Avatar billede s0mmer Nybegynder
18. juni 2009 - 11:27 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Loop med include

Hej Eksperter,

Jeg har følgende loop som skal lave nogle forskellige includes:

            If NOT rs.EOF Then
                arrModules = Split(rs("rightlist"),"|")

                For c = LBound(arrModules) to UBound(arrModules)
                    If arrModules(c) = "graph" Then
                    %>
                        <!--#include file="modules/graph.asp"--><hr class='big'>
                    <%
                    Elseif arrModules(c) = "mainmovers" Then
                    %>
                        <!--#include file="modules/mainmovers.asp"--><hr class='big'>
                    <%
                    Elseif arrModules(c) = "largestrelprofit" Then
                    %>
                        <!--#include file="modules/largestrelprofit.asp"--><hr class='big'>
                    <%
                    Elseif arrModules(c) = "headlines" Then
                    %>
                        <!--#include file="modules/headlines.asp"--><hr class='big'>
                    <%
                    Elseif arrModules(c) = "ad300x250" Then
                    %>
                        <div align="center">
                        <span class="table">Annonce</span><br>
                        <!--#include file="modules/ads/ad300x250.asp"--><hr class='big'>
                        </div>
                    <%
                    End if

                Next

Men det fungerer ikke (ingen brugbar fejl, fejl et andet sted i koden - hvilket ikke er tilfældet)

Kan i hjælpe?
Avatar billede softspot Forsker
18. juni 2009 - 11:37 #1
Kan det evt. være noget med case-sensitive sammenligning af strengene? Du kan evt. sørge for at alt er lowercase inden du splitter inputtet:

  arrModules = Split(lcase(rs("rightlist")&""),"|")

NB: Jeg har lige tilføjet &"" til feltet, hvis det nu skulle være null, så vil det blive konverteret til en streng og lcase vil ikke resultere i en runtime fejl...

NB: arrays er altid nulbaseret i VBScript, så det kan ikke betale sig at bruge CPU på at kalde LBound i din løkke :-)
Avatar billede softspot Forsker
18. juni 2009 - 11:38 #2
Hmmm... hvad er det egentlig du vil opnå?
Avatar billede s0mmer Nybegynder
18. juni 2009 - 11:43 #3
Strengene jeg tester med er skrevet til formålet, så det burde ikke være problemet.

Jeg har en søjle hvor jeg gerne vil inkludere nogle moduler i den rigtige rækkefølge. Og rækkefølgen kommer så fra databasen (rs("rightlist"))..
Avatar billede softspot Forsker
18. juni 2009 - 12:02 #4
OK, men hvad indeholder de includes (funktioner som bliver kaldt, rå HTML-kode eller noget tredie)?

Hvis at includes bliver lagt i ASP-siden INDEN den fortolkes af ASP, dvs. indholdet af includefilerne findes allerede i alle dine if-sætninger, på det tidspunkt hvor koden køres...

Hvis du skal inkludere noget i en bestemt rækkefølge, skal du enten lægge indholdet i funktioner som udskriver indholdet på det tidspunkt hvor funktionen kaldes, eller "inkludere" indholdet med Server.Execute...
Avatar billede s0mmer Nybegynder
18. juni 2009 - 12:08 #5
De includes indeholder både html og funktioner..

Kan du komme med eksempel på hvordan jeg så kunne gøre det?
Avatar billede softspot Forsker
18. juni 2009 - 12:29 #6
Umiddelbart er du nok nød til at splitte includefilerne op, da funktioner ikke er tilgængelige hvis du "inkluderer" dem med Server.Execute. Alternativt skal du lægge alt i funktioner og så blot inkludere filerne i toppen af dit script og kalde funktionerne i din løkke.

Opslittet include og HTML:

<!--#include file="modules/graph.asp"-->
<!--#include file="modules/mainmovers.asp"-->
<!--#include file="modules/largestrelprofit.asp"-->
<!--#include file="modules/headlines.asp"-->
<!--#include file="modules/ads/ad300x250.asp"-->

If NOT rs.EOF Then
  arrModules = Split(rs("rightlist"),"|")

  For c = 0 to UBound(arrModules)
    If arrModules(c) = "graph" Then
      Server.Execute "graph.x.asp"
      %><hr class='big'><%

    Elseif arrModules(c) = "mainmovers" Then
      Server.Execute "mainmovers.x.asp"
      %><hr class='big'><%

    Elseif arrModules(c) = "largestrelprofit" Then
      Server.Execute "mainmovers.x.asp"
      %><hr class='big'><%

    Elseif arrModules(c) = "headlines" Then
      Server.Execute "headlines.x.asp"
      %><hr class='big'><%

    Elseif arrModules(c) = "ad300x250" Then
      %><div align="center">
      <span class="table">Annonce</span><br><%
      Server.Execute "ad300x250.x.asp"
      <hr class='big'></div><%

    End if
Next

hvor "....x.asp"-filerne er selve den HTML-kode der skal vises og includefilerne ligger i toppen.

Tilsvarende kan det gøres hvor HTML-koden er pakket ind i funktioner, hvor Server.Execute-kaldene blot udskiftes med funktionskald til funktionerne i include-filerne.

Det er ikke engang sikkert at Server.Execute kan benyttes, hvis du f.eks. i din HTML-kode har kald til de funktioner som findes i includefilerne, så skal de også inkluderes i "...x.asp"-filer for at der er adgang til funktionerne.

Det kan muligvis struktureres, så du kan benytte Server.Execute, men det kommer meget an på hvad der ligger i din includefiler og hvor du ellers benytter funktionerne i disse include-filer...
Avatar billede s0mmer Nybegynder
19. juni 2009 - 00:46 #7
softspot > Jeg fik det til at virke med server execute, jeg takker mange gange :) smid et svar og du får points
Avatar billede softspot Forsker
19. juni 2009 - 09:05 #8
Velbekomme :-)
Avatar billede softspot Forsker
19. juni 2009 - 09:34 #9
Tak for point :-)