Avatar billede mgsj Nybegynder
24. juni 2009 - 15:08 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Sammenligne celler i kolonner og returner den fundne celle samt andre celler i den række

Hej

Sidder med nogle celler og kolonner.

Kolonne H indeholder en række celler som jeg skal finde (sammenligne) værdier på i kolonne A.

Altså fx. værdien i celle H1 skal der søges efter i kolonne A. Hvis værdien findes i kolonne A, skal "rækken" (fx. med værdierne fra kolonne b, c og f) kopieres til kolonne I (så A2 rækken "svarer til" I2 rækken), og så fremdeles.

A    B    C    D    E    F    G    H    I
1    MU  3                55          2
2    MÆ  99            31                2    MÆH    99      31

Håber det giver mening. Ellers spørg endelig!
Bemærk at det både er numeriske og alfanumeriske værdier i spil.
Avatar billede acore Ekspert
24. juni 2009 - 16:18 #1
Skulle det der står i kolonne I og efterfølgende ikke være i række 1?

Er det ikke en fejl, at der står "MÆH" - der skulle bare stå "MÆ"?
Avatar billede mgsj Nybegynder
24. juni 2009 - 16:47 #2
Hehe jo. Godt spottet. Der skal stå MÆ, således at forstå at række A2 til F2 "kopieres" til række I2 (og udad i de efterfølgene kolonner).
Avatar billede Pantzer Praktikant
24. juni 2009 - 22:59 #3
Aner ikke om der findes en bedre løsning, men jge vil nok bruge denne formel:
=A1&B1&C1&D1&E1&F1&G1&H1&I1&J1 --> 1mu3552

eller:
=A1&" "&B1&" "&C1&" "&D1&" "&E1&" "&F1&" "&G1&" "&H1&" "&I1&" "&J1 --> 1 mu 3    55  2
Avatar billede sjoran Nybegynder
25. juni 2009 - 09:15 #4
Du skal bruge funktionen Vlookup eller på dansk Lopslag.

I celle I1 =Lopslag(H1,A:G,2,FALSK) og i celle J1 =Lopslag(H1,A:G,3,FALSK) osv.. og dem skal du så selvfølgelig trække ned så de dækker hele dit dataområde.

Hvis den ikke kan finde værdien H1 i dit tilfælde 2 i opslagsområdets første kolonne her A, så får du værdien #N/A. og hvis du hellere vil erstatte #N/A med blanke eller 0, så skal du benytte denne =hvis(er.fejl(Lopslag(H1,A:G,2,FALSK))=SAND,"",Lopslag(H1,A:G,2,FALSK)) Denne indsætter blanke.
Avatar billede mgsj Nybegynder
25. juni 2009 - 15:48 #5
Pantzer jeg er ikke sikker på jeg forstår hvor du vil hen? Der er da ikke noget opslag i din formel?

sjoran, jeg giver det et prøv senere, foreløbig tak.
Avatar billede mgsj Nybegynder
26. juni 2009 - 07:48 #6
sjoran jeg fandt ud ad noget med Vlookup. Den kan dog kun returnere én af værdierne ad gangen. Men tak for det. Kaster du lige et svar?
Avatar billede sjoran Nybegynder
26. juni 2009 - 08:23 #7
Ja man kan desværre kun bruge den til at returnere en værdi. Den med hvis(er.fejl er god at bruge, for så slipper du for en masse fejl værdier. På engelsk hedder den

If(iserror(Vlookup(H1,A:G,2,FALSE))=TRUE,0,Vlookup(H1,A:G,2,FALSE))

Det den gør er at den først tjekker om vlookup giver en fejl, hvis ja, så erstat med 0, hvis vlookup ikke laver fejl, så bruges vlookup.
Avatar billede sjoran Nybegynder
03. juli 2009 - 08:15 #8
Jeg har lagt et svar tidligere. Men her er et nyt:-)