Avatar billede themath Praktikant
18. juni 2009 - 15:02 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Åbne link med specifikt program

Hej! Hvordan får man i simpelt htm kodning et link til at åbne med fx word eller excel. Altså en fil der hedder *.htm?
Mit link ser sådan ud:

<li><a href="C:\Mappe\Regneark.htm">Regneark</a></li>
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2009 - 15:13 #1
For det første kan du ikke linke til en fil på måden <a href="C:\Mappe\Regneark.htm">Regneark</a> Da C:\Mappe\Regneark.htm er et internt link, og derfor kun vil virke på din computer, eller på computerer hvor der tilfældigvis ligger en fil med samme navn samme sted, hvis browseren overhovedet tillader åbning af filer på den måde.
Derfor bliver du nød til at uploade filen til din webserver, og så linke til den med noget à la følgende:

<a href="/downloads/Regneark.htm">Regneark</a>

eller følgende

<a href="http://mitwebsted.eksempel/downloads/Regneark.htm">Regneark</a>

For det andet er det ikke muligt at bestemme hvilket program brugerens computer åbner filen i, så dit problem er ikke muligt at løse.
Avatar billede mrgumble Nybegynder
18. juni 2009 - 15:14 #2
Det kan ikke lade sig gøre. Punktum.
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2009 - 15:18 #3
#2, er dit svar ikke bare et forsøg på at score nogle lette points?

Her kommer i hvert fald et svar, så du kan lukke, hvis du føler at dit spørgsmål er blevet besvaret ordentligt.
Avatar billede mrgumble Nybegynder
18. juni 2009 - 15:25 #4
Jo, jeg var måske lidt hurtigt ude.

Men der er faktisk en mulighed der er anvendelig, hvis der er tale om en lokal "hjemmeside" der bare kører på din egen computer og filen skal åbnes på din egen computer.
Så kan du associere en protokol med programmet, lidt ligesom når man bruger en magnentlink med en torrent.

Hvis du ændrer dit link til f.eks. "excel://C:/Mappe/Minfile.htm" vil browseren hoste og sige at den ikke kan genkende protokollen. Jeg ved ikke hvordan man gør i IE, men i Firefox skal du blot tilføje protokollen.
I adresselinjen skriver du about:config og du skal så tilføje to værdier:
network.protocol-handler.external.excel = True
network.protocol-handler.app.excel = Sti til excel

Præcist hvordan tingene spiller sammen kan jeg ikke udtale mig om, men det er måske et forsøg værd. :)
Avatar billede themath Praktikant
18. juni 2009 - 15:27 #5
Okay! hjemmesiden bliver kun brugt internt på en netværks drev! Men det er måske slet ikke muligt???
Avatar billede themath Praktikant
18. juni 2009 - 15:38 #6
Det lyder til det kan lade sig gøre, men hvordan vil min sti se ud i IE? Den nuværende hedder:

<li><a href="S:\xxx\Mappe\UPDATE 1. Forside.htm">Indryk opslag</a></li>
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2009 - 15:51 #7
Hvis der kun er tale om en intern netværksside er registrering af en protokol en mulighed. Prøv at læse følgende artikkel:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa767914(VS.85).aspx
Hvis du har brug for det kan jeg godt smide en .reg fil sammen, som du så kan køre på alle de computerer hvor linket skal være brugbart?
Avatar billede themath Praktikant
18. juni 2009 - 16:01 #8
Okay, det kan ikke løses uden at køre en reg fil??? Jeg har nemlig ikke permission til at køre det, da det foregår på mit arbejde!
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2009 - 16:31 #9
Nej, desværre. Det kan det nok ikke :-(