Avatar billede sark Nybegynder
10. juli 2001 - 20:23 Der er 59 kommentarer

Start på C/c++

Jeg har arbvejdet med php et godt stykek tid..

Hvor kan jeg fidne en god begynder guide, og hvilken editor anbevfalder I ?

Evt. andre kommentarer
Avatar billede bbs Nybegynder
10. juli 2001 - 20:41 #1
Hvis du kan forstå engelsk, så kig på www.Hotscripts.com, gå ind under C++, der kan du let finde en masse tutorials ... !
Gode er de også...
Avatar billede abpdk Nybegynder
10. juli 2001 - 20:56 #2
Du kan finde en fornuftig Compiler (+editor) her http://www.bloodshed.net/devcpp.html. Borland (www.borland.com) har vist også en gratis compiler.
Avatar billede kamikaze Nybegynder
10. juli 2001 - 22:33 #3
www.cplusplus.com

Er en glimrende tutorial. Jeg vil foreslå dig at hente Borlands compiler (som abpdk nævner) på www.borland.com
Der er mange der bruger den, og derfor er den nemmere at få hjælp til (==eksemplerne virker!)
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
12. juli 2001 - 13:41 #4
http://www.cprogramming.com/tutorial/lesson1.html
start der sark :)
er kommet rigtig langt med de 16 tutorials
Avatar billede darkwing Nybegynder
13. juli 2001 - 11:28 #5
jeg er startet på c++ for en måned siden, og jeg er kommet meget langt.
takket være \"sams teach youself c++ in 21 days\"
den finden også med C, men der er ingen grund til at starte på c når man kan kode c++.
tilhørende til den bog er der også \"sams teach youself c++ in 10 minutes\" (lad dig ikke nare af navnet, det er vær kapitel der tager 10 minutter)
håber det hjælper.
(hvis du bor i nærheden af nørreport så kan du gå ind i den gads butik der ligger lige vedsiden af, de har en hel overetage med programmering.
besøg også
http://www.sams.com
Avatar billede darkwing Nybegynder
13. juli 2001 - 11:29 #6
det glemte jeg
visual c++ er god, og nem at bruge :-))
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
13. juli 2001 - 14:01 #7
Nu er der kommet en del bud på forskellige gode c++ compilere f.eks. borland c++ og visual c++, men er der nogen der kender steder på nettet med tests af de forskellige programmer, så man bedre ved, hvad der er bedst at anskaffe sig hvis man vil i gang med c++? Er C++ på samme måde som html mht. at de forskellige browser-producenter alle \"opfinder\" deres egne koder? Og Hvilken c++ compiler understøtter flest koder ?
Avatar billede cipherz Nybegynder
14. juli 2001 - 19:14 #8
jeg vil foreslå djgpp da det gør portning nemmere
senere, og angående at lære sproget vil jeg foreslå at du skaffer dig en c++ bog tjek www.amazon.co.uk og kig efter o\'reilly :)
Avatar billede duck Nybegynder
16. juli 2001 - 12:49 #9
Nu bør man jo ikke altid vælge en compiler ud fra hvor smart den, men nok snarere hvad man skal bruge den til. Hvis målet med at sætte sig ind i C++ er at få en professionel fremtidig som programmør bør man jo vælge compilere, som bruges af virksomhederne.
Borlands Free Compiler og diverse GNU compilere bruge ikke af mange virksomheder. Ligeledes har jeg endnu kun oplevet en enkelt dansk virksomhed, som efterspurgte C++ programmører med erfaringer i den suveræne compiler: Borland C++ Builder, mens jeg har oplevet masser af efterspørgsel på Visual C++ folk.
Var jeg i dine sko ville jeg helt klart vælge Visual C++, ikke fordi den er god og intuitiv (mon?), men fordi at din insats kan blive belønnet med et job indenfor C++.
/duck
Avatar billede cipherz Nybegynder
16. juli 2001 - 12:53 #10
