Avatar billede peterpedersen Nybegynder
12. juli 2009 - 13:38 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Bedste metode at lave et sql output

Hej folkens.

Mit website er efterhånden ved at være godt benyttet, men det gør også jeg har får en elending lodingtime!

Jeg vil gerne høre hvordan jeg laver mine mysql outputs bedst muligt.

Et eksempel på min nuværende kunne være:

$query = mysql_query("SELECT userId,username,points FROM users WHERE userId='$userId'");
$row = mysql_fetch_assoc($query);
echo 'Hej <b>'.$row[username].'</b> ('.$row[points].' points)';
Avatar billede mrgumble Nybegynder
12. juli 2009 - 16:38 #1
Hvad er det for en hjemmeside?
Selve den kode du har vist kan du ikke gøre så meget ved for at optimere på. Derimod kan man spørge til din database struktur. Er den bl.a. indekseret? Et eksempel kunne være din tabel "users" som du med fordel kan sørge for er indekseret på feltet "userId".

Derudover kan der være nogle dele som kan caches. Har din forside f.eks. nogle som artikler/appetizers kan du gemme dem fix og færdig i en tmp-fil, som bare skal læses ind, fremfor at det hentes fra databasen og måske også sættes pænt op.

Giv os endeligt mere information og der er med garanti mange her der vil hjælpe. :)
Avatar billede peterpedersen Nybegynder
13. juli 2009 - 17:56 #2
Jeg sørger for at altid og indeksere min Id kolonne i hver tabel.

Og det med at cache vil jeg gerne høre mere om, for jeg tror jeg kan benytte mig meget af det. Men hvilken fordele har det og hvilken ulemper har det? :)
Avatar billede mrgumble Nybegynder
13. juli 2009 - 20:20 #3
At cache er en balancegang mellem hvor ofte indholdet skal vises og hvor ofte det ændres.
I bund og grund kan der være nogle dele der vises ofte (f.eks. dele på forsiden) hvor du har lavet forarbejdet og gemt det i en fil, som man meget hurtigt kan læse ind.

Men en hurtig Google søgning på "php caching" afslørede disse tre som de første:
- http://www.theukwebdesigncompany.com/articles/php-caching.php
- http://www.addedbytes.com/php/caching-output-in-php
- http://www.devshed.com/c/a/PHP/Output-Caching-with-PHP/