Avatar billede serverservice Praktikant
24. juni 2009 - 23:07 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Sata Raid controller til Linux med php4 f.x ubuntu 6

Hej alle

Jeg er gået igang med et system i Php4 på en linux server og vi skal installere det med en nyere version.
Så jeg har købt 2 harddiske og en raid controller - har forsøgt med ubuntu 6.06 (php4) , men den finder aldrig mine harddiske.

Jeg har forsøgt både som raid og uden raid uden held - men det er meningen at de skal køre raid1.

Jeg vil høre om nogen kender en god Sata controller som kan anvendes til Linnux (php4) f.x ubuntu - og helst så nyt som muligt , selvom det er php4 ?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juni 2009 - 23:15 #1
Hvorfor ikke tage en spritny Linux som kender hardwaren og saa manuelt installere den old gamle PHP version paa den?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juni 2009 - 23:18 #2
Du ved godt at der ikke laengere kommer security updates paa PHP4?
Avatar billede serverservice Praktikant
25. juni 2009 - 00:02 #3
ok - synd , men jeg skal som sagt bruge den controller til et ældre system.
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
29. juni 2009 - 03:13 #4
Hmm, hvorfor bruge en controller? Brug hellere linux indbyggede SW raid, det er en del hurtigere, måske dobbelt så hurtigt som en HW controller for raid1-lignende opgaver ved læsning.

Se mere på linux raid siden http://linux-raid.osdl.org og om opsætning af hurtig server med 2 diske, og fejltolerant på http://linux-raid.osdl.org/index.php/Preventing_against_a_failing_disk
Avatar billede serverservice Praktikant
29. juni 2009 - 16:54 #5
Jeg anvendte en silicon image raid controller - vist nok nr 3112 eller deromkring og den virkede med det samme.

Haha - software raid, er for mig noget temmelig risikabelt skulle vi få problemer med selve software raidet eller bootsekvensen.

Med et godt hardware raid vil du altid kunne tilgå data - og hvis controlleren går ned skal den bare skiftes.
Vi har overtaget et system netop med software raid0 stribe set - så ja vi kan ikke bare tilføje de gamle diske og overføre data.

Men som sagt har vi lavet en løsning som fungerer ok nu - med den controller.
Avatar billede serverservice Praktikant
29. juni 2009 - 16:54 #6
Det var et svar
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
29. juni 2009 - 17:07 #7
OK, men du får altså dobbelt så meget ud af dit udstyr i meget af din brug med raid10,f2, og med SW raid kan du altid være sikker på at dine interne filformater fungerer, det kan du ikke med HW raid, hvor den ene controller kan benytte et andet format end den foregående version af controlleren.

Sikker opsætning med SW raid: http://linux-raid.osdl.org/index.php/Preventing_against_a_failing_disk
Avatar billede serverservice Praktikant
29. juni 2009 - 19:19 #8
Nej jeg køber samme controller igen skulle der ske noget.
Og software raid , det er bare ikke sikkert nok.

Det bedste ville være SCSI med hotswap men så snakker vi helt andre dimensioner af den server.
Jeg anbafaler ikke og anvender ikke software raid overhovedet.

MVH Dennis
Avatar billede serverservice Praktikant
29. juni 2009 - 19:43 #9
Nu er et af mine problemer at jeg skal kopiere en stor mængde data over og jeg kan ikke bare overføre de gamle diske - nemlig fordi de er i software Raid0.
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
29. juni 2009 - 22:08 #10
Du har både gamle og nye diske?

Kan du ikke bare sætte de gamle på bundkortets ide/sata controller og i raid0, og så kopiere over på de nye diske?

Jeg kunne godt tænke mig, hvis du lige prøvede de nye diske af med din controller, og fortalte hvor hurtige de er. Bare for at se om SW raid er hurtigere, som jeg jo hævder - jeg har jo ikke adgang til den controller du har, og kan derfor ikke lave benchmarks på den.

Har du sat dine nye diske op i noget raid1, via HW raid?
Har du partitioneret dem?

Hvad er det for nogen diske? mærke, størrelse, omdrejninger, og hvor hurtige er de?

jeg plejer at kopiere en stor fil til /dev/null fx en fil der er større end den tilgængelige RAM.
Avatar billede serverservice Praktikant
29. juni 2009 - 22:14 #11
Det er jo ligegyldigt hvad er hurtigst.

Som sagt er det ikke muligt at indlæse diske på en anden server i software raid medmindre man starter hele raidet op.
Jeg kan dog godt flytte de nye diske til den gamle server og gøre det , men så er hjemmesiden nede imens. og ja 300 Gb tager lidt tid. så jeg ville helst gøre det online over netværk .

