Avatar billede glenn007 Nybegynder
11. juli 2009 - 14:25 Der er 8 kommentarer

DLL fil spørgsmål

så i enbrekasse for noget tid siden at en ønskede at lave sin form program om til en DLL fil

jeg ved ikke hvad det var for et program men hvad kan fordellen være ved at det er en dll fil frem for et "normalt" program

er det for bredt et spørgsmål ?
Avatar billede arne_v Ekspert
11. juli 2009 - 15:32 #1
En DLL er ikke et program som kan køres men noget kode som kan kaldes fra en eller flere EXE.
Avatar billede glenn007 Nybegynder
11. juli 2009 - 16:02 #2
tak arne...

er det så en slags metode til at optimere programmer. dvs man kalder koden når behovet er der så man bruger mindre hukommelse / cache ?
Avatar billede windcape Praktikant
11. juli 2009 - 17:06 #3
Nej, det er til biblioteker du kan genbruge.

En genopfriskning af Objekt Orienteret Programming er vist på plads :)
Avatar billede glenn007 Nybegynder
11. juli 2009 - 17:13 #4
windscape.. du er en hård mand... :)  har du så et godt link hvor man kan læse lidt om det på dansk,  brug ikke for meget tid på det hvis du ikke har et ved hånden.... så må jeg bare google koncentreret *G*
Avatar billede arne_v Ekspert
13. juli 2009 - 14:29 #5
Du kan godt loade en DLL dynamisk efter behov. Saa er vi dog ovre i den lidt mere avancerede brug. Det er den funktionalitet som bruges ved diverse plugin loesninger.

Basal DLL er bare at du putter din genbrugerelige kode i en DLL og saa bruger den fra flere forskelle EXE (eller ASP.NET web apps).
Avatar billede arne_v Ekspert
13. juli 2009 - 14:30 #6
.NET er objektorienteret, saa .NET DLL'er er ogsaa objektorienteret.

Men Win32 DLL'er er ikke objektorienterede.

DLL konceptet som saadan er ikke objektorienteret.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. august 2009 - 17:23 #7
Tid at få afsluttet her ?
Avatar billede west85 Nybegynder
26. august 2009 - 21:10 #8
Du har også en fordel ved en DLL, at du kan opdatere din DLL med ny smartere kode uden at skulle rekompilere.
Snakker ikke blot udnytning af selve filen, nej du kan opdatere programmet så den vil benytte en nyere version af din DLL - kan dog desværre ikke huske hvad det hedder lige nu, men er et lækkert princip.

Som de andre siger så er det det et Class Library (hedder det i VS), som genererer en Dynamic-Link Library (DLL) - hvor du kan lave generel kode som er nem at genbruge.
Ikke alene kan du genbruge den i forskellige projekter men også i samme projekt hvis et project indeholder flere del-projekter kan du have samlet din kode et sted.
Jeg er bare glad for det for så kan man lave generelle metoder til brug til alt muligt.
- TextHelper
- SQLHelper
- FormsHelper
- IOHelper
og på den måde have mange af dine smarte metoder liggende samlet et sted, klar til brug.

Og hvis du arbejder i en virksomhed kan i lave en fælles for metoder i bruger meget i jeres projekter, optimere den fælles og så bliver koden ensartet pga. der bruges samme metoder til noget af det (og forhåbenligt bliver alt strømlinet og effektifficeret sådan også måske), og så kan i selv udvide, og optimere som i ønsker og har behov jo.