Avatar billede c9steen Nybegynder
22. juni 2009 - 21:10 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

DROP på stor Access tabel fejler

Jeg har brug for at slette en TABLE med op om 10.000 records, desværre fejler min SQL og skriver:

Microsoft JET Database Engine (0x80040E14)
Databasemotoren kan ikke låse tabellen "Products", fordi den allerede anvendes af en anden person eller proces.

- også selvom kaldet er det absolut første der sker når conn opens og DB ikke er låst til anden side.

Mindre TABLEs fjernes uden problemer, så jeg kunne forledes til at tro, at det er størrelsen der gør forskellen men jeg ved ikke hvordan jeg skal beskære den.

Forsøgsvis har jeg startet med ALTER TABLE DROP COLUMN TextInfo, men den giver samme fejl allerede ved denne kommando.

Afhjælping ønskes.

På forhånd tak.
Avatar billede c9steen Nybegynder
22. juni 2009 - 21:29 #1
Ved reload af siden gennemføres alt korrekt !?
Avatar billede terry Ekspert
22. juni 2009 - 21:30 #2
Are other tables related to this table? If so then you need to drop those first
Avatar billede terry Ekspert
22. juni 2009 - 21:30 #3
and that was an answer
Avatar billede mugs Novice
22. juni 2009 - 21:32 #4
Har på fornemmelsen, at det har noget med en SQL-server at gøre, og det har jeg ikke forstand på. Men et skud i tågen ville være førstr at tømme tabellen for poster.

DELETE *
FROM din tabel;

Derefter komprimer db og drop din tabel.
Avatar billede terry Ekspert
22. juni 2009 - 21:32 #5
"ved reload af siden gennemføres alt korrekt !?"

Are your saying the table is already open?
Avatar billede c9steen Nybegynder
22. juni 2009 - 22:05 #6
@terry: Tabellen har ingen relationer. Hverken ud eller ind. Tabellen er ikke i forvejen åben men den reagerer sådan.

@mugs: DELETE * forud virker men fejler stadig på DROP, hvordan komprimerer jeg med SQL kommando ?
Avatar billede fdata Forsker
22. juni 2009 - 22:21 #7
Prøv evt. en af de andre slettemetoder:

DoCmd.DeleteObject acTable, "TabelNavn"

CurrentDB.TableDefs.Delete "TabelNavn"
Avatar billede terry Ekspert
23. juni 2009 - 08:31 #8
It should not be necessary to first delete to drop a table. Niether should it be necessary to compact the dB.

What do you mean with
"ved reload af siden gennemføres alt korrekt !?"
Avatar billede terry Ekspert
23. juni 2009 - 08:41 #9
One could also ask why do you need to drop a table?
Avatar billede c9steen Nybegynder
23. juni 2009 - 09:16 #10
Fejlen optræder kun når siden kaldes første gang i et forløb. Når fejlen optræder vil HøjreKilk > Opdatering fuldføre forløbet som oprindeligt tænkt.

Jeg har forsøgt at se, om DB evt. skulle være låst ved første kald men det ser ikke ud til at være tilfældet. I givet fald er det så kort, så jeg ikke har kunnet registrere det.
Avatar billede terry Ekspert
23. juni 2009 - 12:24 #11
I guess your using the dB on a web page so I'm not going to be able to help very much there. As mentioned previously deleting or compacting should NOT be necessary.

So I think you need to look more closely at your code to find the problem.
Avatar billede c9steen Nybegynder
23. juni 2009 - 19:01 #12
Jo - anvendelse er på en hjemmeside. Burde det gøre en forskel ?
Avatar billede terry Ekspert
23. juni 2009 - 19:36 #13
If its coded correctly then I wouldnty have thought it would matter, but as I havent so much experience with web programming then I wouldnt be able to help much.

I would start by making some very simple code wich opens a connection and then try deleting a new table whcih contains no records. If that works then try deleting the original table using the same sinmple code.
Avatar billede c9steen Nybegynder
16. juli 2009 - 18:48 #14
Fejlen er ikke fundet men problemet er løst:

Jeg har af andre årsager været nødt til at ændre i koden, så der forud for DROP er en SELECT. Denne kan jeg efterfølgende lukke uden at lukke for CONN. Efter denne ændring opfører DB'en sig, som den forventes at gøre.

Tak for alle input.
Avatar billede c9steen Nybegynder
19. august 2010 - 13:17 #15
Løsning ikke fundet - sp. lukkes