Ja de nye diske kører med ev controller i Raid1 mirror.
Det er 7200 Rpm diske Sata2 500GB.
Avatar billede serverservice Praktikant
29. juni 2009 - 22:18 #12
Ja sorry ,men jeg opbygger et Raid1 for at skabe fault tolerence og det er ikke så vigtigt med hastigheden da det ikke er her der er en flaskehals.
Det er langt hurtigere end hvad en 2/4 mbit linie kan tilbyde .
Det er en webserver ..
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
30. juni 2009 - 02:34 #13
Jeg er med på at mange webservere har nok ydelse ud af et raid1 array.

Hvorfor er det et problem at starte det gamle raid0 op på den nye maskine?
Det skulle ikke betyde noget særligt mht tid. Og så kunne du i ro og mag kopiere dine data over fra raid0 til dit HW raid1.

Anyway, hvis du havde tid, kunne du for min skyld lige afprøve hvor hurtigt du kunne kopiere en stor fil til /dev/null - jeg er interesseret i performance, og har ikke adgang til så mange fine HW raid controllere.

Ellers, hvis du har 2 servere i et lokalnetværk kan du kopiere fra den gamle server til den nye over nettet. Evt ved noget NFS, eller noget rsync.
Avatar billede serverservice Praktikant
30. juni 2009 - 09:59 #14
Nå men problemet ligger i at hele hjemmesiden kører ok nu på de nye diske , men der er en fejl på den gamle server Raid0.

Jeg mener ikke jeg kan indlæse software raid uden at jeg skal starte op på diskene ved at indstille dem til boot disk.

Så jeg vil helst bibeholde hjemmesiden på den nye installation mens jeg kopierer - jeg har forsøgt at kopiere over med scp (ssh) men der er et problem med at kopiere over i ssh lige nu.

Hvad betyder det at man kopierer til /dev/null ?

MVH Dennis
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
30. juni 2009 - 12:00 #15
Diskene kan godt være raid0, uden at du booter fra dem.

Hvad er fejlen på den gamle server?

Hvordan kopierer du med scp?

Det jeg efterspurgte var at du fx havde en iso fil som du kopierede med:

      time cat distro.iso > /dev/null

og så fandt ud af hvor mange MB/s det gav på dit nye raid.

Hvordan har du partitioneret dit nye raid?
Avatar billede serverservice Praktikant
30. juni 2009 - 16:42 #16
Jeg må erkende at det er ligegyldigt for mig om den kopierer med 100 Mb/s eller 50 og gider ikke teste det ligenu. Men hvis jeg bliver nødt til at flytte det over skal jeg gerne tage tid på koperingen af de 300GB.

Der er et problem med scp ligenu http://www.eksperten.dk/spm/879598#reply_7411218 ....
Men jeg tager derud måske torsdag og ser på hvordan jeg kan flytte data over.
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
01. juli 2009 - 12:24 #17
Hmm, hvorfor vil du ikke lige prøve det af mht hastigheden?

Hvorfor skal jeg prøve at hjælpe dig, hvis du ikke vil hjælpe mig?
Avatar billede serverservice Praktikant
02. juli 2009 - 00:08 #18
Jeg kan ikke se hvad formålet skulle være med at teste raid controllerens hastighed - det er valgt for at give optimal fault tolerence i Raid1 og ikke for at give hastighed på diskene.
Jeg kan ikke se hvad du kan bruge det info til ?

Men tak for dine input alligevel..
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
02. juli 2009 - 04:21 #19
Njae, for dig har det formentlig ikke mening at teste hastigheden på din controler. Du har valgt controlleren og raid1 HW fordi det er det bedste for dig - da du prioriterer  sikkerhed højt. Du har formentlig overtaget et system med SW raid0 - hvor der var fejl, og er lidt træt af SW raid0.

For mig giver det mening at teste hastighed på din HW controller. Jeg har designet SW RAID10,f2, fået maintaineren af Linux SW RAID til at implementere det i Linux-kernen, og mener det er det hurtigste raid1 i verden. Jeg gør reklame for det vidt og bredt, også fordi det giver dobbelt op på ydelsen i nogen almindelige brugerscenarier.

Min adgang til HW RAID er begrænset. Jeg har ikke adgang til  en controller som din. Derfor, hvis du ville hjælpe mig med mine undersøgelser af hastighed på SW og HW raid, så kunne du lige tage tid på at kopiere en større fil på dit nye raid. Jeg kan godt se at det ikke interesserer dig synderligt, men det ville hjælpe mig.