Avatar billede tmntmn Nybegynder
18. juli 2009 - 15:06 Der er 6 kommentarer

Tæller med USB interface

Jeg står og mangler en tæller der skal opfylde følgende krav.

1. Skal kunne tælle op til 200 Hz.

2. Skal kunne huske status når strømmen slukkes.

3. Skal kunne aflæses via USB interface.

Jeg har ledt rigtig rigtig mange sider igennem på nettet men ikke fundet noget der umiddelbart opfylder kravene.

Så nu overvejer jeg at få fremstillet en sådan tæller. Evt ved selv at bygge en.

Spørgsmåler er om det er forholdsvis let at kombinere I2C Processor Companion
http://www.directindustry.com/scripts/IDPHeader.php?s=33928&URL=http%3A%2F%2Fwww.ramtron.com%2Fproducts%2Fintegrated%2Fprocessor-companion.aspx&IDVisite=12850&MotCle=&RefCat=&IDProduit=196777&IDProdSource=&SourceType=Produit

med f.eks.

http://www.ftdichip.com/Products/FT232R.htm

Her tænker jeg specielt på tilpasning mellem ftdi chippens seriel I/O og ramtrons I2C interface.

Jeg har tidligere selv fremstillet mindre print men ikke på så kompliceret niveau.

På forhånd tak for alle input.

Thomas
Avatar billede Per_Guldmann Nybegynder
22. juli 2009 - 05:47 #1
Hej Thomas

Hvad er det helt præcist, at du vil tælle? Hvor kommer dit signal fra, og hvordan ser det ud?

Og hvor skal det ende? I et program, som kører på en PC eller?

Glem hardware detaljerne et øjeblik, og lad os få nogle konkrete data, at kigge på

Per
Avatar billede japping Nybegynder
22. juli 2009 - 09:17 #2
Lyder som en spændende opgave, men jeg har fælgende spørgsmål, idet jeg laver og sælger sådanne løsninger som primært kommunikerer over Ethernet. Fordelen ved Ethernet er at du har muligheden for kommunikation over netværk - også trådløst.

Selve tælleopgaven er ikke noget problem, men det er et par spørgsmål vi lige skal have afklaret:

1) hvor meger skal tælleren tælle op til
2) hvad skal der ske når tælleren har nået max værdi (tælle forfra fra 0 ?)
3) hvor skal tælleren få strøm fra (batteri /stræmforsynig)
4) hvornår forventer du at enheden skal være færdig ?
5) er der krav til hvor meget tælleren må fylde ?
6) hvilket prisområde forventer du ?
7) hvilken signaltype er det digitale signal ? (TTL, 0/5V, 0/12V, 0/230V, andet ?)
8) Er der tale om mere end én enhed ?

Jeg ser frem til at høre mere om opgaven.
Avatar billede tmntmn Nybegynder
22. juli 2009 - 10:05 #3
Tælleren skal bruges til at tælle og gemme benzin motorers antal omdrejninger. Tachometer eller tachomålere som de også kaldes.

Sådanne målere er der masser af, men de er mekaniske.

Der findes dog målere så også har digitale udlæsnings muligheder ofte via rs232.

Jeg vil gerne kunne aflæse disse målere automatisk frem for manuelt.

I mit tilfælde er det ikke en option at udskifte de oprindelige målere da disse ikke umiddelbart kan skiftes uden at der skal certificeres og skal igennem en godkendelses procedure.
Og for at gøre det hele mere besværligt så har disse målere forskellige dimensioner.

Jeg vil derfor gerne omgå dette problem ved at montere en parallel måler, og så af og til kontrollere at de stadig stemmer overens.

Mht størrelse skal måleren være så lille som muligt, f.eks. 5*5 *2 cm.

Da disse motorer ikke er stationære men kører omkring så er det ikke muligt at koble dem på et fast netwærk. Så de data der bliver opsamlet fra tælleren regner jeg med at overfører via gprs tlf. systemet, men det er en anden sag.

Grunden til at jeg gerne vil bruge usb interface er at, der i forvejen er monteret en mini pc i maskinen som har usb interface men ikke rs232.

Ideen med at bruge companion chippen er så at tælleren vil huske summen i F-ram, uden at jeg behøver at bekymre mig om Batteribackup. Og tælleren vil virke i samme sekund der kommer strøm på systemet.

Companion chippen har 2 16 bit registre der kan kobles til et 32 bit, og min vurdering er at dette tal er højere end motorens levetid. Men der kan jo resettes hvis det på sigt bliver nødvendigt.

Tæller input regner jeg umiddelbart med at lave som en simpel spole omkring et af tændrørskablerne og så "neddrosle" denne inducerede puls til et brugbart input. zenerdioder og optokobler eller lign.

Forsyningspændingen regner jeg bare med skal komme fra usb interface, de fleste at disse chips har jo allerede en sådan udgang på 3V.

Tæller registeret skal egentlig bare aflæses ved start/stop af motoren.

Umiddelbart skal jeg have en prototype der virker, men på sigt skal jeg bruge ca 50 måler pr år.

Hvis jeg skal købe færdige målere, så vil jeg betale max 1000 kr pr måler. Ellers vil det være bedre selv at få dem produceret.

Håber at dette kaste lidt lys over projektet. Jeg vil ikke komme nærmere ind på præcist hvilken sammenhæng de skal bruges af konkurrence hensyn.

Tak for jeres interesse.

mvh

Thomas
Avatar billede japping Nybegynder
22. juli 2009 - 11:09 #4
Det ser ud til at være muligt at ramme din pris, men der ligger et stykke udviklingsarbejde i form af bla. programmering. Derfor yderligere spørgamil:
- hvordan betales udviklingsomkostningerne - kr. 50.000,- det første år kan ikke bære udviklingen.
- integrerer du selv elektronikken i box eller lignende ?
Avatar billede tmntmn Nybegynder
22. juli 2009 - 14:28 #5
Jeg skal som sagt bruge en prototype i første omgang.

Det vil jeg ikke bruge 50.000 eller mere på.

Så grunden til mit første spørgsmål var at få afklaret om der var faldgruber ved en forholdsvis simpel hardware konstruktion.

Pt har jeg kikket på at kombinere følgende.

http://www.robot-electronics.co.uk/acatalog/USB_I2C.html

med companion chippen monteret på et simpelt print.

software styres direkte fra PC

mvh

Thomas
Avatar billede japping Nybegynder
22. juli 2009 - 16:42 #6
Ok.

Så vil jeg lige høre hvad du mener med at software styres fra pc ? vil du hava en pc kørende til et indledende forsøg ? For så er der andre og nemmere måder at gøre det på.

Du skal være opmærksom på evt. elektrisk støj på dine signaler. Jeg vil foreslå dig at måle dit signal (scop)inden du går i gang med at bygge noget. Træk ledninger og det hele så du er sikker på, hvilket signal dit udstyr skal måle.

Jeg har ikke kunne finde ud af, hvilken softvare man skal bruge til opsætning og/eller programmering af MC'en. Det vil jeg også foreslå at du undersøger.