Avatar billede c_d_p Nybegynder
18. juni 2009 - 08:53 Der er 2 kommentarer

genvejstast til up og lowcase

Hej. Er der nogen der kender en genvejstast til at omdanne lowcase tekst til upcase og omvendt i Excel?
Avatar billede mrgumble Nybegynder
18. juni 2009 - 09:17 #1
Shift?

Ellers kan du selv definere dine genvejstaster. Jeg mener du kan gøre det under "Funktioner" - "Tilpas".
Derudover kan du, i samme dialogboks mener jeg, under fanen "Værktøjslinje" vælge at få vist genvejstasten i Tooltip for en knap. Så hvis du har sat en Lowercase->Uppercase knap på værktøjslinjen, kan du bare holde musen over knappen og vente på beskrivelsen dukker op. En let måde at lære genvejstasterne på. :)

Jeg har desværre ikke Excel længere, så kan ikke huske det præcist.
Avatar billede Snune Nybegynder
18. juni 2009 - 12:16 #2
Ved ikke om excel kan det som standard, men hvis du smider nedenstående ind i et macromodul i PERSONAL.XLSB og tildeler genvejstaster til hver enkel skulle det kunne gøre det du ønsker.

Sub upper()

    Application.ScreenUpdating = False

    Dim cell As Range
    For Each cell In Selection
        If Len(cell) > 0 Then cell = UCase(cell)
    Next cell

    Application.ScreenUpdating = True

End Sub
Sub lower()

    Application.ScreenUpdating = False

    Dim cell As Range
    For Each cell In Selection
        If Len(cell) > 0 Then cell = LCase(cell)
    Next cell

    Application.ScreenUpdating = True

End Sub