Avatar billede martinht Nybegynder
20. juli 2009 - 22:23 Der er 3 kommentarer

Personlig side via brugernavn og password

Hej eksperter!
Jeg er ved at lave en hjemmeside hvor brugerne skal logge in på forsiden med brugernavn og password. Når de så er logget ind skal de sendes videre til deres personlige side som skal indeholde nogle få informationer og oplysninger. Der er tale om få medlemmer, men de skal have hver deres personlige side.
Hviken måde er nemmest for mig som ikke har stor erfaring med PHP og MySQL.
Jeg har ind til videre brugt PHP og MySQL via PHPmyadmin.

Håber i har mod på at hjælpe mig!
På forhånd tak!!
Avatar billede nemlig Professor
20. juli 2009 - 22:36 #1
http://www.eksperten.dk/spm/881407
Er det dig, som også har stillet dette spørgsmål.
Spørgsmålene ligner hinanden.
Avatar billede gbjensen65 Nybegynder
22. juli 2009 - 08:37 #2
Det nemmeste er med PHP at trække info ud fra din MySql database og så danne den siden som din bruger skal se.

Hvis du f.eks. kalder siden med et link som dette her:
velkommen.php?userid=123

Så skal du i velkommen.php have følgende kode (mm.) som du skal indsætte i HTML sektionen BODY

<?php
$link = mysql_connect('mysql_host', 'mysql_user', 'mysql_password');
if (!$link)
  die('Kunne ikke forbinde til database: ' . mysql_error());
if(!myslq_select_db('database',$link)
  die ('Kan ikke bruge databasen ' . mysql_error());

if(isset($_GET['userid']))
{
  $userid=$_GET['userid'];
  $sql="SELECT * FROM usertabel WHERE userid='$userid'";
  $userdata=mysql_query($sql, $link);
  if($user=mysql_fetch_array($userdata))  // formoder at userid er unik.
  {
      echo ('Velkommen til min side '.$user['username'].'</br>');
      // og så videre
  }
  else
      die ('ukendt bruger');
}
else
  die('ukendt bruger');
?>
Avatar billede gbjensen65 Nybegynder
24. juli 2009 - 12:34 #3
Du kan naturligvis også bruge session's så skal du bare udskifte linien:

if(isset($_GET['userid']))

med:

if(isset($_SESSION['userid']))

Det vil naturligvis sikre at kun den bruger du har logget ind kan se siden. Du skal bare huske at SESSION's udløber og skal fornyes. Du kan evt. bruge en cookie på brugerens PC til at huske på hvem han/hun er