() rundt om alle værdier der referer til kolonne b
Avatar billede szaabi Nybegynder
22. juli 2009 - 16:07 #8
smukt :)