Avatar billede tingholm Mester
29. juni 2009 - 20:21 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

trække rækker ud fra tabel der ud fra kriterier i anden tabel

Jeg har følgende felter:
TabelA: id(key), visnr
TabelB: id(key), nr, a-id

Jeg skal have trukket de 3 største TabelB.id ud hvor TabelB.nr = TabelA.nr og TabelA.id = TabelB.id

Kan jeg lave en WHERE clause der tjekker mellem de to tabeller?

Det nærmeste jeg kan komme er dette, men den kan ikke rigtig finde ud af WHERE clausen...
SELECT * FROM TabelB WHERE TabelB.nr = TabelA.nr AND TabelA.id = TabelB.id ORDER BY `id` DESC LIMIT 3

Nogen der kan hjælpe med noget syntax?
Avatar billede gbjensen65 Nybegynder
01. juli 2009 - 18:37 #1
Hej,

Så vidt jeg forstår dit spørgsmål så må denne her select kunne gøre trikket:

SELECT TabelB.id FROM TabelA, TabelB WHERE TabelA.nr=TabelB.nr AND TabelA.id=TabelB.id ORDER BY TabelB.id DESC LIMIT 0, 3

Altså du udlæser de tre højste TabelB.id's hvor både TabelA.id=TabelB.id og TabelA.nr=TabelB.nr

Mvh. Lars
Avatar billede tingholm Mester
06. august 2009 - 20:22 #2
Beklager min meget sene tilbagevending.

Det er helt korrekt forstået på trods af den lidt kryptiske formulering af spm :)
Avatar billede gbjensen65 Nybegynder
06. august 2009 - 22:04 #3
Das ist Gans ok, Ich bin am Urlaub im Deutschland!

Prost, Lars