Avatar billede sporgejorgenk Nybegynder
27. juni 2009 - 18:47 Der er 11 kommentarer

Visual basic. Koble sig til en Database???

Hejsa.
Jeg skal til at lave et program, hvor jeg kan tilføje ting til, men er det muligt at koble til en database, så jeg bare kan tilføje i et program også kan "Brugerer se det".
Jeg har et admin panel, og der har et bruger panel.

Der må gerne være forklaring med..

Vil lige høre om også synes at vb6 er outdated?
Jeg synes selv det er et godt sprog stadig.

- Mvh Jørgen
Avatar billede nissen2630 Novice
27. juni 2009 - 21:11 #1
Du må uddybe lidt nærmere hvad der er du vil lave angående din database.

Vil anbefal dig at bruge VB.NET da VB6 er forældet.

VB.NET Express kan hentes her.
http://www.microsoft.com/express/download/
Avatar billede sporgejorgenk Nybegynder
28. juni 2009 - 15:20 #2
Har lige invisteret i visual studio professionel,
men angående databasen, så vil jeg lave så det bliver koblet til en Online database. Altså. Jeg tilføjer data via et login, som er i programmet. Når jeg logger ind skal jeg så kunne tilføje nye ting til programmet. Men så brugerne får dem lige så snart jeg tilføjer dem... Altså en slags Online program..
Avatar billede nissen2630 Novice
28. juni 2009 - 17:10 #3
Så skal du rode dig ud i noget ASP med VB som programmerings sprog.
Der er masser af muligheder for at bruge SQL databaser.
Avatar billede sporgejorgenk Nybegynder
29. juni 2009 - 17:33 #4
Ok tak.
Ville det egenlig være letterer i C#?
Ville nemelig til at kigge lidt på C#, men ved ikke helt hvad c# kan.
Eller andre sprog der kan klare dette.
Avatar billede tjacob Juniormester
30. juni 2009 - 14:27 #5
Om du bruger C# eller VB.NET (eller et af de andre sprog i NET platformen) er hip som hap.

De deler klasser og biblioteker, så der er (groft sagt) kun syntaksen til forskel.

Brug det sprog du føler dig bedst tilpas med.
Avatar billede sporgejorgenk Nybegynder
30. juni 2009 - 16:32 #6
Oki.
Men fik ikke helt noget svar på hvordan man gjorde det?.
Avatar billede kdasummer Nybegynder
06. juli 2009 - 23:20 #7
Jeg er lige nødt til at vide hvilket sprog du har sat dig for du vil kode det i og hvilken database (mssql, mysql, access..) du har tænkt dig at koble skidtet op til. Så skal jeg gerne give dig en connection-string.

vb6 er helt ufatteligt meget outdated og jeg vil på det kraftigeste anbefale dig at gå i gang med C# frem for VB.Net - C# har et langt større community, så det vil gøre det nemmere for dig at lære. Det er også det sprog de tager udgangspunkt i på datamatikeruddannelsen (det er vel et kvalitetsstempel på en eller anden måde....). Jeg gik fra vb6 til vb.net, men da jeg fandt ud af hvor fantastisk C# er har jeg aldrig vendt tilbage :)
Avatar billede sporgejorgenk Nybegynder
06. juli 2009 - 23:48 #8
Så vil jeg da gerne prøve c#.. Skal bare bruge lidt hjælp med Databaser mm. Hvor meget erfaring har du? Og måske kunne jeg få din msn ;)?
Avatar billede kdasummer Nybegynder
07. juli 2009 - 00:03 #9
svarene må du få her så andre også kan gøre brug af det... beskriv hvad du skal bruge svar på, så skal jeg prøve om jeg kan hjælpe i morgen =)
Avatar billede sporgejorgenk Nybegynder
07. juli 2009 - 20:34 #10
Okay.

Jeg skal lave et program så når jeg skriver noget i en Textbox, så skal den ligge det i en database + et billede som jeg vælger i en "Gennemse" commando også når jeg klikker på en command.

Også skal den også kunne søge efter det jeg har i databasen og vise mig en liste med det der er.
Avatar billede kdasummer Nybegynder
08. juli 2009 - 08:26 #11
umiddelbart synes jeg, at du bør ligge billederne i en mappe et sted. det er upraktisk at smide dem i databasen. så laver du bare et unikt navn til billedet, gemmer det med dette filnavn, og gemmer det unikke navn i databasen. så kan du nemt finde billedet igen.

vi har lidt et problem, og det er at du ikke skriver, hvad det er for en database du vil gemme i. det er ikke irrelevant om du kobler dig op på en access-database eller mysql.

her er i første omgang hvordan du uploader en fil i asp.net via c#:
http://www.devasp.net/net/articles/display/47.html

når du har fundet ud af hvilken database du vil gemme i, så søger du på google efter f. eks. "mssql c#" (uden ") og kigger på de guides du får. så kan du nemt kombinere upload-scriptet og gemme url'erne i databasen + en tekst du bare sender med via formen.