Avatar billede lk1218 Nybegynder
08. juli 2009 - 22:29 Der er 8 kommentarer

Hvordan får jeg vist den kolonne som er sand ud af tre mulige

Jeg har tre kolonner som har falsk eller sand som værdi.

Således at der f.eks. står således:
A2 = falsk
B2 = Rød
C2 = Falsk

A3 = Rød
B3 = falsk
C3 = Falsk

osv. osv.

Hvordan får jeg i D2, D3 osv. vist værdien fra den kolonne der er sand (om jeg så må sige - altså i dette eksempel Rød) - altså hvordan får jeg vist den kolonne som er sand ud af tre mulige.
Avatar billede kabbak Professor
08. juli 2009 - 22:38 #1
sæt denne i D kolonnen og træk nedad
=SAMMENLIGN(SAND;A2:C2;0)
Avatar billede kabbak Professor
08. juli 2009 - 23:49 #2
her er en brugerdefineret funktion, der veser værdien, fra den der ikke er falsk

Public Function IkkeFalsk(Område As Range)
    Dim C As Range
    For Each C In Område
        If C <> False Then
            IkkeFalsk = C
            Exit Function
        End If
    Next
End Function

kaldes med =IKKEFALSK(A2:C2)
Avatar billede lk1218 Nybegynder
09. juli 2009 - 08:09 #3
Jeg skal have værdien fra den celle som er forskellige fra Falsk.
Når værdien er forskellige fra Falsk er der tre forskellige muligheder.

En celle kan altså være
Falsk
"RØD"
"Grøn"
"GUl"
Men i en kolonne er der altid kun en celle der er forskellig fra Falsk (altså rød, grøn eller gul) de to andre celler vil så altid være Falsk
Avatar billede lk1218 Nybegynder
09. juli 2009 - 08:15 #4
Beklager - men jeg er tydeligvis ikke en haj til Excel - hvad er en brugerdefineret funktion? Hvordan "arbejder" jeg med den/indsætter den i mit excel ark? Er det VBA?

Lars Kudsk
Avatar billede excelent Ekspert
09. juli 2009 - 14:55 #5
=indeks(a2:c2;sammenlign("*";a2:c2;-1))
Avatar billede lk1218 Nybegynder
09. juli 2009 - 15:09 #6
Kære Excelent,

Tak for dit svar. Umiddelbart så får jeg ikke det resultat jeg ønsker da jeg ud af de tre kolonner jeg har skal have vist den kolonne der er sand (= en af følgende tekster "rød", "Gul" eller "grøn") jeg ved ikke i hvilke kolonne den vil være sand og derfor skal funktionen i den celle hvor jeg indsætte min funktion (f.eks. d2) selv kunne sige noget i retning af

D2 = skal vise den celle ud af enten A2, B2 eller C2 som er sand

Håber du forstår. Det er svært at forklare. Hvis det er kan du evt. ringe til mig på tlf: 20958283

På forhånd tak
Avatar billede excelent Ekspert
09. juli 2009 - 16:04 #7
denne i celle D2 og træk ned
hvis det er sådan du mener ?

=ADRESSE(RÆKKE();SAMMENLIGN("*";A2:C2;-1))
Avatar billede excelent Ekspert
09. juli 2009 - 16:26 #8
eller
=TEGN(SAMMENLIGN("*";A2:C2;-1)+64)