Avatar billede martinhrj Nybegynder
17. juni 2009 - 22:39 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Filtrering af tabel på to kolonner

Hej eksperter

Jeg er ved at lave et regneark til et regnskab. Jeg har en fane med posteringer og en fane med konti. På fanen posteringer har jeg seks kolonner:
1. Bilag
2. Dato
3. Tekst
4. Beløb
5. Afstemningskonto
6. Konto

Min udfordring er, at jeg gerne vil have en oversigt over alle posteringer på en konto (fx. konto 211 - indkøb). Dvs. alle posteringer hvor der står konto 211 i kolonne 5 ELLER 6.

Jeg har nu 3 scenarier som jeg desværre ikke har fantasi til at få til at virke :-)

1. Allerhelst kunne jeg gå godt tænke mig at filtrere tabellen, således at jeg fik vist de posteringer hvor konto 211 står i ENTEN kolonne 5 eller kolonne 6. Det syntes jeg ikke lige at kunne få til at spille. Det virker som om, at alle filtreringer kun kan vise om den er i BÅDE kolonne 5 OG 6.

2. Alternativt vil jeg gerne oprette en ny fane, hvor jeg har et felt hvor jeg kan vælge kontonummer. På fanen skal der så være en dynamisk tabel, som viser alle linier fra posteringsfanen hvor den valgte konto står enten i kolonne 5 eller 6.

3. Jeg har jo i forvejen på konto-fanen sammentællinger, som tager højde for dette (SUM.HVISER(Posteringer!D:D;Posteringer!F:F;C113) + SUM.HVISER(Posteringer!D:D;Posteringer!E:E;C113)). Men de skal jo også kun vise værdier i ét felt. Mit problem kom så, da jeg skulle vise en række af posteringer, i stedet for en summering af værdierne i disse posteringer.

Jeg kan som nævnt ikke rigtig få nogen af ovenstående til at fungere...

Er der nogen der kan hjælpe mig med dette? Evt. en helt treide løsning? Jeg giver spørgsmålet en værdi af 60 point, da JEG syntes den er svær :). Men det kan jo være, at en eller anden mener det er lige ud af ærmet.

Jeg bruger Office 2007.

På forhånd tusind tak.
Avatar billede acore Ekspert
17. juni 2009 - 22:58 #1
En mulighed er følgende:

Opret en ny kolonne 7 - det bliver så G. Jeg går ud fra at række 1 er overskrift. I G1 skal du skrive nummeret på den konto, du vil se - dvs 211.

I G2 skriver du formlen "=HVIS(ELLER($G$1=E2;$G$1=F2);1;0)". Kopier formlen ned, så du har den i alle rækker.

G2, G3, ... vil være 1 hvis kontoen er 211 (eller hvad du nu skriver i G1), og 0 ellers. Og så kan du bruge filter.

En ulempe er, at du skal "opdatere" filteret hver gang du skifter konto, men det er til at leve med, synes jeg.

En anden mulighed er at lave en pivot-tabel.

Det er en smagssag, hvad man foretrækker.
Avatar billede martinhrj Nybegynder
17. juni 2009 - 23:14 #2
Jeg har faktisk overvejet en pivotabel. Men jeg løb ind i nogle problemer.

1. Som værdier skal jeg så bruge de kolonner jeg vil se. Dvs. blandt andet Bilag, Dato og Tekst. Og jeg skal jo vælge enten sum, avg, antal... jeg kan ikke vise "reel værdi", da pivottabellen kan risikere at der er flere rækker der skal sammensættes i én. Sum af dato bliver et heltal og sum af tekst bliver altid 0.

2. Så skal jeg bruge 2 rækkeetiketter, nemlig Konto og Afstemningskonto. Og i pivotabellen, kan jeg kun filtrere på én rækkeetiket ad gangen.

Har du løsning til oveenstående to problemer, tror jeg at jeg kan bruge en pivottabel. Men ellers ikke.

Jeg tester lige dit andet forslag, og ser om jeg kan gøre noget der.
Avatar billede martinhrj Nybegynder
17. juni 2009 - 23:25 #3
Din mulighed med 7. kolonne virker fantastisk. Jeg syntes dog det er lidt en "hack" måde at gøre det på... men den virker! Så jeg accepterer dit svar.
Men hvis du kan komme med en løsning på den med pivottabellen, vil jeg egentlig hellere bruge den.
Avatar billede acore Ekspert
18. juni 2009 - 06:38 #4
Lav en ny kolonne med et unikt id - 1,2,3...

Tag den med og brug SUM på værdien.
Avatar billede martinhrj Nybegynder
18. juni 2009 - 18:27 #5
Det må du forklare lidt yderligere. Hvad skal jeg bruge den nye kolonne med unikt id til?
Avatar billede acore Ekspert
19. juni 2009 - 08:18 #6
Til at sørge for, at flere ikke bliver grupperet med USM i din Pivot - så er der kun en per række.
Avatar billede acore Ekspert
20. juni 2009 - 17:42 #7
*Ikke USM men SUM
Avatar billede martinhrj Nybegynder
28. juni 2009 - 21:00 #8
Det gav mening med den ekstra id-kolonne. Men jeg har nu to problemer med min pivottabel.

1. Jeg har indsat konto og afstemningskonto som rapportfiltre. Men så kan jeg jo kun (igen) vælge konto=X OG afstemningskonto=X. Jeg kan ikke vælge eller i mit filter.

2. Når jeg indsætter hhv. dato og tekst kolonner som værdier, får jeg blot tal ud... uanset om jeg vælger sum, antal eller andre indstillinger for feltet.

Jeg ved godt, at jeg har givet point... men hvis dette kan løses med en pivottabel, vil jeg meget gerne det, da jeg skal give regnearket videre til en "ikke excel-kyndig". Og jeg kunne se på vedkomne, at det var lige i udkanten af hans forståelse, da jeg viste hvordan man gjorde med den "7. kolonne" som du foreslog.

Håber du vil svare igen :)
Avatar billede acore Ekspert
02. juli 2009 - 14:48 #9
Ad. 1: Jeg tror stadig det letteste er at trække hjælpe-kolonnen med over i pivot-tabellen, og som bruge den som udvælgelses-kriterium.

Ad. 2: Du skal trække de kolonner, der ikke skal summeres ud sammen med Id. Så vises teksten.