Avatar billede leep Nybegynder
24. juni 2009 - 22:10 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

indexfil?

Ok, så sidder og er totalt newbie i html-kodning, og kan konstatere, at det er mucho important med en indexfil. Jeg arbejder framebaseret, så jeg kan konstatere at min indexfil er der, hvor jeg beder den vise de enkelte frames.

MEN, jeg har eller får altså mere end en fil - jeg har jo mere end en side med tekst og billeder på, og dem har jeg lavet i hver deres fil og tænkt at lave hver deres indexfil til - er der noget, jeg har misset totalt?

BTW sidder og slås med webwriter, hvis hjælpefunktion ikke virker på vista... Hvilket stort set betyder "prøv dig frem til det lykkes"... herligt...
Avatar billede Druesukker Nybegynder
24. juni 2009 - 22:18 #1
index "filen" index.htm er den side som skal være din "forside". Derefter kan du linke mellem dine forskellige sider.

Jeg vil råde dig til at gå ind på http://html.dk, og læse deres html tutorial og css tutorial.
Så kan du få den basale viden du har brug for.
Avatar billede tofferman Nybegynder
24. juni 2009 - 22:27 #2
Jeg har selv haft MEGET stor glæde af de nemme tutorials på html.dk, og ikke mindst en masse gode råd her på Eksperten.

For det første, så lad være med at bruge frames medmindre det er helt vildt nødvendigt. Det bliver ofte noget rod, og søgemaskinerne kan ikke finde ud af det. Det er også svært at linke til en framebaseret side.

Et godt råd kan måske være, at du først laver nogle enkle sider uden frames og alt muligt fancy. Når du synes du har nogenlunde styr på det, så læs lidt om SSI (Server Side Includes). Derefter kan du genoverveje om du har brug for frames.

Det er rigtigt at du skal have en index-fil. Den skal hedde index.html eller index.htm eller default.html eller default.htm. Når du har indtastet din internetadresse i browseren, uden at adressen peger på en bestemt fil, vil index-filen blive indlæst.

I din index-fil definerer du dine frames, og i hver frame hentes indholdet så fra nogle af dine andre sider.
Avatar billede tofferman Nybegynder
24. juni 2009 - 22:29 #3
Druesukker gav et udmærket svar, imens jeg var igang med at snøvle mig færdig :-)
Avatar billede mrgumble Nybegynder
25. juni 2009 - 09:57 #4
Det korte (eller mellemlange) svar er, at når man åbner en webadresse, og ikke angiver en filnavn, har serveren en liste af filnavne, den som standard prøver. Dette kan være "index.html", "index.htm", "Default.asp" etc. (alt efter serveren).

Når du bygger en hjemmeside med frames, har du én html-fil til framesettet samt et antal filer til hver frame.
Det er bare den fil med frameset-tagget der skal hedde index.htm i dit tilfælde.

Men kan bakke op om Druesukkers svar: læs HTML.dk - rigtige gode artikler og tutorials!