Avatar billede begere Nybegynder
19. juni 2009 - 23:37 Der er 13 kommentarer

Åbne og lukke flere programmer på en gang?

Hej Alle
Findes der en metode(eller noget software), der på en eller anden smart måde, kan  åbne og lukke flere programmer på en gang.

Altså jeg forestiller mig noget ala. at man har en genvej, til lad os eksempelvis sige "google chrome", og når jeg starter google chrome via. den genvej åbner den samtidigt "internet download manager", når jeg så lukker google chrome igen, lukke den også automatisk "internet download manageren" ned.

Jeg kender selvfølgelig lidt til batch filer, så kan godt regne ud, at man kan starte flere programmer ved at lave en batch fil, men hvad med lukke funktionen, det skal ikke være så man skal klikke på en ny batch fil for at lukke.

På forhånd mange tak
Dennis
Avatar billede thomasfricke Juniormester
20. juni 2009 - 00:45 #1
Sorry... Ingen hjælp her fra...
Avatar billede egzonrh Nybegynder
20. juni 2009 - 11:54 #2
Jeg har selv ikke prøvet programmet, men Kana Launcher burde kunne gøre det.

Læs den tredje punkt:
http://www.pcworld.dk/art/9942?page=1
Avatar billede begere Nybegynder
20. juni 2009 - 20:56 #3
Jeg syntes ikke det ser ud til at Kana kan? - det ser ud til bare at være en program launcher, der sidder nede i tray iconet, så man kan åbne og lukke programmer fra tray'en - og ja som kan starte flere programmer fra trayen på en gang? men egentligt ikke ellers kan det jeg har brug for? s:
Desuden er det lidt et krav at jeg kan starte programmerne fra de de launchers jeg allerede bruger, det er ikke en ny laucher jeg leder efter, men selvfølgelig må det gerne være et lille program der løber i baggrunden hvis det er nødvenigt.

Er ikke helt sikker, men jeg kunne ihvertfald ikke få den til noget af det nævnte?! /:

Lige pt, er min egen bedste løsning nok batch filer, og så at lukke programmerne manuelt, bagefter ... Men det er ret øv, hvis man altid bruger en hel gruppe af programmer sammen.
Avatar billede begere Nybegynder
20. juni 2009 - 21:02 #4
Jeg kan måske lige nævnte, at mit formål med programmet, er at minimere programmer der starter op i min opstart:

Eksempelvis:

Så jeg ikke behøver starte "internet download manager", ved opstart, men først når jeg skal bruge den (når min webbrowser åbner)

Så jeg ikke behøver starte, syncplicity (mit online dokument backup program), ved opstart, men først når jeg skal bruge den (når word, eller andre programmer, jeg bruger til at rette dokumenter med starter)
Avatar billede egzonrh Nybegynder
20. juni 2009 - 21:19 #5
Jeg har desværre ikke meget forstand på batch filer:(
Men du kan evt. prøve at kontakte Kana Launcher support, ved at give de idéer du gerne vil have.

Så kan det godt være at de laver nye features, der omhandler dine forventninger.

Men jeg beklager at jeg ikke kunne hjælpe.:(
Jeg fandt den program ved at se lidt på PC World artikler.. Og jeg kan huske at jeg så dit spørgsmål et kvarter før uden at nogen vidste noget om det..

Så er det bedre jeg at giver forslaget.
Avatar billede begere Nybegynder
20. juni 2009 - 22:21 #6
Jamen det kan også sagtens være nogen har brug for en program launcher, der kan starte flere programmer, så tak for det : ) ...

Alle svar er velkomne, men jeg håber selvfølgelig, der er nogen der har et bud på, om det jeg søger er muligt - ellers må jeg som sagt bruge batch filer, og så lukke programmerne manuelt ned bagefter, der kan lade sig gøre, men er ikke en fandens fornem løsning.
Avatar billede begere Nybegynder
20. juni 2009 - 22:26 #7
Måske kan man lave noget med en batch fil, hvor man bruger:

Start /w sidst i den, og så eksekvere en anden batch fil, der lukker programmerne?

