Avatar billede -xyz- Nybegynder
17. juli 2009 - 07:40 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kan man skelne IE7 fra IE8 i Javascript?

Hej jeg sidder og bøvler med noget absolut positionering i JS og det reagerer relativt ens i IE8 og FF, men i IE7 går det helt amok.
Hvordan finder jeg IE7, men ikke IE8? i JS?
det skal helst gælde for IE8 i Ie7 mode også...

MVH Kenneth
Avatar billede ReneNP Nybegynder
17. juli 2009 - 08:26 #1
Microsoft har selv skrevet lidt om IE detection i IE:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms537509(VS.85).aspx
Avatar billede ReneNP Nybegynder
17. juli 2009 - 08:27 #2
*i javascript skulle der vel have stået :)
Avatar billede majbom Novice
17. juli 2009 - 08:40 #3
fandt et script på nettet og klistrede lidt:

        <script type="text/javascript">
            function getBrowserInfo(){
                var nAgt = navigator.userAgent;
                var browserName  = navigator.appName;
                var verOffset;

                // In MSIE, the true version is after "MSIE" in userAgent
                if ((verOffset=nAgt.indexOf("MSIE"))!=-1 && browserName=="Microsoft Internet Explorer") {
                    version = nAgt.substring(verOffset+5,verOffset+6);
                    alert(version);
                }
        </script>
Avatar billede olebole Juniormester
17. juli 2009 - 13:04 #4
<ole>

Du kan ikke positionere noget med JavaScript, men med CSS. Hvis du følger standarden for CSS, burde der ikke være problemer med absolut positionering i IE7.

Måske, du skulle vise koden, så man kan finde fejlen for dig  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede -xyz- Nybegynder
17. juli 2009 - 14:35 #5
Jeg bruger også CSS, men jeg sad i toget i morges, og havde lidt travlt, så havde ikke lige tid til at lave en fyldestgørende beskrivelse. Problemet er at jeg skal positionere en absolut div ud fra en ralativ positioneret div, og og det er den relative position der giver forskellige resultater i forskellige browsere.

Kenneth
Avatar billede -xyz- Nybegynder
17. juli 2009 - 14:50 #6
ReneNP skriv et svar, splazz, det var pretty much det samme som det link ReneNp skrev, men hvis du vil have point så skrive et svar.

Anyways Mange tak for hjælpen.
Avatar billede olebole Juniormester
17. juli 2009 - 15:19 #7
Det er sådan set ganske fyldestgørende - og det behøver ikke at give browserproblemer at positionere ... hverken relativt eller absolut  =)
Avatar billede majbom Novice
18. juli 2009 - 08:56 #8
ligemeget, jeg læste kun overskriften...
Avatar billede ReneNP Nybegynder
18. juli 2009 - 10:52 #9
Her har du et svar.
Avatar billede olebole Juniormester
18. juli 2009 - 14:47 #10
- men for andre læseres skyld bør man nok understrege det helt unødvendige i koden. Der er som sagt ikke umiddelbart forskel på den måde IE7 og IE8 tolker CSS-positionering, hvorfor denne kode da også vises ens i de to browsere:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
<title>CSS Test IE8/IE7</title>
<style type="text/css">
.posRel {
    position: relative;
    width: 500px;
    height: 500px;
    left: 50px;
    top: 100px;
    background: #ff0;
}
.posAbs {
    position: absolute;
    width: 100px;
    height: 50px;
    left: 100px;
    top: 250px;
    background: #f00;
}
</style>
</head>
<body>

<div class="posRel">
    <div class="posAbs">Blabla</div>
</div>

</body>
</html>
Avatar billede -xyz- Nybegynder
19. juli 2009 - 02:04 #11
Det er korrekt at der ikke er forskel på positionering, når man skal sætte den, men mit problem lå jo også i at jeg har en relativt positioneret div i en en masse andre elementer og jeg skulle have den absolutte position for den relative div, og jeg fik 3 forskellige resultater i 3 forskellige browsere og det er et faktum, altså havde jeg brug for koden!!!!