ok der vil jeg sige du er forkert, i min virksomhed og i mange andre jeg har kontakt til bruger vi gnu\'s compiler :p
dog har jeg også set nogle som bruger winblows compileren.
men hvis man endelig vælger at bruge den skal man ikke bruge deres indbyggede specielle libs og andre ting som fx conio.h da det ikke er i std libs på alle platforme.
man kan også ligeså godt lære at skrive nyttigt, god og nemt at porte c i stedet for at skrive slam c som bliver røv at porte senere. men det er bare min mening.
// Lars Advice A/S
Avatar billede cipherz Nybegynder
16. juli 2001 - 12:55 #11
også at tage huske er at visual c++ koster penge. Det er ikke altid studenter og andre har råd til at bruge penge på en compiler.
NOTE: jeg sidder ligenu og bruger gnus compiler :p
// Lars Advice A/S
Avatar billede cipherz Nybegynder
16. juli 2001 - 13:02 #12
Også en andet spørgsmål til duck, hvordan er platforms fordelingen på servere, den er 62% ikke windows.
hvem gider så have en der kun kan lave windows ting ? og en anden ting skaf mig lige en visual c++ compiler fra m$ til unix ? (held og lykke med det sidste :p)
// Lars Advice A/S
Avatar billede duck Nybegynder
16. juli 2001 - 13:49 #13
cipherz>
ja-ja, jeg kunne nok tænke, at der var nogle der kom op af stolen .....
Vedr: servere, så er de 62% nok webservere, som du hentyder til, men nu bliver der jo ikke lavet så meget CGI-kode totalt set på disse servere. De fleste kører jo PHP, ASP eller Java ?
Jeg arbejde primært med Windows programmering og refererer til den del af branchen, hvor M$ har den langt største del af kagen.
Lad mig slå fast: Jeg elsker ikke M$ og Visual C++, men ser det som et nøvendigt unde, hvis man vil tjene penge på C++ programmering (er freelancer). Jeg har ikke set den store efterspørgsel på andre C++ compilere til Windows programmering.
/duck
Avatar billede jelzin101 Praktikant
16. juli 2001 - 13:54 #14
>> i borlands c++ builder kan man faktisk skrive platformsuafhængige programmer(det påstår de i hvertfald selv i doku\'en - jeg har ikke prøvet på det selv endnu...)
Avatar billede duck Nybegynder
16. juli 2001 - 13:56 #15
cipherz>
Lige en ting mere: Borland og Microsoft compilere koster $$$. Hvorfor ? De er kun i branchen for at tjene penge (ligesom mig). Hvis de ikke tog penge for deres produkter kunne de jo ikke ansætte programmører, som os.
Vi kunne jo godt bruge GNU compilere alle sammen, men det tror jeg ikke er realistisk...
/duck
Avatar billede duck Nybegynder
16. juli 2001 - 13:58 #16
jelzin101>
Det kan man jo med mange compilere, således man holder sig til standard-biblioteket
/duck
Avatar billede jelzin101 Praktikant
16. juli 2001 - 14:02 #17
>>det jeg mener er at selve programmet skulle virke platformsuafhængigt (men jeg er temmeligt meget ny i c++ såe......)
Avatar billede cipherz Nybegynder
16. juli 2001 - 14:08 #18
duck:
stadig hvis du vil igang med c++ og du vil bruge en ordenlig stabil platform vil jeg sige linux og brug gnus compiler, eller brug djgpp.
da visual c++ koster knaster. og narj det er ikke m$ der har så meget kage mere :p
er selv freelance programmør og jeg lave hverken, java, php,asp eller visual c++ ting :p
bruger gnu\'s c++ compiler og arbejder med et ordenligt websprog mod_perl.
og den sammenligning server side og client side hmmm.. ?
og kom op af stolen ja for alle m$\'s ting stinker langt væk af at være kommercielt, og det med de lukker koden ? hvad er det for noget fis ?
HUMAN KNOWLEDGE BELONGS TO THE WORLD!
GPL!
