Avatar billede annpro Nybegynder
19. juni 2009 - 10:10 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Brug værdi "brugernavn" i flere formulare og tabeller

Jeg har lavet mit eget loginscript i en access database, og jeg har nu brug for at gemme brugernavnet, så jeg kan bruge det i andre formularer og tabeller.

Hvordan gemmer jeg det så det ligger i hukommelsen ved den aktueller bruger mens han er logget på, og hvordan henter jeg det ind i en formular, så det evt. kan gemmes i en tabel ?
Avatar billede jensen363 Forsker
19. juni 2009 - 10:17 #1
Hvorledes ser din login script kode ud ?
Avatar billede mugs Novice
19. juni 2009 - 10:18 #2
Du kan fange aktuel bruger med denne:

Environ("Username")

Du kan så køre en opdatering af tabellen hvor du indsætter aktuel bruger.
Avatar billede annpro Nybegynder
19. juni 2009 - 10:28 #3
hmmm !!

Mit login tjekker selvfølgelig brugernavn og password, jeg får mit brugernavn på denne måde.

bnavn = bnavn.text

men hvordan gemmer jeg så "bnavn" og hvordan henter jeg den igen ?
Avatar billede annpro Nybegynder
19. juni 2009 - 10:35 #4
Jeg bliver lige nød til at få lidt flere informationer, jeg er lige begyndt på det her så jeg er helt grøn
Avatar billede jensen363 Forsker
19. juni 2009 - 10:44 #5
Benytter du en kombination af Windows logon og bnavn ?
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
19. juni 2009 - 10:45 #6
Hvis bnavn er defineret som en global variabel, så laver du en funktion der returnere denne og denne funktion kan du så bruge som default værdi på formularer m.m.

Public Function BrugerNavn() As String
  BrugerNavn = bnavn
End

(Check lige selv syntaxen - jeg er dybt involveret i Delphi programmering i øjeblikket, så min VBA hukommelse er ikke helt opladet)
Avatar billede annpro Nybegynder
19. juni 2009 - 10:49 #7
Nope den bruger ikke informationer fra windows, jeg har min egen tabel hvor der er oprettet bruger oplysninger i access, og det er disse informationer den skal bruge
Avatar billede annpro Nybegynder
19. juni 2009 - 11:13 #8
Kort sagt jeg ønsker at smide den værdi jeg har i bnavn op i hukommelsen, jeg kunne f,eks. sige

bnavn = "dette er en test"

Jeg ønsker så at jeg kan gå i en anden formular og sætte den ind i et felt, jeg aner ikke hvordan koden skal se ud, men måske =bnavn og så skriver den "dette er en test"

Forstår i ?
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
19. juni 2009 - 11:17 #9
Hvis du vil bruge det som default værdi i et felt er du nødt til at lave en funktion som jeg beskrev
Men hvis du vil gøre alt via kode kan du godt referere direkte til din variabel. Variable skal dog være 'dimmet' i declaration delen af et modul så den er global.
Avatar billede annpro Nybegynder
19. juni 2009 - 11:19 #10
jeg skrev lige før at jeg er total grøn, du bliver sku nød til at skære det lidt ud i pap
Avatar billede annpro Nybegynder
19. juni 2009 - 11:39 #11
havde du en løsning ?
Avatar billede annpro Nybegynder
19. juni 2009 - 12:27 #12
Nå nu har jeg ventet i en time på svar, så jeg går ud fra at du alligevel ikke var interesseret i at hjælpe, tror jeg lukke spørgsmålet og opretter et nyt på et tidspunkt hvor der evt er nogen der vil svare lidt mere specifik
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
19. juni 2009 - 13:23 #13
Det ville jeg sådan set godt, men der kom noget mere vigtigt arbejdsrelateret i vejen.
Avatar billede mugs Novice
19. juni 2009 - 13:42 #14
Nå nu har jeg ventet i en time på svar

Vi kan jo ikke sidde her hele dagen. Der er f.eks. arbejdsrelaterede opgaver også som Hugo skriver.
Avatar billede annpro Nybegynder
19. juni 2009 - 13:48 #15
hmmm når jeg beder om et udspecificeret svar fordi jeg er ny, synes i så selv at det i gav mig var specificeret ? så en total grøn person ville få ret meget mening ud af det ?
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
19. juni 2009 - 13:57 #16
Uden at indgå i yderliger diskussion om det så vil jeg nok sige at da jeg så at du skrev at du havde lavet din egen logon funktion, så havde jeg en antagelse af at du var på et vist niveau da det da absolut ikke er en rookie opgave i min verden.
Avatar billede annpro Nybegynder
19. juni 2009 - 14:04 #17
det ved jeg nu ikke, det gik ganske okay, med lidt opslag hist og her
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
19. juni 2009 - 14:13 #18
Hvad er din mailadresse? Så skal jeg sende dig en lille fil der viser hvordan du sætter det ind som default i et felt
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
19. juni 2009 - 14:23 #19
Hent filen på

www.hugopedersen.dk/content/files/HenteVariabel.zip

Jeg fjerner den i aften igen.
Avatar billede annpro Nybegynder
19. juni 2009 - 14:31 #20
skal jeg oprette et nyt spørgsmål til dig så du kan få point ?
Avatar billede annpro Nybegynder
19. juni 2009 - 14:32 #21
hov jeg kan slet ikke åbne databsen, kan du gemme den i 97
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
20. juni 2009 - 12:19 #22
Det kan min Access 2007 desværre ikke klare.

Og nej du behøver ikke oprette noget nyt spørgsmål.
Avatar billede annpro Nybegynder
20. juni 2009 - 12:22 #23
jeg har også løst problemet