Avatar billede kurthp8 Nybegynder
09. juli 2009 - 17:29 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

CSS-menu til alkohol.dk under opbygning

Menu
Til videre opbygning af alkohol.dk mangler jeg en css-menu, men har ikke kunnet finde en som passer. Sitet består af index.html samt ca 40 ens undersider som hver indeholder én artikel.
Disse artikler placeres i en skabelon.html som skal have en menu i højre side. Det skal meget tydeligt fremgå af menuen, hvor man befinder sig på sitet.
Se kladden på frivillig-net.dk/alkohol/index.html  og frivillig-net.dk/alkohol/skabelon.htm
Avatar billede keysersoze Guru
09. juli 2009 - 20:08 #1
jeg tror ikke helt jeg er med på din forespørgsel - så med fare for at ramme ved siden af; du kan ikke få en menu i CSS, en menu kan bestå af html-elementer, men disse kan du så style vha CSS så det letteste er nok at du finder ud af hvordan menuen skal se ud og har du problemer med at bygge den op er det nok her vi kan komme ind med lidt hjælp. Omkring dit andet punkt vedrørende at det tydeligt skal fremgå hvor man er henne har du lidt et problem - enten skal din side benytte frames så menupunktet kan styles på dit a-tag (dårligt valg), en anden løsning er at have flere versioner af din menu nemlig en til hver fremhævelse (også en dårlig løsning, eller også skal du scripte dig ud af det i fx ASP eller PHP da det ikke er noget din CSS kan finde ud af.
Avatar billede kurthp8 Nybegynder
09. juli 2009 - 23:16 #2
http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode/figur2216.html
Det er nok mig som har misforstået noget. Jeg så dette eksempel fra Jørgen farum Jensen: "Webdesign med stylesheets", og troede det kunne bruges. Men, som jeg skriver i min profil: jeg er bedre til indholdet, end til koden.
Men kan man ikke lave en simpel menu som fremstår ens på alle sider, og styret i en css-side, og så bare uden markering af, hvor man er.
Den skal helst fremstå som tekst, evt. i en ramme, men ikke knapper, som jeg formoder, søgemaskinerne ikke kan læse.
MENU1
•    undermenu
MENU2
•    undermenu2
Avatar billede keysersoze Guru
10. juli 2009 - 22:44 #3
Jo, det kan man godt - men stadig vil CSS kun kunne styre HTML-elementer da de er grundlæggende for visning på nettet. Søgemaskinerne kan ikke læse javascript, men så jeg forstår dit setup behøver du det heller ikke - du kan nøjes med en simpel løsning som fx

<div class="menuhead">
  <div class="menusub">
    <a href="link.html" class="menulink">link</a>
  </div>

og herefter kan du i din CSS style de 3 nødvendige klasser.
Avatar billede kurthp8 Nybegynder
17. juli 2009 - 09:20 #4
Når jeg nu ikke kan få en menu i CSS har jeg sat samme menu ind på hver enkelt side
http://www.tutorialized.com/view/tutorial/HTML-CSS-vertical-list-menu-and-submenu/28863
Det betyder, at jeg skal rette/tilføje på hver enkelt side, så fikst er det ikke.
Det virker, og jeg vil gerne undgå ASP og PHP, så lige nu bliver det løsningen. Men det må da kunne gøres bedre.
Jeg burde jo kunne lave menuen ud fra dit eksempel, men mangler basal viden om css.
Kan finde ud af at udbygge/ændre færdige html / css-oplæg, men ikke selv bygge dem op, som du lægger op til. Men du satte mig på sporet af den løsning jeg indtil videre må bruge, så tak for det.

Se eksempel her: http://frivillig-net.dk/alkohol/skabelon.html
Farver og top er endnu ikke på plads