// Lars Advice A/S
Avatar billede cipherz Nybegynder
16. juli 2001 - 14:09 #19
Jelzin101>
ja borlands compiler er udemærket og når det er platformsuafhængigt er det mam, hvem gider have en programmør der laver platformsafhængig windows kode ?
// Lars Advice A/S
Avatar billede cipherz Nybegynder
16. juli 2001 - 14:10 #20
duck>
og hvorfor laver du visual c++ og m$ ting hvis du ikke kan lide det ?
så skift ?
det er skuda ikke noget ved at spilde sit liv på noget man ikke gider ?
eller kan du lide det og det var ironisk *shrug*
// Lars Advice A/S
Avatar billede cipherz Nybegynder
16. juli 2001 - 14:14 #21
duck:
hvorfor er det ikke realistisk at bruge gnu compilere ?
det er en glimrende crossplatform compiler.
og den er til unix.
jeg gad godt se dig udvikle et crossplatform program der skal være til: unix, macos og unix.
med visual c++.
// Lars Advice A/S
Avatar billede duck Nybegynder
16. juli 2001 - 15:13 #22
cipherz>
Nu er du vist tændt !!!
Ja, selvfølgelig vil jeg bruge GNU, hvis opgaven stod på et linux-program. Men nu er det således at jeg primært laver Windows kode og da jeg er freelancer er det ofte kunden, som vælger udviklingsmiljøet.
Det eneste jeg prøvede at sige var blot: Hvis man vil have mange C++ gigs indenfor Windows programmering ville det være fornuftigt at basere sin viden på Visual C++, da kunderne ofte vælger dette værktøj i blinde. Skulle jeg selv vælge faldt valget på Borland C++ Builder, selvom også denne er hundedyr! Men jeg har jo ikke brugt diverse open-source kompilere til Windows programmering, så det kan jo være at der findes bedre compilere derud, who knows....
/duck
Avatar billede cipherz Nybegynder
16. juli 2001 - 15:25 #23
duck:
tændt, nah!
kunden vælger udviklings miljøet og kompiler ja. hmm må godtnok sige jeg fik opgaven om en crossplatform ting og jeg arbejder i linux med gnu selvom den skulle være til windows og mac. portning kommer senere og vil ikke blive et problem da jeg bruger et crossplatform testet lib :)
og ja der findes bedre og billigere compilere.
og var det ikke jelzin101 der sagde at borlands har udgivet en compiler gratis så hundedyrt hører vist ikke nogen steder henne ?
// Lars Advice A/S
Avatar billede duck Nybegynder
16. juli 2001 - 15:29 #24
cipherz>
Det er rigtigt at Borland har en compiler, som freeware, men skal bruge deres komplette udviklingsmiljø(C++ Builder) med IDE, Forms-editor, DB-integration m.m., så koster det. Min version (professional) koster 6500,-, mens enterprise-versionen ligger på den forkerte side af 25000,-
/duck
Avatar billede cipherz Nybegynder
16. juli 2001 - 15:39 #25
duck:
db, forms ting kunne du jo evt få fra gratis libs og stadig bruge den gratis kompiler ? men hvis du vil have det hele er det meget dyrt det har du ret i. De skal jo have noget for at udvikle alle de extra libs.
men jeg vil stadig holde på at man kan sætte et gratis og meget udmærket ide op som er rart at udvikle i :)
// Lars Advice A/S
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
16. juli 2001 - 15:39 #26
duck>> Udviklingsmiljøet kan jo sagtens være et andet end miljøet hvori applikationen skal køres, jeg har da ofte set folk bruge GNU compileren til at lave applikationer der kan køre på tværs af flere platforme. Ofte er det også sådan at det ikke er nødvendigt at lave så mange tilretninger da GNU ofte ikke er så tung at danse med som diverse andre kommercielle kompilere som man ofte tror gør alt for at forhindre platformsuafhængighed.

