Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2009 - 14:08 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor virker min htaccess ikke med virtuelle mapper?

Hey folkens..

Hvordan kan det være at dette ikke virker på serveren?

RewriteEngine on
RewriteBase /
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-F
RewriteRule ^/guide/([0-9]+)$ /vejledning.display.php?id=$1

Jeg har taget udgangspunkt i denne halvgamle guide http://www.eksperten.dk/guide/569

Jeg placerer .htaccess filen i hovedmappen, hvor vejledning.dispplay.php også ligger.. Hensigten er så at når man skriver "www.adressen.dk/guide/11", så skal den vise guiden med id 11, men her får jeg blot en blank side..

Og det er ikke fordi at .htaccess ikke virker på serveren. Jeg har nemlig testet med dette lille "script":

RewriteEngine on
RewriteRule ^([0-9]+)$ vejledning.display.php?id=$1

Problemet er bare at der ikke er nogen "virtuelle" mappe  inkluderet i dette og linket bliver derfor blot "www.adressen.dk/11"

Men hvordan får jeg løst det med "virtuelle" mapper i adressen?
Avatar billede showsource Seniormester
02. juli 2009 - 15:08 #1
Prøv

RewriteEngine on
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d

RewriteRule ^/guide/([0-9]+)/?$ /vejledning.dispplay.php?id=$1 [L]
Avatar billede showsource Seniormester
02. juli 2009 - 15:09 #2
Hov, der kom et p for meget filnavn ...
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2009 - 15:21 #3
Det virker desværre heller ikke showsource :(
Avatar billede showsource Seniormester
03. juli 2009 - 07:15 #4
Og du er sikker på at .htaccess er "aktiveret" for det dir du vil bruge det i ?
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2009 - 10:07 #5
Ja altså.. Det går jeg ud fra for det virker jo hvis jeg bare bruger:

RewriteEngine on
RewriteRule ^([0-9]+)$ vejledning.display.php?id=$1

Men så kommer der ikke den "virtuelle mappe" på i adressen som jeg meget gerne vil have :/
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2009 - 23:13 #6
Argh hvor er det irriterende :/ Har nu prøvet følgende:

RewriteEngine on
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d

RewriteRule ^/guide/([0-9]+)/?$ /vejledning.display.php?id=$1 [L]
RewriteRule ^/guide/([0-9]+)/?$ vejledning.display.php?id=$1 [L]
RewriteRule ^/guide/([0-9]+)?$ /vejledning.display.php?id=$1 [L]
RewriteRule ^/guide/([0-9]+)?$ vejledning.display.php?id=$1 [L]
RewriteRule ^/guide/([0-9]+)/$ /vejledning.display.php?id=$1 [L]
RewriteRule ^/guide/([0-9]+)/$ vejledning.display.php?id=$1 [L]
RewriteRule ^/guide/([0-9]+)$ /vejledning.display.php?id=$1 [L]
RewriteRule ^/guide/([0-9]+)$ vejledning.display.php?id=$1 [L]
RewriteRule ^([0-9]+)$ vejledning.display.php?id=$1 [L]

Og af disse er det stadig kun den nederste der virker, men igen er det uden "det virtuelle navn" :( Så dvs. det er blot www.domænet.dk/id

Jeg har webhotel hos one og ifølge dem er htaccess aktiveret - også i subdomæner.. Help please :(
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2009 - 23:26 #7
Som en lille tilføjelse har jeg nu afprøvet det på et webhotel hos web10.dk og det er nøjagtig det samme der sker der, hvor det kun er den sidste, der virker :/

Jeg går derfor ikke ud fra at det er webhotellet/webhotellerne, der er noget galt med.. Men hvad dælen kan det så være? Jeg går ikke ud fra at jeg skal til at oprette mappen "guide" på webhotellet heller (har jeg dog prøvet for en sikkerheds skyld, men med samme udslag)
Avatar billede Slettet bruger
04. juli 2009 - 03:11 #8
Endelig lykkedes det mig at få det til at fungere - i hvert fald på localhost indtil videre..

Jeg gjorde det på følgende måde:

RewriteEngine On
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule ^vejledning/guide/([0-9]+)$ /minundermappe/vejledning.display.php?id=$1

Men her ligger det så også i en undermappe ("minundermappe").. Når jeg smider det op på webhotellet, hvor det ligger i root mappen fungerer det så ikke længere.. Har du en idé om hvordan jeg kan få rettet det til der så? Har selv prøvet med at fjerne diverse og tilføje rewritebase, men uden held desværre
Avatar billede showsource Seniormester
04. juli 2009 - 10:31 #9
Jeg er desværre blank for ideer til hvorfor det ikke virker for dig.
Avatar billede Slettet bruger
04. juli 2009 - 18:11 #10
Jeg prøver bare selv at rode lidt videre med det så..

Men smid et svar hvis du gerne vil have nogle points for forsøget ;)
Avatar billede showsource Seniormester
05. juli 2009 - 08:05 #11
Ja, ok, helt blank er jeg så ikke, men jeg "stoler blindt" på hvad du skriver du har prøvet !
( med andre ord, der er nok noget du har gjordt, som ikke lige er kommet med her ????? )

Men måske du kan få en løsning her:
http://forums.devshed.com/apache-development-15/
Avatar billede showsource Seniormester
05. juli 2009 - 08:06 #12
Og nej, point er ligegyldige .....
Du har trods alt ikke fået en løsning af mig du kunne bruge !