Avatar billede jberiksen Nybegynder
17. juni 2009 - 14:25 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Sproglag

Hej

Jeg er ved at lave et tilbudsbrev, der skal findes i alverdens sprog. Hvade forestillet mig noget med en database med alle oversættelserne.

Men ville hører om der nogle der ved hvordan jeg bedst bygger sådan et system op.

Vil nok foretrække det bliver lavet i excel, da jeg skal hente nogle værdier andresteder fra og derefter regne lidt på dem. Men hvis der er bedre forslag er jeg åbne for dem.
Avatar billede supertekst Ekspert
17. juni 2009 - 14:58 #1
Db-løsningen vil nok være den hurtigste - men det afhænger naturligvis af antallet af sprog/tekstelementer.

Der er intet i vejen for at tilbudsbrevet så kunne opbygges i Word, baseret på tekster fra en DB og beregninger fra Excel.

Via VBA (Visual Basic for Applications) kan dette lade sig gøre.
Avatar billede jberiksen Nybegynder
17. juni 2009 - 15:17 #2
det handler min. om mellem 10 og 20 sprog.

Men hvordan skal jeg så hente de enkelte linier fra databasen og ind i word eller excel, for frygter lidt den kommer til at være meget længe om at skrive teksten.
Avatar billede supertekst Ekspert
17. juni 2009 - 15:35 #3
Det kunne jo komme an på en prøve, men lige p.t. kniber det med tiden p.g.a. en kundeopgaver - for mit vedkommende. Det bliver evt. først om ca. 14. dage.

Men hvis du har eksempler på tilbudsbreve samt tilhørende beregninger - så kunne evt. interesserede få noget at arbejde med.
Avatar billede palle_ib Nybegynder
09. juli 2009 - 23:47 #4
En meget mere primitiv måde at løse det på i Excel er via
=VÆLG(indeksnr;værdi1;værdi2;...)

Indeksnr    angiver, hvilket værdiargument der skal vælges. Indeksnr skal være et tal mellem 1 og 29 eller en formel eller reference til en celle, der indeholder et tal mellem 1 og 29.

Som Excel hjælpen siger så har den dog en begrænsning på 29 mulige referencer.

Herved kan du lave sprogene i kolonnerne og så lave dem til en værdi også. F.eks. DK i A = 1, UK i B = 2 osv.
Hvis du så vælger DK så lav en overordnet sprogreferencencelle som får alle VÆLG formelerne til at tage den rigtige kolonne.

Som sagt primitivt men virker acceptabelt til små løsninger.