PS: Hvis kunden vælger oftest ikke udviklingsmiljøet med afviklingsmiljøet og så er det jo ligemeget hvilken kompiler man bruger. Selvom du påstår at de fleste virksomheder bruger Borland eller lignende er det jo ikke ensbetydende med at de ikke ønsker en udvikler der bruger en anden kompiler så længe hans arbejde virker på afviklingsplatformen.

Generelt lyder det som om du har et noget forskruet forhold til Open Source software. Føler du dig lidt snydt med dit 25000 kroners udviklingsmiljø på din wintendo maskine?
Avatar billede jelzin101 Praktikant
16. juli 2001 - 15:48 #27
>>ok lige uden for subject men i min (borland c++ builder 5) mangler jeg (tror jeg nok) noget.
i en af tuturals\'ene er det et sted hvor man skal bruge en splash screen(form) som åbenbart skulle ligge som standart skabelon.... problemet er at det gør den bare ikke (tror jeg...)
:)
Avatar billede duck Nybegynder
16. juli 2001 - 15:52 #28
moonduck>
Næ, jeg føler mig nu ikke snydt, da jeg har købt den billige version til 6500,-.
Jeg ville med glæde bruge opensource, hvis der var nogle kunder, som efterspurgte det. Nu er det således at freelance-udviklere skal tænke på at ramme så bredt, som muligt således man ikke får for mange ledighedsperioder. Derfor vil det være smart at vælge det værktøj, som størstedelen af ens potentielle kunder benytter.
/duck
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
16. juli 2001 - 15:53 #29
DEt er jo lige meget hvilke værktøjer kunden benytter det handler blot om hvorvidt applikationen virker på deres platform eller ej.
Avatar billede cipherz Nybegynder
16. juli 2001 - 15:56 #30
og hvis du bruger gnu vil jeg mene det er meget crossplatform, end hvis du bruger visual c++. for visual c++ vil kun komme til windows.
// Lars Advice A/S
Avatar billede duck Nybegynder
16. juli 2001 - 15:58 #31
jelzin101>
Min CBuilder5 indeholder heller ingen skabelon til en splash screen. Dem plejer man at lave \"i hånden\". Se evt. de tutorials der ligger på www.thebits.org
/duck
Avatar billede duck Nybegynder
16. juli 2001 - 16:04 #32
moonduck/cipherz>
I har ret hvis kunden siger: \"Lav en koden, som gør ditten og datten. Det skal bare køre på OSx\".
Men sådan er verdenen jo ikke altid. Mange gange er man jo blot en lille brik i et større udviklingsteam (typisk 5-15 mand) og så kan man jo ikke vælge selv.
Der er også spørgsmålet med efterfølgende vedligehold. Kunden kan jo ikke være sikker på at en given freelancers lille slikbutik eksisterer om 1-2 år, hvor problemerne vælter ned om ørene. Derfor vælger de ofte et værktøj, en teknologi og en platform, hvortil man med sikkerhed kan skaffe nye ressourcer til.
/duck
Avatar billede cipherz Nybegynder
16. juli 2001 - 16:10 #33
duck: ja til det sidste og så vælger man gnu\'s compiler, jeg tror ikke du har sat der så meget ind i muligheder ved at opensource og hvor mange der releaser ting under opensource ?
og det med man er mange ok så kan man ikke så nemt vælge selv, men så er det man finder et andet sted eller lever med det. Jeg har ikke sagt du skal skrive visual c++ så stop med at brokke dig over det og stop med at sige jeg kan bedste lide borland men jeg skriver til visual c++. Som jeg ser det er du måske i den forkerte branche eller så har du bare de forkerte kunder siden du laver noget du ikke har 100% lyst til. Jeg ved godt det ikke altid er virkeligheden og man skal lave nogle små ting man ikke gider for at kunne holde sig selv i live mht. penge nok.
JA det kan godt være den ikke feksisterer mere, men så vælger du jo også et ordenligt stykke værktøj der er gratis og som mange laver gratis mam libs til.
og hvis det er kunden bare vil ændre en title eller noget i programmet eller fx hvilken database den connector til det skriver man jo ikke i cpp filen vel ? hvis man gør er man slamkoder eller er i stadig i alpha fasen. Da hvis man laver ordenlig kode laver det oop og laver ikke alle ting statisk.
// Lars Advice A/S
Avatar billede jelzin101 Praktikant
16. juli 2001 - 16:17 #34
duck>> takker :)
Avatar billede duck Nybegynder
16. juli 2001 - 16:26 #35
cipherz>
Lad mig slå fast: jeg er ikke ked af at udvikle i VC++, men ville ønske at der var flere Windows opgaver i andre udviklingsmiljøer.
Jeg syntes dog at diskussionen er blevet lidt for religiøs, så jeg bakker ud...
CUlater..
/duck
Avatar billede cipherz Nybegynder
16. juli 2001 - 16:29 #36
duck:
wannabe l33t ? ;)
nå men duck det lyder bare som om du brokker dig
:p

