Avatar billede anders_cp Nybegynder
19. juli 2009 - 22:56 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Egen Build Provider / Visual Studio 2005

Hej

Fra en bog (WROX: Professional ASP.NET 2.0, http://www.wrox.com/WileyCDA/WroxTitle/Professional-ASP-NET-2-0-Special-Edition.productCd-0470041781.html) forsøger jeg at køre et eksempel, men jeg gør det åbenbart forkert, så jeg håber på eksperthjælp ;)

Det drejer sig om at bygge sin egen Build Provider, således at en klasse der parser et xml-dokument kan tilgåes overalt i koden i stil med dette:

EvjenCar newCar = new EvjenCar();
Response.Write(newCar.Color + "<br />");
Response.Write(newCar.Doors.ToString() + "<br />");

Et eksempel på et xml-dokument med kunne være

.Car - fil
<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>
<car name="EvjenCar">
  <color>Blue</color>
  <door>4</door>
  <speed>150</speed>
</car>

Sådan er strukturen: En .car-fil indlæses og værdierne af xml-noderne kan nemt tilgåes i koden ved EvjenCar newCar = new EvjenCar();

Nu vil jeg forsøge at forklare fra a til z hvad jeg gør, så I måske kan fortælle mig hvad jeg gør galt:

(visual Studio 2005 C#)

1) oprette en ny WebApplication

2) Tilføje (add) endnu et projekt, men denne gang et "Class Library". Dette kaldes CarBuilderProvider.
Nu har jeg to projekter.
CarBuilderProvider-projektet indeholder kun en class, som hedder car.cs. Denne klasse parser xml'en. Jeg mener koden er uden betydning, men har pastet den nederst i denne tråd.

3) nu laver jeg en App_Code folder, i webappl-projektet og proper min test.car (xml) fil ind i

4) min web.config-fil tilføjes følgende:

<configuration>
  <system.web>
      <compilation debug="false">
        <buildProviders>
            <add extension=".car" type="CarBuildProvider.Car"/>
        </buildProviders>
      </compilation>
  </system.web>
</configuration>

5) nu skulle jeg kunne tilgå min Car, ved i koden at skrive:

        protected void Page_Load(object sender, EventArgs e)
        {
            EvjenCar newCar = new EvjenCar();
        }

meen det virker IKKE EvjenCar kan ikke findes.

Hvad gør jeg galt?

CarBuildProvider.cs

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Text;
using System.IO;
using System.Web.Compilation;
using System.Xml;
using System.CodeDom;

namespace CarBuildProvider
{
    class Car : BuildProvider
    {
        public override void GenerateCode(AssemblyBuilder myAb)
        {
            XmlDocument carXmlDoc = new XmlDocument();

            using (Stream passedFile = this.OpenStream())
            {
                carXmlDoc.Load(passedFile);
            }
            XmlNode mainNode = carXmlDoc.SelectSingleNode("/car");
            string selectionMainNode = mainNode.Attributes["name"].Value;

            XmlNode colorNode = carXmlDoc.SelectSingleNode("/car/color");
            string selectionColorNode = colorNode.InnerText;

            XmlNode doorNode = carXmlDoc.SelectSingleNode("/car/door");
            string selectionDoorNode = doorNode.InnerText;

            XmlNode speedNode = carXmlDoc.SelectSingleNode("/car/speed");
            string selectionSpeedNode = speedNode.InnerText;

            CodeCompileUnit ccu = new CodeCompileUnit();
            CodeNamespace cn = new CodeNamespace();
            CodeMemberProperty cmp1 = new CodeMemberProperty();
            CodeMemberProperty cmp2 = new CodeMemberProperty();
            CodeMemberMethod cmm1 = new CodeMemberMethod();

            cn.Imports.Add(new CodeNamespaceImport("System"));

            cmp1.Name = "Color";
            cmp1.Type = new CodeTypeReference(typeof(string));
            cmp1.Attributes = MemberAttributes.Public;
            cmp1.GetStatements.Add(new CodeSnippetExpression("return \"" +
              selectionColorNode + "\""));

            cmp2.Name = "Doors";
            cmp2.Type = new CodeTypeReference(typeof(int));
            cmp2.Attributes = MemberAttributes.Public;
            cmp2.GetStatements.Add(new CodeSnippetExpression("return " +
              selectionDoorNode));

            cmm1.Name = "Go";
            cmm1.ReturnType = new CodeTypeReference(typeof(int));
            cmm1.Attributes = MemberAttributes.Public;
            cmm1.Statements.Add(new CodeSnippetExpression("return " +
              selectionSpeedNode));

            CodeTypeDeclaration ctd = new CodeTypeDeclaration(selectionMainNode);
            ctd.Members.Add(cmp1);
            ctd.Members.Add(cmp2);
            ctd.Members.Add(cmm1);

            cn.Types.Add(ctd);
            ccu.Namespaces.Add(cn);

            myAb.AddCodeCompileUnit(this, ccu);
        }
Avatar billede arne_v Ekspert
19. juli 2009 - 23:12 #1
"meen det virker IKKE EvjenCar kan ikke findes."

tyder på at enten mangler en ref til DLL eller så mangler using af namespace !
Avatar billede anders_cp Nybegynder
20. juli 2009 - 10:09 #2
Nu sidder jeg ikke ved den respektive pc, men jeg prøvede også at lave en reference til CarBuilder.dll. Om jeg mangler using af namespace kigger jeg på i morgen aften (kan ikke blive før).

Er min fremgangsmåde ellers fornuftig?
Altså to projekter i samme:
1) webappl.
og 2) ClassLibrary-projekt indeholdende Car-klassen, som parser xml'en?
Avatar billede anders_cp Nybegynder
21. juli 2009 - 23:02 #3
projekt 1 indeholder car.cs, der parser xml'en og projektet hedder CarBuilderProvider.

projekt 2
hedder WebApplication1
er webapplikationen indeholder i App_Code-mappen test.car, som ser sådan ud:
<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>
<car name="EvjenCar">
  <color>Blue</color>
  <door>4</door>
  <speed>150</speed>
</car>

Her opstår navnet EvjenCar, som jeg ikke kan lave en new af. Ellers ser Default.aspx.cs sådan ud:
using System;
using System.Data;
using System.Configuration;
using System.Collections;
using System.Web;
using System.Web.Security;
using System.Web.UI;
using System.Web.UI.WebControls;
using System.Web.UI.WebControls.WebParts;
using System.Web.UI.HtmlControls;

using CarBuildProvider;

namespace WebApplication1
{
    public partial class _Default : System.Web.UI.Page
    {

        protected void Page_Load(object sender, EventArgs e)
        {
            EvjenCar newCar = new EvjenCar();
        }

Det er som sagt EvjenCar newCar = new EvjenCar();
Der ikke kan lade sig gøre.

Jeg har tilføjet using CarBuildProvider; i default.aspx.cs og tilføjet CarBuilderProvider.dll reference i WebApplication, som du skriver jeg skal gøre, men stadig får jeg fejlen:
Error    1    The type or namespace name 'EvjenCar' could not be found (are you missing a using directive or an assembly reference?)    E:\Professionel_asp_net_2_0\WebApplication1\WebApplication1\Default.aspx.cs    21    13    WebApplication1

Håber du kan gennemskue hvad jeg laver galt ;)
Avatar billede anders_cp Nybegynder
25. juli 2009 - 22:15 #4
Jeg har skrevet using CarBuildPriver.

Har du nogen forslag til hvad der skal skrives for at de er i samme namespace (som du skriver de skal være)?
Avatar billede anders_cp Nybegynder
09. april 2011 - 18:40 #5
lukker