Er der nogen der har et forslag til hvordan sådan en batch fil kan se ud?
Avatar billede begere Nybegynder
20. juni 2009 - 22:30 #8
Der er iøvrigt et program kalder "batch file compiler", der gør at man kan lave det til en pæn exefil med iconer bagefter, så er det bare lige at få skrevet batchfilen ...
Avatar billede begere Nybegynder
20. juni 2009 - 22:34 #9
Jeg bruger xp pro:
ser ud til at følgende lukker program.exe i xp pro?:
"taskkill /f /im program.exe"

det vil sige en batch filder ser sådan her ud:
start program1.exe
start program2.exe
start /w "taskkill 7f 7im program1.exe"
start /w "taskkill 7f 7im program2.exe"

burde kunne gøre det?
har ikke testet det endnu
Avatar billede begere Nybegynder
20. juni 2009 - 23:03 #10
Den nævnte løsning (stadig ikke testet helt færdig), viser det rigtig grimme CMD vindue! det kan løses ved at downloade NirCmd, og smide filerne i windows32 biblioteket.

og så køre batchfilen via NirCmd med: NirCMD exec hide "Path to Batch File\Batch File.bat"

Dermed (når jeg lige har testet det hele, ser løsningen sådan her ud:

en genvej, med følgende:
NirCMD exec hide "Path to Batch File\Batch File.bat"

batchfilen:
start program1.exe
start program2.exe
start /w "taskkill 7f 7im program1.exe"
start /w "taskkill 7f 7im program2.exe"

---------------------------------------------------------
Det der så kunne være cool, ville være et program, hvor man blot kunne pege på de exefiler man ønsker kørt, via et grafisk interface, hvorfra programmet så selv laver en ny exefil, der indeholder alt det nævnte - hvis nogen har sådan en, så giver jeg gerne points til dem ... ellers har jeg vidst selv løst problemet, bedst? /:
Avatar billede begere Nybegynder
21. juni 2009 - 00:14 #11
Okay, nu har jeg fået det færdig og fået det til at funke, og har testet det, vil lige dele det med dem der kan bruge det til noget, da jeg har brugt en del tid på at få det til at virke:

først, hentes NirCMD, og filerne placeres i windows32 biblioteket eller lignede hvor filerne kan kaldes fra (*kun nødvendig for at skjule de grimme cmd vinduer).

der laves to batchfiler:

batchfil nummer 1, bat1.bat:
"sti\program2.exe"
"sti\bat2.bat"

batchfil nummer 2, bat.bat:
call "sti\program1.exe"
start /wait taskkill /F /IM program2.exe

der laves en genvej til bat1.bat, indeholdende:
NirCMD exec hide "sti\bat1.bat"  (*kun nødvendig, for at skjule de grimme cmd vinduer, bat1. kan også bare startes manuelt)

Sådan:
Kør genvejen, og begge programmer starter, når program1, lukkes, lukkes program 2 automatisk... vola!

*bemærk at hvis der ikke benyttes xp pro, skal taskkill erstattes, der findes forskellige programmer der kan hentes og bruges istedet for.

Mvh
Dennis
Avatar billede begere Nybegynder
21. juni 2009 - 00:25 #12
Jeg nu har to yderlige udfordringer:

1. hvis program1 allerede køre, skal det ikke startes op igen, men der skal hoppes direkte til næste trin.

2. hvis der er flere program2'er der køre, skal taskkill ikke udføres, altså hvis man eksemeplvis har 3 x google chrome kørende, skal den først udføre taskkill, når den sidste lukkes.

Puha, det er mange år siden jeg har leget med batfiler ... hvis nogen løser de overstående 2, får de pointsne... der må være tale om nogle "if" sætninger..
Avatar billede egzonrh Nybegynder
21. juni 2009 - 14:33 #13
Jeg har også prøvet at lave et par batch filer, men det er selfølgelig ved hjælp af en guide:)

Som sagt så ved jeg ikke meget om batch filer, så derfor må der være andre der må springe ind og hjælpe med de yderlige udfordringer.