//Lars Advice A/S
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
16. juli 2001 - 16:29 #37
Din argumentation holder ikke, du bakker ud fordi du ikke kan modbevise argumentationen hvilket også er OK men lad være med at give religion som et grundlag for din mangel på argumentationsevne.
Avatar billede karlkoder Nybegynder
17. juli 2001 - 18:36 #38
Visual C++ er klart den bedste compiler jeg har prøvet. Før brugte jeg Watcom C++. Borland compileren brugte vi på skolen og den stank!!!

Og forresten kodede vi også noget bras til Linux. Og føj for noget skod den GNU compileren, mage til bras skal man lede længe efter.

Microsofts compiler er en klar vinder!!

En rigtig ++ compiler!
Avatar billede jelzin101 Praktikant
17. juli 2001 - 18:37 #39
>> microsofts compiler er fra 96...
Avatar billede karlkoder Nybegynder
17. juli 2001 - 18:39 #40
>> l33t ??

Er du indenfor piratbranchen eller hvad cipherz ??
- Det er ellers det eneste sted hvor man kan finde en 12årig \'wannabe\' skrive sådan \'slang\'.

Avatar billede karlkoder Nybegynder
17. juli 2001 - 18:40 #41
jeltzin101 >> ja det kan godt være..
men den er stadig rigtig god!

Avatar billede jakobandersen Nybegynder
17. juli 2001 - 19:11 #42
karlkoder>> Piratbranchen og GNU tror du ikke du skal læse lidt på lektien. Og GNU compileren har udviklet sig MEGET de sidste par år så derfor har du ingen ret til at udtale dig om den.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
17. juli 2001 - 19:18 #43
jep men borlands er nyere, og burde den så ikke være bedre.
(jeg har dog ingen mulighed for at kunne sige hvilken der faktisk er den bedste da jeg ikke har prøvet microsofts men kun borlands:)
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
17. juli 2001 - 19:27 #44
Jeg har altid været tilfreds med Borland men syntes blot at GNU Compileren er ligesågod.
Avatar billede karlkoder Nybegynder
17. juli 2001 - 20:40 #45
Well, jeg har prøvet de andre compilere (GNU for et par måneder siden) men den jeg bedst kan lide er nu og bliver Microsoft Visual C++ og derefter må jeg sige at Watcom compileren var på en anden plads (havde en hæftig optimering til brug i pmode32 programmering sammen med Borland Turbo Assembler)..

Men som \'duck\' har sagt er dette et spørgsmål om religion...    Jeg er helt enig.
Det er ligesom med at Mac\'er er bedre end PC\'er.
Det er bare en smags sag. Jeg kan bedst lide Visual C++ og sådan er det. Det kan der ikke argumenteres imod fra andre sider.

