Avatar billede Dalgaard Nybegynder
16. juli 2009 - 15:24 Der er 4 kommentarer

Tabeller der sidder sammen...

Jeg er ved at lave en hjemmeside med .ASP, databasen jeg bruger er MS-Acess.

Jeg har for det meste ikke forstand på hvad jeg laver, så det kan være fejlen er indelysende for de fleste, men ikke desto mindre så sidder jeg fast her.

Jeg er ved at bygge en slags blog hvor der er nogen hoved-indlæg, og folk skal så kunne kommentere på hvert enkelt indlæg.

Mine visninger fungerer fint, problemet er at få data ind i databasen. Måske er min struktur forkert, måske er mit SQL forkert?

Tabellerne er bygget på således:
http://www.herlev-jujutsu.dk/databasestruktur.jpg

De er forbundet via id (autonummerering - dubletter tilladt)

Mit problem er at få data ind i nedenstående felter:
http://www.herlev-jujutsu.dk/tabel.jpg

Jeg benytter mig af følgende SQL sætning, som ikke virker det mindste. Der går ting ind i tabellen blog_svar, men id nummeret matcher ikke det id nummer fra tabelllen blog.

sql_ind = " INSERT INTO blog_svar (dato, overskrift, forfatter, indhold) VALUES ('" + var_dato + "', '" + var_overskrift + "','" + var_forfatter + "', '" + var_indhold + "') WHERE id = " + var_id;"

På forhånd tak :)
Avatar billede mugs Novice
16. juli 2009 - 16:26 #1
Kan se du bruger 2007, og det kender jeg intet til, men

autonummerering - dubletter tilladt > Stiller jeg mig meget tvivlende overfor!!!

Desuden bruger du een til een relationer, prøv at arbejde med een til mange, idet der jo vil komme flere indlæg pr. spørgsmål.

Du har ens feltnavne. Prøv at ændre dem i den ene tabel.
Avatar billede Dalgaard Nybegynder
16. juli 2009 - 16:44 #2
Relationen burde være een til mange.

Jeg kigger videre på det, men hvis andre har noget at byde ind med, så er al hjælp velkommen.
Avatar billede terry Ekspert
30. juli 2009 - 14:08 #3
"Der går ting ind i tabellen blog_svar, men id nummeret matcher ikke det id nummer fra tabelllen blog."

The primary key (ID) from table blog does NOT automatically get inserted into blog_svar, you need to include that in the insert.

And ID in blog_svar must NOT be an autonumber.
Avatar billede terry Ekspert
30. juli 2009 - 14:11 #4
ID in blog_svar is the foreign kye field which is = the primary key field in table blog. So they must be the same.

So if you have ID in blog_svar as an autonumber then a new ID will get created for every record in blog_svar and I am sure that is not what you want.