Avatar billede piakj Nybegynder
13. juli 2009 - 13:55 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

bruge et forløbende nummer i alle ark i mappe

Jeg har en projektmappe med en masse kunder, der har hvert sit ark. Når jeg skal tilføje et fakturanummer vil jeg gerne kunne se hvortil jeg er nået..
Altså bruge nummer 117 og næste gang 118 på en anden fane, kan man få den til automatisk at vælge det nøæste nummer
Avatar billede piakj Nybegynder
13. juli 2009 - 13:56 #1
Mener alle faner i mappe
Avatar billede supertekst Ekspert
13. juli 2009 - 14:14 #2
Hvordan faktureres der?
Avatar billede piakj Nybegynder
13. juli 2009 - 14:22 #3
det er bare et omsætningsark skal bare have fakturanummret på
Avatar billede piakj Nybegynder
13. juli 2009 - 14:24 #4
hvis du forstod - det er ikke fordi der skal faktureres.
Men vil gerne kunne vide hvad nummer jeg er nået til uden at skulle kigge alle fanerne igennem.
Avatar billede supertekst Ekspert
13. juli 2009 - 14:32 #5
Ok - der kunne evt. oprettes et ark som det første, der indeholder det sidst anvendte nr. Det der så skal til, er at "kunne se" hvornår du tildeler et fakturanr.

Det kunne gøres via en knap eller en lille Userform, der kunne vise det aktuelle fakturanr - uanset hvilken fane du måtte være på. En knap herpå kunne aktivere nummeret og optælle dette.
Avatar billede piakj Nybegynder
13. juli 2009 - 14:35 #6
altså jeg laver en fane forrest? Med det seneste nummer? Så kan jeg jo bare rette det når jeg laver et nyt nummer men det kan iikke gå automatisk? Eller forstod jeg dig ikke?
Avatar billede piakj Nybegynder
13. juli 2009 - 14:39 #7
Jeg forstår ikke hvor man laver den "knap" eller hvordan? Kan du sige hvor jeg kan finde information omkring dette?
Avatar billede piakj Nybegynder
13. juli 2009 - 14:44 #8
M;en tak smid et svar læser op på dette, jeg fandt da en masse omkring userform - men kan dog ikke se, hvor det er i min excel 2007
Avatar billede supertekst Ekspert
13. juli 2009 - 14:58 #9
Jeg konstrueres en lille model til dig i Office 2003. Userforms opbygges via VBA (Alt+F11)
Avatar billede supertekst Ekspert
13. juli 2009 - 15:27 #10
Evt. send en mail (adresse under profil) så returnerer jeg filen

ThisWorkbook:
Private Sub workbook_activate()
    Load UserForm1
    UserForm1.Show 0
End Sub

I Userformen:
Private Sub CommandButton1_Click()      'Knappen er med blank Caption - her vises faktnr
Rem marker celle, der skal have faktnr. og klik på knappen
Rem Indsæt og optæl
    ActiveCell = Me.CommandButton1.Caption
    optælFaktNr
End Sub
Private Sub UserForm_activate()
Rem aflæs fakturanr fra arket FaktNr
    Me.CommandButton1.Caption = hentNæsteFakturaNr
End Sub
Private Function hentNæsteFakturaNr()
    With ActiveWorkbook.Sheets("FaktNr")
        hentNæsteFakturaNr = .Cells(1, 1)
    End With
End Function
Private Sub optælFaktNr()
Dim fakturaNr As Long
    With ActiveWorkbook.Sheets("FaktNr")
        fakturaNr = .Cells(1, 1) + 1
        .Cells(1, 1) = fakturaNr
        Me.CommandButton1.Caption = CStr(fakturaNr)
    End With
End Sub
Avatar billede piakj Nybegynder
13. juli 2009 - 15:28 #11
pia-s@pc.dk million tak