Det kan godt være at Borland og GNU også er godt, jeg ved bare at da jeg brugte dem kunne jeg bedre lide Visual C++. Og den mening har jeg stadigvæk.
Avatar billede karlkoder Nybegynder
17. juli 2001 - 20:44 #46
Hvorfor skulle releasedatoen på compileren have noget som helst at gøre med kvaliteten på produktet. F.eks kommer der mange applikationer på markedet som er nyere end ældre men dette gør dem ikke bedre eller mere funktionsrige..

Avatar billede jelzin101 Praktikant
18. juli 2001 - 13:22 #47
kk>> jeg ved heller ikke om det skulle have noget at sige men det kunne da godt være at de havde optimeret den (evt. stjålet lidt ideer fra visual.....)
:)
Avatar billede cipherz Nybegynder
18. juli 2001 - 15:42 #48
karlkoder:
well l33t det var bare duck der skrev noget :p
og l33t ja det skal man da være og 12årig reference til dig selv ?
og release datoen siger jo hvor ny den er så jo nyere kan være forbedringer og som moonduck skrev har gcc udviklet sig _MEGET_ på det sidste.
// Lars Advice A/S
Avatar billede karlkoder Nybegynder
18. juli 2001 - 16:54 #49
Cipherz >> vil hellere være ELITE end l33t.
Oh well, omkring gcc så rager det mig en papand hvor meget de har udviklet sig. Jeg er bruger af Visual Studio og sådan er det. Og så længe det interesserer mig at kode win32 vil jeg bruge Visual Studio. Hvad editoren kan/ikke kan rager mig også en papand, da jeg hellere vil kode det selv. For det sidste er dette latterligt at skrive om.... Er TASM bedre NASM ??

Til SARK:  Der er åbenbart stor uenighed hvad der er en god compiler til pc\'eren. Prøv dig frem hos venner og bekendte. Man kan få de enkelte compilere i skravede uggaver helt ned til en tusind kroner med studierabat osv.

Jeg er rimelig bekendt med Visual Studio og er glad for den, så derfor anbefaler jeg den.

// KarlKoder SlamKoder A/S
Avatar billede cipherz Nybegynder
22. juli 2001 - 19:22 #50
Karlkoder:
ja så brug du visual det er jo smag og behag siger bare at gcc kan nogle tricks og den er gratis hvorimod visual studio koster mange knaster og få og editoren hvilken editor snakker du om ????
Til Sark: Vil stadig anbefale gcc da den er gratis tusind kroner er jo stadig en del penge :) men det er bare min mening :)
og en ting mere til karlkoder *host*ripoff*host*
// Lars Advice A/S
Avatar billede karlkoder Nybegynder
22. juli 2001 - 20:53 #51
cipherz >> lol
Avatar billede cipherz Nybegynder
23. juli 2001 - 12:52 #52
*peer* the party 2k music compo *peer*

// Lars Advice A/S
Avatar billede karlkoder Nybegynder
23. juli 2001 - 14:14 #53
cipherz >> karlkoder.mp3 ??

.. ja, der er vel en karlkoder i os allesammen!

=)
Avatar billede karlkoder Nybegynder
23. juli 2001 - 14:15 #54
plejer ikke at kunne lide RappersAnd musik men dette nummer er bare guld !        =)

hehe
Avatar billede bobske Nybegynder
27. juli 2001 - 00:06 #55
jeg er overdreveet mega gigantisk n00b til C++. Hvordan bliver jeg god uden at løfte en finger og bruge nogen penge ??
Avatar billede cipherz Nybegynder
27. juli 2001 - 13:55 #56
kk:
yup det var den jeg tænkte på

// Lars Advice A/S
Avatar billede cipherz Nybegynder
27. juli 2001 - 13:57 #57
Bobske:
Det bliver du ikke.

// Lars Advice A/S
Avatar billede abpdk Nybegynder
26. juni 2002 - 18:03 #58
sark>> Har dette spørgsmål ikke snart stået længe nok???
Avatar billede abpdk Nybegynder
04. januar 2003 - 16:54 #59
???