Avatar billede webco_dk Nybegynder
17. juni 2009 - 22:25 Der er 8 kommentarer

erhvervs forbindelse

Hej
vi er en række der deler samme bygning som kontor. vi er ikke mange 5 stykker, der hver især skal have en net forbindelse. fælles server eller lign. er der ikke tale om.
hvad vil den bedste / billigste løsning være for os?
der må gerne tages forbehold for at det kunne udvides til 30-35 forbindelser.
skal vi bestille en forbindelse og bare dele den i en router eller hvordan bør vi lave det?

hvilke udbydere kan i anbefale?
Avatar billede leif Seniormester
17. juni 2009 - 22:32 #1
Ja, jeg ville jo vælge TDC selvom de er dyrere, men min erfaring er også at du får bedre service.
Avatar billede sameaim Nybegynder
17. juni 2009 - 22:45 #2
Det er ikke meget information du giver.
Hvilken del af landet er der tale om?
Hvad skal forbindelsen bruges til?
Hvad mener du med 30-35 forbindelser?

Når du siger i er 5 der skal dele, mener du så virksomheder?
I såfald vil jeg forslå en fiberforbindelse, og så en lag3 switch til segmentering (og båndbredde styring) således hver virksomhed er tilsluttet deres eget segment (subnet) hvor der kan tilsluttes en router, eller firewall.
Avatar billede webco_dk Nybegynder
17. juni 2009 - 22:51 #3
nordjylland, skive. der vil fra start kun være 10 brugere (computere) men det skal på sigt være muligt med op til 200 fordelt på flere virksomheder i samme bygning.

hvad ville den bedste løsning være lige nu og hvad vil den bedste på sigt være
Avatar billede osdata Nybegynder
17. juni 2009 - 23:01 #4
Det mest simple som giver alle virksomhederne frie muligheder er at få en linie med x-antal offentlige ip'er og at hver virksomhed har sin egen firewall. Så skal der bare en simpel router foran det hele.

Ole Stanstrup
O.S. Data
Avatar billede sameaim Nybegynder
17. juni 2009 - 23:24 #5
Hmm, umiddelbart syntes jeg dit spørgsmål begynder at lyde som noget skoleopgave/homework?
Der er godt nok en stor forskel fra 10 til 200 computere, ikke alene udstyrsmæssigt men også lokale/bygningsmæssigt...

Men ellers, så er det ikke bare noget som stilles op - med mindre man ved hvad man har med at gøre.
En af grundene er styring af båndbredde, du ønsker jo ikke at en virksomhed er istand til at tage alt båndbredden, med mindre der ikke er andre der har behov for den.
En anden ting er at, hvis i begynder at leje ISP - så skal i også liige have terrorlovgivningen med i tankerne... og det kan koste knaster :)
Avatar billede webco_dk Nybegynder
17. juni 2009 - 23:39 #6
det er nystartet sted og jeg undersøger mulighederne for hvad vi skal kigge efter, er det bare en lille router og lidt vi skal have i starten for er det noget vi selv smækker op, men kan det ikke betale sig må vi se på mulighederne for at sætte en større netværksløsning op.
Avatar billede sameaim Nybegynder
17. juni 2009 - 23:55 #7
Om det kan betale sig kommer vel an på hvor seriøst stedet er, og hvilket budget der er.
En 'lille' router kan du jo få for en 500 kroner, og en ADSL linie kan du vel få for et par tusind vil jeg skyde på - en lag3 switch + fiber kan sagtens løbe op i 100k+.

Men så snart det begynder at vokse, så vil jeg stadig mene det jeg skrev i #2.
Udover det, så bør i også tænke på redundans...
Avatar billede webco_dk Nybegynder
18. juni 2009 - 00:03 #8
tak skal du have så har vi nogle tal at gå ud fra og så må vi derudfra tage stilling til valget af løsningen.