Avatar billede jaffafo Nybegynder
06. juli 2009 - 21:58 Der er 8 kommentarer

Tilføje objekter til en generic liste

Hej

Jeg har oprettet en klasse der indeholder en liste af objekter af en bestemt type.

Der oprettes et objekt af denne klasse. Objektet bliver gemt i en session.

På en anden side hentes objektet fra session. Derefter oprettes der nogle objekter af den rigtige type der skal smides ind i listen.

Alt går fint indtil liste skal fyldes.. der får jeg følgende fejl:

"Objektreferencen er ikke indstillet til en forekomst af et objekt."

KODE:

NamespaceA.container cont = (NamespaceA.container)Session["cont"];

for (int i = 1; i < 4; i++)
{
  cont.itemList.Add(new NamespaceB.item(i));
}

Fejlen peger på linjen med cont.itemList.Add()..
Avatar billede kdasummer Nybegynder
06. juli 2009 - 22:06 #1
Du opretter et nyt NamespaceB.item og henter nogle data via det index du har i din for-lykke. Men hvis du initialiserer et nyt NamespaceB.item, så er der normalt ikke data lagret i helt nye objekter. Medmindre du selvfølgelig har defineret det i NamespaceB?
Avatar billede jaffafo Nybegynder
06. juli 2009 - 22:20 #2
Som det er nu så tager item klassen en parameter der bruges til at sætte en property til værdien af 'i'.
Avatar billede jaffafo Nybegynder
06. juli 2009 - 22:26 #3
Jeg testede lige dette:

for (int i = 1; i <= 4; i++)
{
    Response.Write(" testing: " + (new DataLogic.Product(i)).productNumber);
}

Det virker perfekt.. Så objekterne bliver oprettede som de skal.
Avatar billede kdasummer Nybegynder
06. juli 2009 - 22:28 #4
ah - normalt bruger man bare item(index) til at hente værdier og så item(index) = value til at sætte det.

Kan du tælle hvor mange items der er i cont og lige tjekke om den kommer med en fejl om at skidtet ikke er initialiseret eller om der rent faktisk er indhold?

hvis du kan tælle værdierne i cont uden fejl, så prøv at poste koden for NamespaceB.item()
Avatar billede kdasummer Nybegynder
06. juli 2009 - 22:31 #5
så er namespaceb-koden nok ikke så spændende... så kan det kun være fordi cont ikke er initialiseret og gemt korrekt i din session
10. juli 2009 - 09:21 #6
Dit problem er sukker for din debugger.

Har du forsøgt at sætte et breakpoint i din ?

Der kan være flere ting der går galt i din kode.

1. cont kan være null
2. itemList kan være null

Hvorfor vil du gemme objekter i et Session objekt ? Det virker umiddelbart ikke særlig hensigtsmæssigt.
10. juli 2009 - 09:22 #7
Dit problem er sukker for din debugger.

Har du forsøgt at sætte et breakpoint i din ?

Der kan være flere ting der går galt i din kode.

1. cont kan være null
2. itemList kan være null

Hvorfor vil du gemme objekter i et Session objekt ? Det virker umiddelbart ikke særlig hensigtsmæssigt.
Avatar billede jaffafo Nybegynder
22. september 2009 - 19:23 #8
jeg har lavet en anden løsning.. kdasummer smid et svar og du får points :)