Avatar billede dazzy Nybegynder
09. juli 2009 - 15:47 Der er 7 kommentarer

Mysql_query date felt i dansk.

hej derude.
jeg har et felt i min database ved navn date. Jeg vil gerne have den til at skrive eksemelvis Fredag 1 juli. Dette har jeg fået til at fungere, men bare på Engelsk. Det gør jeg med dette script:
$query = mysql_query("SELECT *,overskrift,visning,DATE_FORMAT(date, '%D of %M') AS date FROM news WHERE visning IN (1,2,5,7) AND date >= NOW() ORDER BY date LIMIT 4  ") or die(mysql_error());

Har nu prøvet dette :
$query = mysql_query("SET lc_time_names = 'da_DK' SELECT *,overskrift,visning,DATE_FORMAT(date, '%D of %M') AS date FROM news WHERE visning IN (1,2,5,7) AND date >= NOW() ORDER BY date LIMIT 4  ") or die(mysql_error());
Men det virker ikke. Nogle ideer ??

På forhånd tak
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juli 2009 - 15:54 #1
Proev lige med 2 mysql_query kald til de 2 SQL saetninger.
Avatar billede dazzy Nybegynder
09. juli 2009 - 16:06 #2
har prøvet dette nu:
$query1 = mysql_query("SET lc_time_names = 'da_DK'") or die(mysql_error());
$query = mysql_query("SELECT *,overskrift,visning,DATE_FORMAT(date, '%D of %M') AS date FROM news WHERE visning IN (1,2,5,7) AND date >= NOW() ORDER BY date LIMIT 4  ") or die(mysql_error());
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juli 2009 - 16:14 #3
Og hvilken fejl faar du ?
Avatar billede claes57 Ekspert
09. juli 2009 - 16:18 #4
du må ikke kalde felter for date, as, in, by, order osv da disse ord indgår i sql-kald.
omdøb feltet til fx dato, og det fungerer.
Avatar billede dazzy Nybegynder
09. juli 2009 - 16:29 #5
Når jeg laver det i to feæter får jeg inden fejæ den gør det bare ikke. Når det er i en er fejlen :

You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'SELECT *,overskrift,visning,DATE_FORMAT(dato, '%D of %M') AS dato FROM news WHER' at line 1

har prøvet at lave det til dato, men uden held der ingen forskel fra det andet.
Avatar billede claes57 Ekspert
09. juli 2009 - 16:59 #6
det er her:
'SELECT *,overskrift,visnin
du kan ikke tage alt (*) og enkelte felter på en gang.
fjern *, så det bliver
'SELECT overskrift,visnin
Avatar billede dazzy Nybegynder
09. juli 2009 - 17:11 #7
Virker stadigt ikke,